Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2006, 23:14   #1
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Det er ikke alltid like lett å orientere seg i uttalige ulike prisklasser. Noen ganger har man betalt svært lite, mens sidemannen din betaler alt for mye. Andre ganger omvendt. Hva om flyselskapene tok samme pris uansett, f.eks innenriks i Norge. Hos oss koster alle flyginger f.eks 799,- pr vei uansett. Altså alle betaler gj.snittspris...
Hva ville i såfall prisnivået vært hos SAS og Norwegian ved en slik modell? Er det noen flyselskaper andre steder i verden som har en slik enkel prismodell?
morr is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2006, 23:30   #2
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Yield management kalles det, og der kan vel bl,a CK dosere side opp og side ned her.

Tror ikke det er noen selskap som har prøvd seg med dette, bortsett fra i veldig regulerte markeder hvor myndighetene satte prisene.

Selv lavprisselskapene er noen råtasser når det gjelder forskjellige priser alt etter når du har bestilt.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2006, 23:51   #3
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De gav fort opp det prosjektet...

__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 00:09   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Man kan nok diskutere dette i det vide og det brede, men denne typen prisdiskriminering er nok til fordel for både kunder og flyselskap. Tommelfingerregelen er at dersom slik prisdiskriminering gir økning i omsatt volum så er det en fordel for alle parter - det tror jeg nok definitivt er tilfelle her.

Prisnivået ville nok vært en god del høyere enn laveste pris i dag, og mengden trafikk ville vært betraktelig lavere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 00:17   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Quote:
Originally posted by LCH

Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De eksisterer ikke lenger...

Tenker du på fastprisene her? For Helvetic eksisterer fortsatt...


Noen som husker navnet på det mye omtalte flyselskapet som skulle starte flygninger i/fra UK med én fastpris? Selv om de planla i flere år kom prosjektet aldri lenger enn tegnebordet.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 00:18   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Quote:
Originally posted by LCH

Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De eksisterer ikke lenger...
Regner med at det var de faste prisene du mente ikke eksisterer lenger - Helvetic lever fremdeles. :white
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 00:20   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Quote:
Originally posted by morr

Hva om flyselskapene tok samme pris uansett, f.eks innenriks i Norge. Hos oss koster alle flyginger f.eks 799,- pr vei uansett. Altså alle betaler gj.snittspris...

Ooooh ..... det kalles prissamarbeid ... hva hadde K-tilsynet sagt til dette .. ???

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 06:51   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Bilutleieselskapet Budget har kun 4 priser - en pris pr bilstørrelse!! Det funker - utrolig nok!
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 10:09   #9
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

men hvilken funksjon har de billigste billettene egentlig? Jeg kan se en liten markedsføringseffekt. En annen er kanskje at folk blir "vant" med selskapet og betaler kanskje mer neste gang de flyr med samme selskap. Det beste er kanskje at man kan skryte av høye passasjertall (les Ryanair og Norwegian).

På en annen side må det jo drepe betallingsvilligheten for flyreiser (folk syns jo 1500,- til Roma er dyrt..) Det virker som det er nok kapital i flybransjen til at nye selskap kan dukke opp, da kan kundene "shoppe" rundt hvor de billigste billettene er - med resultatet dårlig lønnsomhet. Continental droppet jo helt disse billige billettene på 90-tallet.
morr is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 10:38   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Quote:
Originally posted by EB

Bilutleieselskapet Budget har kun 4 priser - en pris pr bilstørrelse!!
Fullt så enkelt er det ikke hos Budget heller. Prisene er forskjellig på flyplass og bykontor, det er weekendpriser, avtalepriser, kampanjepriser osv.

Edit: Skrivefeil
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 14:40   #11
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Quote:
Originally posted by Blubird

Quote:
Originally posted by LCH

Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De eksisterer ikke lenger...

Tenker du på fastprisene her? For Helvetic eksisterer fortsatt...
For all del ja, det er fastprisene det er slutt på!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 16:13   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Quote:
Originally posted by morr

men hvilken funksjon har de billigste billettene egentlig? Jeg kan se en liten markedsføringseffekt. En annen er kanskje at folk blir "vant" med selskapet og betaler kanskje mer neste gang de flyr med samme selskap. Det beste er kanskje at man kan skryte av høye passasjertall (les Ryanair og Norwegian).

På en annen side må det jo drepe betallingsvilligheten for flyreiser (folk syns jo 1500,- til Roma er dyrt..) Det virker som det er nok kapital i flybransjen til at nye selskap kan dukke opp, da kan kundene "shoppe" rundt hvor de billigste billettene er - med resultatet dårlig lønnsomhet. Continental droppet jo helt disse billige billettene på 90-tallet.
De billigste billettene er jo i utgangspunktet tiltenkt de kundene som har lav betalingsvillighet for reiser, slik at man øker omsatt volum (og tjener mer penger i samme slengen).

Ditt andre argument om at dette påvirker betalingsvilligheten tror jeg definitivt kan ha noe for seg, men samtidig så er det andre faktorer som nok er viktigere for at kundene nå synes 1500 kr er dyrt for en t/r Roma-reise. Hadde man kun hatt et, eller et fåtall selskaper, å velge mellom så hadde nok ikke de billigste billettene hatt like stor effekt på prisforventningene til kundene.

"Problemet" i dag, sett fra flyselskapenes side, er at det blir stadig vanskeligere å drive denne typen prisdiskriminering mellom kundene. De tradisjonelle nettverksselskapene har jo tidligere benyttet en rekke restriksjoner på billettene (natt til lørdag/søndag, kun billige t/r-reiser, minimum tre dager borte osv.) for kunder som vil ha billige billetter, men fremveksten av LCC'er har presset disse selskapene bort fra denne typen restriksjoner.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2006, 16:46   #13
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Hva om flyselskapene kun tok EN pris

Selskapet het Now
HMWK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva tok av fra Bodø ca 18:40? PerJen Register- og ATC-Forum 5 29-11-2011 14:37
Hva tok av på 19R OSL kl 02:19 i natt? salmon-air Flyforum 4 19-07-2010 03:03
Hva tok av fra Bodø nettop? PerJen Flyforum 4 08-07-2008 13:01
Hva tok av fra Flesland 1549? Utflyttet Flyforum 0 10-07-2007 16:37
Hva er det som tok av C172 Flyforum 4 03-01-2007 20:22


All times are GMT +2. The time now is 16:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.