![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
Helsinki er først ute:
Innenriks: 243.854 (-4,8%) Utenriks: 1.554.997 (+9,1%) Totalt: 1.798.851 (+7,0%) Hittil i år totalt: 6,639,657 (+4.5%) IC er opp hele 18% i april |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Finland har et temmelig godt utbygd togsystem, som strekker seg langt nord og ellers ut i distriktene. Fra nord går det flere nattog, mot både hovedstadsområdet og Åbo. Nattogene er ekstra populære fordi du kan ta med bilen i lukka vogn hele året, det gir en mobilitetsfordel innenriks mot flyet, å kunne stå opp dagen etter og kjøre fra stasjonen.
En grunn til at sporene er svært utbygde ut i distriktene er at banen brukes mye til industri, ikke minst tømmer (f.eks. Kolari, nærmeste stasjon til Norge (ca 250km), er en slik tømmerladeplass). Togene er godt egna til industri, fordi de har "russisk" sporvidde, en hel del breiere spor og vogner enn her hjemme. En konsekvens er mye romsligere tog, for eksempel sovekupe med sitteplass, eget toalett og dusj. Vanlige vogner med seter er også en hel del mer behagelig enn det vi er vant til, rene lenestoler på langdistanse (2+2). Lokaltog i byene har et sete ekstra i bredd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
|
![]() Quote:
Här kan man se allé tåg på en gang. Trainradar....hahaha |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]() Quote:
Med dagens priser, tror jeg det er grenser for hva et bedre togtilbud kan gjøre med flytrafikken, men med økte avgifter på flyreiser, kan det naturligvis endre seg fort. Togtilbudet er jo ikke så ille, men det tar for lang tid. Og det er det ikke så lett å gjøre noe med uten enorme investeringer. Om jeg husker riktig, har Norge og Finland omtrent like mange togpassasjererer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Enig, Landkrabbe. Ingen av de skandinaviske landene er vel så sentralstyrt som Finland.
De har helt riktig omtrent like mange reisende på tog som i Norge, men det er jo en voldsomt mye større del av det totale volumet av innenriks reisende. Som du er inne på er det nok mindre reising innenlands, både pga sentralisering, men også pga svakere økonomi. Finland er jo dessuten rett og slett mer kompakt og flatt enn Norge, med omtrent like mye folk på et omtrent like stort areal. Det legger mer til rette for vei og bane framfor fly og båt. Finland har mange flere kilometer bane, både med og uten persontrafikk, de har mer elektrifisert bane, og de har mye bane der en kan holde forholdsvis høye hastigheter - typisk langdistansetog i ca 160km/t |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Arlandas siffror kom idag. Utrikestrafiken hamnade på -6% och inrikes hela -19%. Totalt blev det -9%. Flera faktorer till det stora tappet men 6 dagars strejk är väl den främsta orsaken. Blir intressant att se strejkens påverkan på OSL och CPH när deras statistik publiceras.
https://www.swedavia.se/om-swedavia/...or-april-2019/ Last edited by jikswoboB; 09-05-2019 at 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]() Quote:
Regner med vi ser noe av det samme på OSL Det er også mye City Jet og FlyBe på ARN også. Og SAS Ireland er vel ganske jevnt fordelt. OSL er vel den hubben med minst wetlease |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
Avinor melder om -5% totalt, men har ikke sett per flyplass
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
OSL april 2019:
Innland = 911.190 passasjerer -12,6% Utland = 1.338.824 passasjerer +2,3% Sum april = 2.252.054 passasjerer -4,3%
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
ARN april 2019:
Innlands = 378.556 passasjerer -19% Utlands = 1.659.291 passasjerer -6% Sum april = 2.037.837 passasjerer -9%
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
CPH:
Innenriks: 124.012 -10,8% Europa: 2.090.052 +0,2% Interkontinentalt: 294.898 +8,8% Totalt: 2.508.962 +0,5% På CPH så oppveier en positiv påskeeffekt SAS streiken, samt at det kanskje er nok kapasitet i markedet til at flere kunne velge andre alternativer? Dessuten så overlater danskene flyskammen til svenskene |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 139
|
![]()
Jeg læste at strejken "kun" kostede Kastrup 85.000 passagere fordi at SAS egenproduktion ikke er lige så stor på Kastrup som den er på Arlanda og Gardermoen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]() Quote:
Det kan vel også være er nettotall. Da endel passasjerer jo ble booket om til andre selskap |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
GOT:s siffror i april:
Inrikes: 97 843 -22,12% Utrikes: 454 566 4,99% Totalt: 552 409 -1,11% Uppgången i utrikesflyget är väl pga påsken och att SAS andel är liten i jämförelse med t.ex. ARN och därför påverkade inte strejken siffrorna så mycket. Bromma hade också en rätt ok månad med en tillbakagång på bara -0,77%. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
For BMA så fikk vel de mange ekstra passasjerer pga streiken, som nesten klarte å oppveie for påsken og generell svensk nedgang
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 139
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
KEF i april: 474.519 (-27%)
Her er det jo primært WOW som drar ned, samtidig betyr det at KEF var mindre enn BGO og GOT i april og rykker ned fra en 5. til. 7. plass i Norden |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nordiske trafikktall juli 2019 | Someone | Flyforum | 15 | 27-08-2019 10:51 |
Nordiske trafikktall juni 2019 | Someone | Flyforum | 9 | 13-07-2019 00:03 |
Nordiske trafikktall mai 2019 | Someone | Flyforum | 13 | 17-06-2019 22:28 |
Nordiske trafikktall mars 2019 | Someone | Flyforum | 21 | 17-04-2019 12:17 |
Nordiske trafikktall januar 2019 | Someone | Flyforum | 11 | 16-02-2019 06:47 |