Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2020, 14:47   #1
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
OBB 19 Flyfrakt av vaksiner

Ser ut som det ikke er helt slutt for alle ennå...

Quote: Tidenes logistikkøvelse krever 8000 Boeing 747 fly---

https://finansavisen.no/nyheter/luft...en-ut-til-alle

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 15:13   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Utfasing av B747

Håpløst regnestykke egentlig, da transporten vil foregå over tid og også må sendes via ‘hubber’ til mindre fordelingssentraler over hele verden. Produksjonen vil være flaskehalsen og f.eks. USA alene vil heller ikke alene motta mer enn ca 30 mill doser i måneden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 15:50   #3
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Utfasing av B747

Det blir spennende å se hvordan denne logistikkutfordringen skal løses. IATA har for en god stund siden addressert dette til både myndigheter, lufthavnoperatører (ACI) osv og varslet hvilket volum dette forventes å bli. Samt tydeliggjort hva de forventer at alle "stakeholders" må bidra med. Mye som skal til før denne operasjonen og distribusjonen kan gå sømløs og smertefritt.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 15:50   #4
Bluescan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
Default Re: Utfasing av B747

Her er grunnlaget for artikkelen (IATA, september 2020).

Quote:
The potential size of the delivery is enormous. Just providing a single dose to 7.8 billion people would fill 8,000 747 cargo aircraft. Land transport will help, especially in developed economies with local manufacturing capacity. But vaccines cannot be delivered globally without the significant use air cargo.
Nyhetene liker å lage litt "sensasjon" av en sånn uttalelse, men realiteten er vel som MOW sier. Det trengs ikke 8000 747er, selv om fraktfly blir en viktig del av distribusjonen. Et interessant poeng er dog at det virker som om fraktfly verden over allerede nå jobber på maks kapasitet og at vaksinedistribusjonen kommer i tillegg.
Bluescan is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 17:00   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Utfasing av B747

Quote:
Originally Posted by Bluescan View Post
Et interessant poeng er dog at det virker som om fraktfly verden over allerede nå jobber på maks kapasitet og at vaksinedistribusjonen kommer i tillegg.
Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ...

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 17:31   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,493
Default Re: Utfasing av B747

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ...

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.
Ja, jeg regner med at vaksinene blir såpass lønnsomme for flyselskapene at de enkelt kan finne frem parkert kapasitet for last hvor kundene er villig til å betale svært gode rater for
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 18:35   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Utfasing av B747

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, jeg regner med at vaksinene blir såpass lønnsomme for flyselskapene at de enkelt kan finne frem parkert kapasitet for last hvor kundene er villig til å betale svært gode rater for
Litt interessant egentlig å se hva som er 'ledig'. Det er knapt noen 777-300 som ikke er i trafikk, selv blant de store operatørene. Andre flytyper er parkert i hopetall. Det gir jo en indikasjon på økonomien ..

United fraktet de første vaksinene forleden. De har også begynt å sette sine eldste 767-300 tilbake i trafikk. De er nok 'annenvalget'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 18:47   #8
Bluescan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
Default Re: Utfasing av B747

Ja, jeg er ikke uenig i det, men det styrker poenget deres om at det blir en logistikkmessig utfordring. "8000 jumbolaster" fordelt på belly cargo i passasjerfly? Det er en del flyginger det.

Men fraktmarkedet pleier å roe seg i slutten av desember, og flaskehalsene kan være andre steder også.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
United fraktet de første vaksinene forleden.
Har du noe kjennskap til hva slags konteinere som blir brukt til dette?
Medisinsk utstyr har jo ofte egne konteinere med temperaturkontroll, er det samme type som brukes her, eller er det en spesiell type?

Last edited by Bluescan; 01-12-2020 at 18:50.
Bluescan is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 19:11   #9
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Utfasing av B747

Det hjelper lite om antallet fly er tilpasset volumet hvis byråkratiske flaskehalser, eller begrensninger på bakken, herunder lufthavn, tolldeklarering, andre importformaliteter og securitybestemmelser ikke er tilpasset trykket og stikker kjepper i hjulene for en effektiv distribuering. Tenker ikke spesielt på Norge, men det er forhold som dette IATA setter søkelyset på.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 20:01   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Utfasing av B747

Quote:
Originally Posted by Bluescan View Post
Har du noe kjennskap til hva slags konteinere som blir brukt til dette?

En slik mengde spesialkontainere vil det ikke være mulig å få tak i i tide. Så da blir det å pakke det i tørris.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2020, 20:35   #11
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,547
Default Re: Utfasing av B747

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En slik mengde spesialkontainere vil det ikke være mulig å få tak i i tide. Så da blir det å pakke det i tørris.
Bør jo eventuelt være god butikk for Nordisk Aviation products som holder til i Holmestrand å finne en smart løsning på dette område. De er jo verdensledende på produksjon av ULD-konteinere og andre løsninger, så overasker ikke meg om vi ser noen smarte kjøleløsninger for vaksiner etter hvert.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 01:16   #12
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
Default Re: Utfasing av B747

Knapt noe av det jeg konsumerer er ikke fraktet på en lastebil og denne vaksinen skal vel ikke produseres på ett sted, men mange steder rundt i verden. En semitrailer kan kjøre tilnærmet non-stop i 21 timer med 2 sjåfører som deler på å kjøre. Byttes det så til ny trekkbil eller kommer nytt mannskap om bord, kan de kjøre i nesten 21 timer til. Det skulle rekke til noe sånt som Oslo-Madrid eller Rotterdam til Svartehavet, dermed kan alt som produseres i Europa, for konsum i Europa, transporteres på landeveien og være fremme på ca ett døgn dersom det ikke skal innom noen omlastings sentral.
Hadde alt skulle produseres i Kina ville det dog vært ett problem.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 01:21   #13
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,398
Default Re: Utfasing av B747

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, alle Amazon-pakkene må jo ut før jul ...

Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt.
United flyr en del med 777 til Asia med frakt, særlig fra San F. Disse er passasjerfly med seter, frakt i belly.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 03:23   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Utfasing av B747

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
United flyr en del med 777 til Asia med frakt, særlig fra San F. Disse er passasjerfly med seter, frakt i belly.


Understatement of the year. Jeg teller 15 ‘fraktere’ over Stillehavet akkurat nå. I tillegg en haug over Atlanteren. Slik har de holdt på lenge. Alt du finner i 2000-serien er fraktere.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2020, 14:36   #15
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
Default Re: Flyfrakt av vaksiner

Litt om hvorledes Lufthansa planlegger å gjøre det:

https://www.youtube.com/watch?v=xGkwu3TxuoE


Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2020, 14:41   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Flyfrakt av vaksiner

Sett at Qatar har hatt et par rundturer Brussel-OSL-Brussel, så da kan man jo gjette hva som har vært ombord der ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2020, 17:14   #17
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Flyfrakt av vaksiner

Det finnes seg noen "små" feil i dette regnstykke med 8.000 747 fraktere.

Først kommer det stadig flere vaksiner og ikke alle må transporteres i ekstremt kulde. Husk Moderna, Sputnik V og alle de indiske vaksiner som er på market.

Den annen sak er at man vil over tid produsere ikke bare ett sted, ergo har man en langt mer desentral distribusjon.

Men rett, under begynnelsen vil det være få produksjons-steder og Pfizer med sin super-cooled vaksin vil være en av de fa alternativer.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2020, 17:16   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,493
Default Re: Flyfrakt av vaksiner

Ellers fikk jo FedEx og UPS starte frakt av dette nesten simultant i går, da en maskin fra hver tok av fra henholdsvis Lansing og Grand Rapids. UPS Lansing-Louisville med 757 og FedEx Grand Rapids-Mamphis med A300. Også videre ut i deres nettverk

Pfizer har slik jeg forstår det en fabrikk mellom Grand Rapid og Lansing
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-12-2020, 09:45   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,493
Default Re: Flyfrakt av vaksiner

Da har også Amrican Airlines fraktet første vaksinedoser, men en 777-200ER fra ORD til MIA, og lasten skulle videre til Karibia

https://www.aviation24.be/airlines/a...cago-to-miami/

Quote:
The American Airlines Cargo team carried its first shipment of coronavirus (COVID-19) vaccine last night. In close collaboration with pharmaceutical and cargo partners, the airline received the shipment by truck at Chicago O’Hare International Airport (ORD) and loaded the shipment onto a Boeing 777-200 aircraft flying to Miami International Airport (MIA).
Det virker jo som selskapene har greit kontroll på dette? Selv med -70 grader
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-12-2020, 13:19   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Flyfrakt av vaksiner

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Det virker jo som selskapene har greit kontroll på dette? Selv med -70 grader

Man har jo drevet med transport av organer, prøver og medisiner i mange år. Man har allerede gode prosedyrer. Den største ‘faren’ er nok å overskride maks tillatt tørris. Men det er slikt man har fraktere til ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sende lite flyttelas med flyfrakt vs. bil/sjø og annen privat flyfrakt RJon Småprat 5 18-06-2014 10:02
Hvor er det best å gå for vaksiner i Oslo-området? robertaas Reiseforum 10 25-08-2013 02:04
Rimelig flyfrakt fra USA putzmeister Flyforum 3 22-06-2008 23:58
Trenger man vaksiner til Kina? litt-amatør Reiseforum 10 08-05-2007 08:19
Overvektsbagasje som flyfrakt PW14 Flyforum 7 01-06-2005 10:17


All times are GMT +2. The time now is 07:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.