![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg var nylig på LHR og noterte meg et Flybe Q400 med LED anti-collision lys. Jeg var faktisk ikke klar over at Q400 ble levert med dette, så jeg googlet litt og ser at Flybe helt siden 2010 har fått konvertert til LED-belysning på sine Q400. Nå er det jo flere og flere flymodeller (og helikoptere, for den saks skyld) som utstyres med LED nærmest rund baut som standard (787, 777X, A32x neo, A350, for å nevne noen).
Andre igjen har "kun" LED strobes, navi og/eller landingslys, men med konvensjonelle røde beacons, som 737NG av nyere årgang, 737 MAX og 747-8. Det fikk meg til å lure litt på hvorfor man på nye modeller som eksempelvis 737 MAX ikke har valgt LED "overalt". Er det såpass omstendelig sertifiseringsprosess at man ikke tar seg bryet? I ft. konvertering på eksisterende fly - er dette kanskje ikke regningssvarende? LED er jo mer synlig og lyssterkt (= økt sikkerhet), med langt lengre levetid og lavere energiforbruk enn konvensjonelle lamper, noe som man også kjenner til fra bilbransjen (som jeg jobber i). Og i tillegg ganske iøyenfallende for et spotterøye som i mørket gjør det nokså enkelt å identifisere en flymodell høyt oppe eller langt borte. ![]() PS. Jeg fant for øvrig en interessant beskrivelse fra UTC Aerospace Systems sin løsning til A320-familien her: https://utcaerospacesystems.com/wp-c...ystem-A320.pdf Last edited by SKJ313; 02-08-2019 at 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Kan det rett og slett være for å få ned prisen, i utvikling og byggekostnader?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er usikker på det tekniske, men vet fra småfly at stroben drives av høy spenning, kanskje anta at LED er annerledes. Høyspent (mye strøm) vs lavspent vil kanskje ha litt å si for ledninger, skjerming, brannfare, hvor elektronikken som driver det er plassert etc.?
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LED belysning på rullebanen | Wiggo Hovde | Småprat | 9 | 28-11-2014 19:40 |
Utvendig webkamera OSL | ENGM 911 | Flyspotting | 25 | 13-07-2012 08:12 |
Utvendig renhold av fly. | ENGM 911 | Flyforum | 12 | 18-01-2012 21:50 |
Temperatur utvendig og innvendig på fly. | ATC-flyradar | Flyforum | 9 | 15-04-2007 22:02 |
- Utvendig design av 787 er 'frosset' | LN-MOW | Flyforum | 3 | 13-04-2005 22:21 |