Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-03-2009, 18:24   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Airbus A320: Fra hel til del

Lasham er som kjent stoppested for mange maskiner, deriblant denne A320 fra italienske MyAir. Fra november til februar er det meste plukket fra hverandre.

Hel og fin:

http://www.airliners.net/photo/Myair...231/1481522/L/

Litt mindre hel og langt fra fin:

http://www.airliners.net/photo/Myair...231/1477491/L/

Direkte ufint!:

http://www.airliners.net/photo/Airbu...231/1491961/L/


Maskinen ble levert ny til Orix/Leisure Air i 1992, og har hatt en noe flyktig karriere med bl.a. vekselvise sesongflygninger til Middelhavet og Karibien med henholdsvis MyTravel og Skyservice, før MyAir overtok bruken i 2006.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 18:47   #2
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: A320: Fra hel til del

Flyet så da helt og fint ut, så hvorfor skrapes det da?
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 19:03   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: A320: Fra hel til del

Sikkert på grunn av at det var verd mer som "skrot" enn som et fly
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 19:46   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: A320: Fra hel til del

Flyet er vel ikke sååå gammelt Bygget i 1992

http://www.airframes.org/reg/eidrg
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 20:34   #5
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: A320: Fra hel til del

Likevel, så kan det være pga at den er verdt mer for eierne i biter enn hel. Hvis de ikke får leiet den ut så må de jo få penger fra et annet sted. Så hvorfor ikke selge deler som er salgbare og skrote resten. Mye som går an å bruke om igjen, motorer, understell, ror... and the list goes on.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 20:38   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: A320: Fra hel til del

Sånn er det med Airbus 320 serien. Levetiden er meget kort fordi flytypen er ekstremt dyr å vedlikeholde når det blir eldre enn 12-15 år (eller rundt 50K cycles)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 20:45   #7
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: A320: Fra hel til del

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
fordi flytypen er ekstremt dyr å vedlikeholde når det blir eldre enn 12-15 år (eller rundt 50K cycles)
Mer dyr enn 737?
Og hvorfor?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 20:49   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: A320: Fra hel til del

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Mer dyr enn 737?
Og hvorfor?
Det får noen som har litt peil svare på, men levetiden på en 737 er ihvertfall mye lengre enn A320 serien. NWA, BA og AF (bl.a.) har jo begynt å pensjonere en rekke 320, grunnen skal visstnok være at vedlikeholdet er dyrere etter X antall år/cycles slik at det ikke lønner seg å beholde dem i trafikk.

Til sammenligning, hadde SAS sine gamleste NGer vært klare for pensjon om 4-5 år dersom de hadde valgt A320 serien istedet for 737
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 20:54   #9
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: A320: Fra hel til del

Såpass..
..har det noe med FBW å gjøre (f. eks. mer insp på wire's, rerouting, etc..) eller skrog/system, etc?

Det er jo en del forskjeller skrogmessig f. eks. mellom B737 og MD80 (slik som vi tok lap joint'en på CL'ene, mens -80'ene går dobbelt så mange cycles før det blir aktuelt).
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 20:59   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Re: A320: Fra hel til del

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
Flyet så da helt og fint ut, så hvorfor skrapes det da?
Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Flyet er vel ikke sååå gammelt Bygget i 1992

http://www.airframes.org/reg/eidrg
Nå er det hverken alder eller utseende som er eneste årsak til at fly skrotes. Antal timer i luften, antall cycles og hvor "solid" flyet er bygget spiller også inn. Spesielt de første årgangene av 320-serien skal såvidt jeg har forstått det være relativt skrøplige greier.

Men er det noen forskjell på de senere utgavene iforhold til de første eller har jeg bare misfortått?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 05-03-2009 at 21:24.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 21:23   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: A320: Fra hel til del

Sikkert noen gløgge hoder som har svar/kan korrigere?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 00:14   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: A320: Fra hel til del

Design limit for A320 er i dag 60.000h og 48.000 sykler, og med seks sektorer pr. dag a 1000 km oppnår man denne grensen er temmelig nøyaktig 22 år for flytid og en til to måneder tidligere går A320en ut på sykler. Disse flyene som nå plukkes fra hverandre har bare noen få tusen timer igjen, og dermed er restverdien størst som deler.

Det foregår arbeid med å forlenge begrensningen til flytid til det tredobbelte (180.000h) siden det hovedsakelig ikke er antall sykler som begrenser levetiden på flyet, og ikke minst benyttes mer av LCC i dag der antall sektor/flylengde er betraktlig høyere en 6 sektorer og 8 timer per dag.

Det finnes en interessant artikkel på Flightglobal som beskriver dette arbeidet, og forklarer mer om denne begrensningen som A320 ble designet for:
http://www.flightglobal.com/articles...sign-life.html
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 06-03-2009 at 00:16.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 12:48   #13
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
Default Re: A320: Fra hel til del

KGL: hva er tilsvarende tall for 737?
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 13:24   #14
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: A320: Fra hel til del

Classicen har grense på 50000 Cycles mener jeg å huske, uten at men trenger å gjøre noe spesiellt. Skal man bruke maskinen mer enn det så må den igjennom en lap-joint mod. Timer vet jeg ikke.

NGen er jeg usikker på. Men den har neppe mindre.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 17:25   #15
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: A320: Fra hel til del

hmm kanskej hadde vert billigere om de kunne bare ribbe vekk all innventar.. til det ble bare metall igjen av flyet.. så isntallere nytt utstyr og ledning osv... hadde kanskej vert billigere.. metall holder jo sikkert lengre... bare se på de gamle cargoflyene.. som feks DC8 de holder utrolig godt ut..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 17:42   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: A320: Fra hel til del

Fant denne på nettet
Quote:
DSO Cycles (Design Service Objective) - Not limited to with prescribed service checks and increased inspection frequency.

Boeing:

707 20,000
727 60,000
737 75,000 Classics
737 75,000 NG
747 20,000
757 50,000
767 50,000
777 40,000

Per Boeing - "Structure is designed to exceed the DSO with modest increase in maintenance costs"

In Service and Test Fatigue Figures:

707 50,000
727 170,000
737 150,000 Classics
737 225,000 NG
747 60,000 (744)
757 100,000
767 100,000
777 120,000

Mcdonnell Douglas DSO:

DC-9 40,000
MD-80 50,000
MD-90 60,000
MD-11 20,000

Airbus LCF:

A300 48,000
A300 B4 40,000
A300 B42 34,000
A300 B46 30,000
A310-200 40,000
A310-300 35,000
A319 48,000
A320 48,000
A321 48,000
A330 40,000
A340 20,000
Stjålet herifra http://www.pprune.org/archive/index.php/t-240269.html
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 18:50   #17
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: A320: Fra hel til del

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
hmm kanskej hadde vert billigere om de kunne bare ribbe vekk all innventar.. til det ble bare metall igjen av flyet.. så isntallere nytt utstyr og ledning osv... hadde kanskej vert billigere..
Det er nok ikke slik det fungerer. Metallet i flykroppen utsettes for en del slitasje for hver cycle, derav en design limit. Det er mao. ikke interiøret ol. som er begrensningen for hvor lenge en maskin kan brukes.

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
metall holder jo sikkert lengre... bare se på de gamle cargoflyene.. som feks DC8 de holder utrolig godt ut..
Men det er fordi disse maskinene gjerne flyr færre cycles per dag, de utsettes for en mye lavere slitasje og kan følgelig brukes lenger.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2014, 00:01   #18
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: A320: Fra hel til del

Kom over denne nå
http://www.airplane-pictures.net/pho...s-airbus-a320/

Står her at denne a320-200 er der for scrapping. Den er under 13 år gammel.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2016, 13:00   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Re: A320: Fra hel til del

Aviationweek har en billedserie av skrotingen av en A320, blant annet litt info om noe av det som kan selges videre og brukes igjen, og derfor det er såpass god butikk og skrote fly

http://aviationweek.com/mro/tearing-...images-1412081

MSN2137, så 12,5år gammel. Med fortid i GB Airways, Easyjet og nå til slutt i AirAsia Zest (AirAsia sitt filipinske datterselskap)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2019, 10:30   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Re: A320: Fra hel til del

Men noen A320 får et langt liv: Air Canada har nettopp sendt MSN68 til huggeren. Denne hadde sin første flight i oktober 1989, så det er 29,5 år siden

Quote:
Airbus A320 -211 68 C-FDQV Air Canada ferried 01apr19 YYZ-TUS, for part-out & scrap ex F-WWDO
Maskinen skulle egentlig til Ansett Australia, men ble kansellert, så Air Canada overtok denne i februar 1990, så fikk for det over 29 år i aktiv tjeneste med et lønneblad på halen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare Someone Flyforum 67 25-02-2025 10:45
Antonov AN-22 fra HEL til MAN Cecilie Register- og ATC-Forum 13 05-12-2017 11:40
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet MD90 Flyforum 38 19-06-2012 01:18
HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1 laban TripReports 7 16-12-2008 18:00
Til Asia.....fra HEL eller LN-FHU Flyforum 13 02-10-2006 14:08


All times are GMT +2. The time now is 20:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.