![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Danmark vil sammen med Sverige legge press på Norge for å privatisere SAS innen to år.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article880561.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Kanskje de klarer å presse de rød-grønne til å selge seg helt ut av SAS mot å få kjøpe SAS Braathens
![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
|
![]() Quote:
Det som bør gjøres er at alle tre landene selger seg ut og overlater tingene til markedet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
|
![]()
Dette er jo en fantastisk sjanse for Lufthansa. Kjøper de opp SAS-gruppen får de et veldig grep om luftfarten i Nord-Europa.
Personlig håper jeg staten ikke selger seg ut. Med SV i regjering er det nok uansett veldig lite sannsynlig at dette skjer med den norske andelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Sep 2005
Posts: 13
|
![]()
Hvis DK, NO og SE sælger deres aktier i SAS så tror jeg aldrig man kommer til at se langruter ud af OSL igen, og i løbet af få år tror jeg også langruterne ud af ARN og CPH lukker. Jeg synes DK, NO og SE skal beholde deres aktier, og hvis SE sælger skal DK og NO købe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
|
![]()
MOB - jeg tror du tar feil. Med nye eiere, vil man se at markedet i stoerre grad enn i dag vil bestemme selskapets ruteopplegg, og jeg tror det vil virke til Oslo's 'fordel'. Oslo vil aldri bli noen stor interkontinental stasjon, men jeg tror godt det kan dukke opp noe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
|
![]()
Har aldri forstått at ikke SAS har prøvd seg med A310 ut fra OSL.
__________________
...og også RYGflyer |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
|
![]()
SAS hadde 767. Hvorfor skulle de velge A310??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Historien har jo dessverre vist at SAS ikke har den rette flytypen for å fly langruter fra Norge, og de er heller ikke i stand til å gjøre noe med det, evt de ikke vil gjøre noe med.
Ser gjerne SAS med tilpassa flytyper med langruter fra Oslo, men begynner å tro at det er å tro litt for mye på julenissen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
|
![]() Quote:
Etter at SAS kuttet OSL-EWR med A330 burde de ha vurdert A310 også til andre langruter. SAS har og hadde flygende mannskap fra A330/340 som kunne vel enkelt skoleres.
__________________
...og også RYGflyer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,333
|
![]()
Tja! SAS har jo fløyet med det meste av fly på langruter fra Norge. 747, DC10, 767 og A330...andre har fløyet med A310, L1011, DC-10 og 747 uten at det heller har vært noen stor suksess. 757 funker ut av Norge for FI og CO...og selv om det var snakk om andre typer når CO startet har vi ikke sett det ennå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Men ting endrer seg så jeg tror kanskje en ikke kun skal se tilbake å se på hva som ikke gikk for 20 år siden.....
Ikke mange år siden en ikke kunne fly fra nonstop fra Oslo til mange europeiske storbyer....idag er tilbudet meget bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
|
![]() Quote:
A310 er umoderne og dyre aa operere. A310 er en selvstendig flytype, og det det tar like lang tid aa omskolere piloter fra A330 til A310 som fra 767, MD80, 737 eller hvasomhelst annet. Mulig den deler noe med A300, men SAS dumpet jo de for mange, mange aar siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
|
![]() Quote:
Lærer noe nytt hver dag.
__________________
...og også RYGflyer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 101
|
![]()
Skjønner ikke at Regjeringen er i pannik i å kjøpe opp deler av SAS.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,333
|
![]()
Og kanskje kan SAS med god samvittighet legge ned ruter som ikke gir NOK penger i kassa - uansett hva en statlig eier måtte mene!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nå er vel svært mange av rutene på Nord-Norge komersielle, og av den grunn tviler jeg på at de vil forsvinne i så tilfelle. Men det kan bli noe færre avganger enn i dag.
Uansett, dersom de komersielle rutene skulle forsvinne, vil antakelig Samferdselsdepartementet opprette dem som anbudsruter, så flytilbudet vil nok være der om enn noe redusert.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryan Air vil presse lufthavne, bla.Billund | Bll spotter | Flyforum | 17 | 27-05-2008 07:43 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |
Felles luftrom over Danmark og Sverige | CK | Flyforum | 1 | 09-07-2007 11:20 |
SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene | MartinL | Flyforum | 22 | 15-06-2006 13:50 |
Da var det slutt på tidtabeller i Sverige og Danmark | MD90 | Flyforum | 2 | 23-10-2005 12:32 |