![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]()
Det er ikke alltid like lett å orientere seg i uttalige ulike prisklasser. Noen ganger har man betalt svært lite, mens sidemannen din betaler alt for mye. Andre ganger omvendt. Hva om flyselskapene tok samme pris uansett, f.eks innenriks i Norge. Hos oss koster alle flyginger f.eks 799,- pr vei uansett. Altså alle betaler gj.snittspris...
Hva ville i såfall prisnivået vært hos SAS og Norwegian ved en slik modell? Er det noen flyselskaper andre steder i verden som har en slik enkel prismodell? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Yield management kalles det, og der kan vel bl,a CK dosere side opp og side ned her.
Tror ikke det er noen selskap som har prøvd seg med dette, bortsett fra i veldig regulerte markeder hvor myndighetene satte prisene. Selv lavprisselskapene er noen råtasser når det gjelder forskjellige priser alt etter når du har bestilt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Joda Farmer, Helvetic prøvde seg med dette. De hadde en fastpris på €99 per billett. De gav fort opp det prosjektet...
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Man kan nok diskutere dette i det vide og det brede, men denne typen prisdiskriminering er nok til fordel for både kunder og flyselskap. Tommelfingerregelen er at dersom slik prisdiskriminering gir økning i omsatt volum så er det en fordel for alle parter - det tror jeg nok definitivt er tilfelle her.
Prisnivået ville nok vært en god del høyere enn laveste pris i dag, og mengden trafikk ville vært betraktelig lavere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]() Quote:
Tenker du på fastprisene her? For Helvetic eksisterer fortsatt... Noen som husker navnet på det mye omtalte flyselskapet som skulle starte flygninger i/fra UK med én fastpris? Selv om de planla i flere år kom prosjektet aldri lenger enn tegnebordet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]() Quote:
Ooooh ..... det kalles prissamarbeid ... hva hadde K-tilsynet sagt til dette .. ??? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
|
![]()
Bilutleieselskapet Budget har kun 4 priser - en pris pr bilstørrelse!! Det funker - utrolig nok!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]()
men hvilken funksjon har de billigste billettene egentlig? Jeg kan se en liten markedsføringseffekt. En annen er kanskje at folk blir "vant" med selskapet og betaler kanskje mer neste gang de flyr med samme selskap. Det beste er kanskje at man kan skryte av høye passasjertall (les Ryanair og Norwegian).
På en annen side må det jo drepe betallingsvilligheten for flyreiser (folk syns jo 1500,- til Roma er dyrt..) Det virker som det er nok kapital i flybransjen til at nye selskap kan dukke opp, da kan kundene "shoppe" rundt hvor de billigste billettene er - med resultatet dårlig lønnsomhet. Continental droppet jo helt disse billige billettene på 90-tallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Edit: Skrivefeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Ditt andre argument om at dette påvirker betalingsvilligheten tror jeg definitivt kan ha noe for seg, men samtidig så er det andre faktorer som nok er viktigere for at kundene nå synes 1500 kr er dyrt for en t/r Roma-reise. Hadde man kun hatt et, eller et fåtall selskaper, å velge mellom så hadde nok ikke de billigste billettene hatt like stor effekt på prisforventningene til kundene. "Problemet" i dag, sett fra flyselskapenes side, er at det blir stadig vanskeligere å drive denne typen prisdiskriminering mellom kundene. De tradisjonelle nettverksselskapene har jo tidligere benyttet en rekke restriksjoner på billettene (natt til lørdag/søndag, kun billige t/r-reiser, minimum tre dager borte osv.) for kunder som vil ha billige billetter, men fremveksten av LCC'er har presset disse selskapene bort fra denne typen restriksjoner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Selskapet het Now
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva tok av fra Bodø ca 18:40? | PerJen | Register- og ATC-Forum | 5 | 29-11-2011 14:37 |
Hva tok av på 19R OSL kl 02:19 i natt? | salmon-air | Flyforum | 4 | 19-07-2010 03:03 |
Hva tok av fra Bodø nettop? | PerJen | Flyforum | 4 | 08-07-2008 13:01 |
Hva tok av fra Flesland 1549? | Utflyttet | Flyforum | 0 | 10-07-2007 16:37 |
Hva er det som tok av | C172 | Flyforum | 4 | 03-01-2007 20:22 |