![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
|
![]()
Ser ut som det ikke er helt slutt for alle ennå...
Quote: Tidenes logistikkøvelse krever 8000 Boeing 747 fly--- https://finansavisen.no/nyheter/luft...en-ut-til-alle Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]()
Håpløst regnestykke egentlig, da transporten vil foregå over tid og også må sendes via ‘hubber’ til mindre fordelingssentraler over hele verden. Produksjonen vil være flaskehalsen og f.eks. USA alene vil heller ikke alene motta mer enn ca 30 mill doser i måneden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Det blir spennende å se hvordan denne logistikkutfordringen skal løses. IATA har for en god stund siden addressert dette til både myndigheter, lufthavnoperatører (ACI) osv og varslet hvilket volum dette forventes å bli. Samt tydeliggjort hva de forventer at alle "stakeholders" må bidra med. Mye som skal til før denne operasjonen og distribusjonen kan gå sømløs og smertefritt.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
|
![]()
Her er grunnlaget for artikkelen (IATA, september 2020).
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]() Quote:
![]() Det er fortsatt mye kapasitet å hente. Tenk på alle widebody passasjerfly som er parkert. Interkontinental passasjertrafikk er jo omtrent lammet så ikke noe problem å vekke opp noen av disse og det bør være lønnsomt selv om man kun kan bruke lasterommene til slik spesialfrakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,493
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]() Quote:
United fraktet de første vaksinene forleden. De har også begynt å sette sine eldste 767-300 tilbake i trafikk. De er nok 'annenvalget'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
|
![]()
Ja, jeg er ikke uenig i det, men det styrker poenget deres om at det blir en logistikkmessig utfordring. "8000 jumbolaster" fordelt på belly cargo i passasjerfly? Det er en del flyginger det.
Men fraktmarkedet pleier å roe seg i slutten av desember, og flaskehalsene kan være andre steder også. Har du noe kjennskap til hva slags konteinere som blir brukt til dette? Medisinsk utstyr har jo ofte egne konteinere med temperaturkontroll, er det samme type som brukes her, eller er det en spesiell type? Last edited by Bluescan; 01-12-2020 at 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Det hjelper lite om antallet fly er tilpasset volumet hvis byråkratiske flaskehalser, eller begrensninger på bakken, herunder lufthavn, tolldeklarering, andre importformaliteter og securitybestemmelser ikke er tilpasset trykket og stikker kjepper i hjulene for en effektiv distribuering. Tenker ikke spesielt på Norge, men det er forhold som dette IATA setter søkelyset på.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]() Quote:
En slik mengde spesialkontainere vil det ikke være mulig å få tak i i tide. Så da blir det å pakke det i tørris. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,547
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
|
![]()
Knapt noe av det jeg konsumerer er ikke fraktet på en lastebil og denne vaksinen skal vel ikke produseres på ett sted, men mange steder rundt i verden. En semitrailer kan kjøre tilnærmet non-stop i 21 timer med 2 sjåfører som deler på å kjøre. Byttes det så til ny trekkbil eller kommer nytt mannskap om bord, kan de kjøre i nesten 21 timer til. Det skulle rekke til noe sånt som Oslo-Madrid eller Rotterdam til Svartehavet, dermed kan alt som produseres i Europa, for konsum i Europa, transporteres på landeveien og være fremme på ca ett døgn dersom det ikke skal innom noen omlastings sentral.
Hadde alt skulle produseres i Kina ville det dog vært ett problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,398
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]() Quote:
Understatement of the year. Jeg teller 15 ‘fraktere’ over Stillehavet akkurat nå. I tillegg en haug over Atlanteren. Slik har de holdt på lenge. Alt du finner i 2000-serien er fraktere. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,134
|
![]()
Litt om hvorledes Lufthansa planlegger å gjøre det:
https://www.youtube.com/watch?v=xGkwu3TxuoE
Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]()
Sett at Qatar har hatt et par rundturer Brussel-OSL-Brussel, så da kan man jo gjette hva som har vært ombord der ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det finnes seg noen "små" feil i dette regnstykke med 8.000 747 fraktere.
Først kommer det stadig flere vaksiner og ikke alle må transporteres i ekstremt kulde. Husk Moderna, Sputnik V og alle de indiske vaksiner som er på market. Den annen sak er at man vil over tid produsere ikke bare ett sted, ergo har man en langt mer desentral distribusjon. Men rett, under begynnelsen vil det være få produksjons-steder og Pfizer med sin super-cooled vaksin vil være en av de fa alternativer.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,493
|
![]()
Ellers fikk jo FedEx og UPS starte frakt av dette nesten simultant i går, da en maskin fra hver tok av fra henholdsvis Lansing og Grand Rapids. UPS Lansing-Louisville med 757 og FedEx Grand Rapids-Mamphis med A300. Også videre ut i deres nettverk
Pfizer har slik jeg forstår det en fabrikk mellom Grand Rapid og Lansing |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,493
|
![]()
Da har også Amrican Airlines fraktet første vaksinedoser, men en 777-200ER fra ORD til MIA, og lasten skulle videre til Karibia
https://www.aviation24.be/airlines/a...cago-to-miami/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]() Quote:
Man har jo drevet med transport av organer, prøver og medisiner i mange år. Man har allerede gode prosedyrer. Den største ‘faren’ er nok å overskride maks tillatt tørris. Men det er slikt man har fraktere til .. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sende lite flyttelas med flyfrakt vs. bil/sjø og annen privat flyfrakt | RJon | Småprat | 5 | 18-06-2014 10:02 |
Hvor er det best å gå for vaksiner i Oslo-området? | robertaas | Reiseforum | 10 | 25-08-2013 02:04 |
Rimelig flyfrakt fra USA | putzmeister | Flyforum | 3 | 22-06-2008 23:58 |
Trenger man vaksiner til Kina? | litt-amatør | Reiseforum | 10 | 08-05-2007 08:19 |
Overvektsbagasje som flyfrakt | PW14 | Flyforum | 7 | 01-06-2005 10:17 |