![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
|
![]()
Kom over dette sjeldent fine bildet av en tilsynelatende ny, ren og førstereis-klar B747 fotografert på Arlanda i 1977.
https://www.airliners.net/photo/Scan...83BM/6003847/L |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
(Er det innleid?) Trodde på en måte at SAS hadde -100 med Pratt&Whitney motorer, men blander kanskje sammen men andre selskaper. ![]() Noen som har flåte oversikt av SAS sine jumboer? (Hadde en stor poster på gutterommet av 747 cockpit med en SAS Jumbo som sees gjennom frontruta like etter avgang, sikkert ikke umulig at det bildet hisset meg opp til å dra på flyskole og på eventyr. ![]() Skulle gjerne hatt den posteren igjen, drømme seg tilbake til tenårene på en måte. Edit: Ser på flyet i bakgrunnen at det har Pratt motorer. Har mange tusen timer på de, ikke så nøye på det som GE motorene, tåler mere juling: Kommer man ut for windshear på en jumbo med Pratt så kan man gi full spiker og over-booste motorene så det blir som å ha en femte motor. Skal ikke gjøre det for lenge og muligens må motorene skiftes, men flyet berget. (Har aldri vært 747 i windshear ulykke )
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com Last edited by LN-RTP; 04-05-2020 at 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
|
![]()
Så vidt jeg ser ble den levert fabrikkny til SAS (derav koden 83) og tjenestegjorde der frem til den ble leaset eller solgt til Avianca i 1982. Maskinen krasjet faktisk under innflygning til Madrid påfølgende år, underveis fra Paris.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Det er faktisk ikke GE motorer, men PW JT9D-70A med helt spesiell cowling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Her fant jeg noe: Quote:
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,627
|
![]()
Som -RTP måtte jeg også dobbeltsjekke de motorene. Og jaggu er det ikke et lite P&W-merke på dem! Men de ligner veldig på GEs CF6-50. SAS var vel også det eneste selskapet som fløy A300 med P&W motorer?
SAS startet med to 747 i 1971 og fikk fire til rundt 1980; to rene pax og to combi. Alle var -200B, men tydeligvis med litt forskjellige motorer. De leide inn en 747F i 1996 og fløy en fraktrute Gøteborg-Sharjah-Macau-Osaka et par år. Hadde en nederlandsk nabo som fløy som skipper på den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
Tidlig på 80-tallet leide SAS inn en 747-143 (ex Alitalia) som primært ble benyttet på Scanair-flyginger. Flyet hadde ikke titler, men ordinær SAS logo på halen. Registreringen var N356AS. Dette er den eneste -100 serien jeg vet om som ble operert av SAS.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
|
![]()
SAS lejede en B747-124 N747BA fra Boeing, august til oktober 1983. Flyet blev brugt til Had flyvning for Air Algeri
N356AS blev også lejet af Boeing, og med SAS logo, fra juli til december 1982. Blev, mellem Scanair flyvninger, også brugt til had flyvninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
SAS og Hadj-flyginger kunne jeg godt tenke meg å lese mer om her på forumet.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Fløy de kontraktene med 3 forskjellige selskaper. Den beste var absolutt en Garuda Hadj kontrakt når jeg jobbet for Evergreen International Airlines: Base i Jakarta og bodde på Borobudur og var ungkar på den tiden, tror det var 1991. Det var også med 747 Classic så det er såvidt innafor denne tråden.. ![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,500
|
![]()
Det var muligens mens du ennå kjørte drosje i Trondheim ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Neida, er eldre enn jeg ser ut, i 1983 fløy jeg bush i Alaska.
Hvis SAS bare fløy Hadj det året er det naturlig jeg ikke så dem på Hadj terminalen i Jeddah, eller flyplassen i Medína. Har mange historier om Hadj ja, noen av flygerne fikk seg dame i Jakarta for dem lovte dunker med hellig vann fra Mekka. (Hellig vann er visst fine greier og Hadj paxen hadde det med hjem.) Flygerne brukte bare vann fra springen, men det så jo likedan ut og gjorde sin nytte. ![]() Tom turene fra Jedda til Jakarta var lettvint for flyvertinnene, ingen pax. Dem kom ofte opp til cockpit for å prate med oss. En gang inviterte vi en vertinne til å snakke med en astronaut. Skipperen lot som han sov i setet sitt og det var mørkt i cockpiten, vi hadde på intercomen og ga mikrofon til vertinnen og ba henne prate med astronauten : Hun syntes det var spennende og sa Hello Mr. Astronaut, how are you doing? Han svarte med trøtt og skurret stemme: I am so tired and it is so cold, so cold..Slik gikk samtalen i 10 minutter og vertinne føk bakover for å fortelle resten av crewet at hun hadde pratet med en romfarer i raketten sin. Purser kom opp like etterpå og spurte mistenksomt hva vi hadde funnet på nå? Vi la ut men hun trodde ikke noe på det. ![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS B747-200 på Tradera | hmm273 | Samlerhjørnet | 4 | 19-03-2011 14:29 |
Har SAS sluttet med ren one-way-pricing? | JoeW | Flyforum | 21 | 16-04-2009 15:15 |
SAS B747 1:400 kommer snart | ENGM 911 | Samlerhjørnet | 2 | 13-12-2008 06:05 |
Testregistrering på SAS B747 | RolfL | Flyhistorisk forum | 6 | 29-05-2007 09:52 |
SAS B747 | sk931 | Flyforum | 7 | 12-07-2006 14:21 |