Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-09-2006, 10:47   #1
msteen
ScanFlyer Blue

Default Spotting i Kenya / Tanzania

Noen med erfaring fra spotting i Afrika ? Da spesielt Kenya og Tanzania.
Det er en liten mulighet for at det blir en måneds tur til Kenya i Februar 2007, og da hadde det vært interessant å få med seg litt spotting mellom det øvrige programmet.

Flyplasser som blir aktuelle er da hovedsakelig de to flyplassene i Nairobi, Jomo Kenyatta Intl. og Wilson. Det ser ut til at det kan bli en tur mellom Wilson og Kilimanjaro Intl. også, så det kan bli en snartur over til Tanzania (med Airkenya Aviation DHC-6) den ene fridagen jeg har i løpet av oppholdet. Å reise på egen hånd i Afrika høres spennende ut.
msteen is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 11:26   #2
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: Spotting i Kenya / Tanzania

Hei
jeg jobbet i Afrika i 4 måneder ifjor og fikk fløyet litt. På Nairobi Jomo Kenyatta er ikke spottermulighetene de helt store etter hva jeg fikk med meg og de fleste større flyene går på kvelden da det er MØRKT og vanskelig å se og mulighetene til å se flyene før du selv skal ut å fly og er gjennom sikkerhetskontrollen er små. På Kilimanjaro Airport i Tanzania er det bedre, terminalen er liten og det er god utsikt til oppstillingsplassene, men trafikken er jo ikke allverdens, men noen fly fra Presicion Air, Air Tanzania samt KLM og Ethiopian m.fl. kan du få med deg avhengig av tid på døgnet. Du kan også få med deg en FN-Beechcraft, jeg regner med den fortsatt flyr til Kigali to ganger i uken, på mandager og fredager. du kan lese min test fra en ZANAIR flyvning fra Zanzibar til Arusha (ikke Kilimanjaro airport) her: http://www.scanair.no/test/TAN-test-290605.htm
Old 12-09-2006, 11:41   #3
Utflyttet
Ute på tur

Etter å ha vært på både ARU og JRO flere gnager, og NBO, så ville jeg vært veldig forsiktig med å stikke noe stor lise ut mot vinduer; det går sjeldent lenge før du får en sur kar med AK-47 mot deg, og kamera ute av veskene på tarmac kan du bare glemme. Det er min erfring om ikke annet.

mvh,
A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 19:30   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

i Sør-Afrika gikk det greit i 2003, men generelt er det vel ikke alltid like smart å spotte (med lang linse) på afrikanske flyplasser.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2006, 03:44   #5
LN-KEH
Doodlebugger

LN-KEH's Avatar

Default Spotting i Kenya / Tanzania

Hei,

Jeg har mest erfaring fra vestkysten av Afrika, dette er ut i fra hva jeg har opplevd.

Stort kamera/linse er absolutt NEI, bruker du et lite kamera og ser ut som turist godtas mye mer.
Unngå bilder av militære, politi og tilhørende materiell.
Selv har jeg en Nikon Coolpix S4 som "reisekamera", ser lite og uskyldig ut, men med 10x Zoom.
Dessuten er det ikke dyrere enn at jeg kan risikere å miste det.

Sør-Afrika, Namibia, Senegal og Togo har vært greie å ta bilder i.

Mauritania og Nigeria gjelder diskresjon, det er faktisk gode spottermuligheter fra den ene baren i utenlandsterminalen til Muhammed Murtala flyplassen i Lagos.
Største problemet jeg hadde der var kollegaer som tok igjen for fem tørrlagte uker...
Port Harcourt var mye dårligere - var mer politi/milits/soldater der og dårligere utsikt.

Angola og Egypt har jeg aldri tatt sjansen på å ta bilder ved flyplassene.
Spesielt i det første landet var det veldig fristende med en spotter runde siden det sto en salig blanding av nytt og gammelt, vestlig og russisk på flyplassen i Luanda.
Men kombinasjonen språkvansker, politi, militære, minefelt og tett jungel med diverse utrivelig dyr gjorde at kameraet forble i sekken.

Min store overraskelse var "spottertribunen" ved flyplassen i Colombo, Sri Lanka som det kostet et mindre beløp i lokal valuta å komme inn på - og det var kort tid etter at Tamil-Tigrene hadde hatt et raid der.

Landene du skal besøke har en god del turister så de er sikkert vant til folk med kamera.
Lokalt politi har som regel ordre om å være "snille" med turister, men får du tegn eller tilsnakk så smil pent og legg vekk kameraet - jeg satser alltid på å være høflig (og virke litt dum) når motparten er bevæpnet og/eller snakker fort på et språk jeg ikke forstår.
Kan også være en ide å spørre litt rundt ved hotellet/flyplassen, i Afrika er det veldig mye som kan ordnes hvis man kommer i kontakt med de rette personene.

Eders
Knut Erik
(Som regner med å besøke Ghana, Kongo, Nigeria og Togo i vinter)
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2006, 10:03   #6
BGO
TurbopropFlyer

Kan bare slutte meg til og bekrefte at spotting ikke var lett i Afrika. På Mombasa International var spotting svært lite populært blant vaktene, som alle bar våpen og var over alt. På Diani airfield var det litt enklere, men der var det vel ikke mer enn ca 5 avganger pr. dag.

God tur !
Old 13-09-2006, 11:31   #7
Utflyttet
Ute på tur

Men se p ådet positive, her har de lært av amerikanerne at spottig er farlig og må slåes ned på, og det gir jo sine utslag i ulykkes-statitikken, det er jo et trygt kontinent å fly i!

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules