![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Lasham er som kjent stoppested for mange maskiner, deriblant denne A320 fra italienske MyAir. Fra november til februar er det meste plukket fra hverandre.
Hel og fin: http://www.airliners.net/photo/Myair...231/1481522/L/ Litt mindre hel og langt fra fin: http://www.airliners.net/photo/Myair...231/1477491/L/ Direkte ufint!: http://www.airliners.net/photo/Airbu...231/1491961/L/ Maskinen ble levert ny til Orix/Leisure Air i 1992, og har hatt en noe flyktig karriere med bl.a. vekselvise sesongflygninger til Middelhavet og Karibien med henholdsvis MyTravel og Skyservice, før MyAir overtok bruken i 2006. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Flyet så da helt og fint ut, så hvorfor skrapes det da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Sikkert på grunn av at det var verd mer som "skrot" enn som et fly
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Likevel, så kan det være pga at den er verdt mer for eierne i biter enn hel. Hvis de ikke får leiet den ut så må de jo få penger fra et annet sted. Så hvorfor ikke selge deler som er salgbare og skrote resten. Mye som går an å bruke om igjen, motorer, understell, ror... and the list goes on.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Sånn er det med Airbus 320 serien. Levetiden er meget kort fordi flytypen er ekstremt dyr å vedlikeholde når det blir eldre enn 12-15 år (eller rundt 50K cycles)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() Quote:
Og hvorfor? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det får noen som har litt peil svare på, men levetiden på en 737 er ihvertfall mye lengre enn A320 serien. NWA, BA og AF (bl.a.) har jo begynt å pensjonere en rekke 320, grunnen skal visstnok være at vedlikeholdet er dyrere etter X antall år/cycles slik at det ikke lønner seg å beholde dem i trafikk.
Til sammenligning, hadde SAS sine gamleste NGer vært klare for pensjon om 4-5 år dersom de hadde valgt A320 serien istedet for 737 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Såpass..
..har det noe med FBW å gjøre (f. eks. mer insp på wire's, rerouting, etc..) eller skrog/system, etc? Det er jo en del forskjeller skrogmessig f. eks. mellom B737 og MD80 (slik som vi tok lap joint'en på CL'ene, mens -80'ene går dobbelt så mange cycles før det blir aktuelt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
|
![]() Quote:
Men er det noen forskjell på de senere utgavene iforhold til de første eller har jeg bare misfortått? Last edited by Someone; 05-03-2009 at 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Sikkert noen gløgge hoder som har svar/kan korrigere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Design limit for A320 er i dag 60.000h og 48.000 sykler, og med seks sektorer pr. dag a 1000 km oppnår man denne grensen er temmelig nøyaktig 22 år for flytid og en til to måneder tidligere går A320en ut på sykler. Disse flyene som nå plukkes fra hverandre har bare noen få tusen timer igjen, og dermed er restverdien størst som deler.
Det foregår arbeid med å forlenge begrensningen til flytid til det tredobbelte (180.000h) siden det hovedsakelig ikke er antall sykler som begrenser levetiden på flyet, og ikke minst benyttes mer av LCC i dag der antall sektor/flylengde er betraktlig høyere en 6 sektorer og 8 timer per dag. Det finnes en interessant artikkel på Flightglobal som beskriver dette arbeidet, og forklarer mer om denne begrensningen som A320 ble designet for: http://www.flightglobal.com/articles...sign-life.html
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 06-03-2009 at 00:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
|
![]()
KGL: hva er tilsvarende tall for 737?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Classicen har grense på 50000 Cycles mener jeg å huske, uten at men trenger å gjøre noe spesiellt. Skal man bruke maskinen mer enn det så må den igjennom en lap-joint mod. Timer vet jeg ikke.
NGen er jeg usikker på. Men den har neppe mindre.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
hmm kanskej hadde vert billigere om de kunne bare ribbe vekk all innventar.. til det ble bare metall igjen av flyet.. så isntallere nytt utstyr og ledning osv... hadde kanskej vert billigere.. metall holder jo sikkert lengre... bare se på de gamle cargoflyene.. som feks DC8 de holder utrolig godt ut..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Fant denne på nettet
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Men det er fordi disse maskinene gjerne flyr færre cycles per dag, de utsettes for en mye lavere slitasje og kan følgelig brukes lenger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Kom over denne nå
http://www.airplane-pictures.net/pho...s-airbus-a320/ Står her at denne a320-200 er der for scrapping. Den er under 13 år gammel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
|
![]()
Aviationweek har en billedserie av skrotingen av en A320, blant annet litt info om noe av det som kan selges videre og brukes igjen, og derfor det er såpass god butikk og skrote fly
http://aviationweek.com/mro/tearing-...images-1412081 MSN2137, så 12,5år gammel. Med fortid i GB Airways, Easyjet og nå til slutt i AirAsia Zest (AirAsia sitt filipinske datterselskap) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
|
![]()
Men noen A320 får et langt liv: Air Canada har nettopp sendt MSN68 til huggeren. Denne hadde sin første flight i oktober 1989, så det er 29,5 år siden
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare | Someone | Flyforum | 67 | 25-02-2025 10:45 |
Antonov AN-22 fra HEL til MAN | Cecilie | Register- og ATC-Forum | 13 | 05-12-2017 11:40 |
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet | MD90 | Flyforum | 38 | 19-06-2012 01:18 |
HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1 | laban | TripReports | 7 | 16-12-2008 18:00 |
Til Asia.....fra HEL eller | LN-FHU | Flyforum | 13 | 02-10-2006 14:08 |