![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,540
|
![]()
saken virker som har gått litt under radaren hos de store mediehusene, men dette må kunne sies å være en ganske stor milepel. DY har vært størst i antall passasjerer på OSL i en liten stund, men nå altså de som transporterer flest passasjerer til, fra og mellom Avinors flyplasser.
Quote:
Tar man med de som flyr D8 på Torp og blir vel forskjellen enda litt større. Noen som vet hvor mange dette egentlig er snakk om? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Hmmmm
20 millioner for SAS i/til/fra Norge 10 millioner for SAS i CPH (+/- et par mio) I alt 30 millioner .. cirka hvad SAS i alt har af passagerer Så vidt jeg ved har flyskatten i Sverige ikke skræmt alle passagerer væk endnu, så lidt har de vel tilbage ... virker ikke helt til at stemme med tyve millioner passagerer i Norge? Eller hvor går udregningen galt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Ser fram til å se hvor mange som skifter lag etter at "underdog" Norwegian har blitt storebror og SAS kan innta en komfortabel lillebrorplass hvor alt er lov
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Selvfølgelig tæller en hel del af trafikken dobbelt eftersom den både er i Norge og DK og det samme for Norge og Sverige... måske det går op i sidste ende
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]() Quote:
Sånn sett er det vel vanskelig for DY å bli dominant i egentlig forstand all den tid DE er lette å erstatte mens SK har gravd seg ned som en del av vital nasjonal infrastruktur. En forenkling selvsagt. Men sammenlign måten selskapene driver for eksempel OSL-BLL (og tilsvarende) på, og også generelt andelen av flygninger utenfor OSL. Vi hadde tapt veldig mye frekvens om SAS (eller et selskap som SAS) ikke var i den posisjonen de er i. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 412
|
![]()
Andre halvdel hadde forsvunnet.
Poenget med første halvdel er at selv om man i rene økonomiske termer kan si at SAS ikke er storebror lengre så blir det likevel feil for min del å betegne DY som storebror. Om DY forsvant ville vi, med mulig unntak for interkontinentalt, bare se U2 eller tilsvarende i stedet. Folk ville sett by maling på flyet, en ny website men ellers lite endret. Om SK forsvant ville det seriøst påvirke evnen å komme seg fra A til B med unntak av på de mest populære rutene via OSL. SAS er en del av den nasjonale infrastrukturen. Det er heller ikke slik at noen står klar med stor lommebok og massevis av fly klare til å ta over SAS’ regionale rolle. Widerøe er for små, og man kan jo spørre seg hvorfor internasjonale nettverksoperatører vil ønske å gå inn på en måte der man satser så høyt på frekvens/regionale ruter. Det ville tatt mange år å bygge opp igjen. Så for meg virker denne storebrordiskusjonen kort sagt noe merkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Du legger for mye i det zeffen; jeg mente det ganske enkelt som at svært mange i Norge har "holdt ved" Norwegian fordi de var den stakkars lille underdog'en som kom opp og skulle sloss mot store stygge statsstøttede SAS, og at gode joviale Bjørn Kjos overhodet ikke gjorde det for å tjene penger, men for å gi Ola Dunk tilgang til billigere flyreiseer. Den typen mennesker som også tror at ulven spiser barn, og som tror at jorda er flat. Men når situasjonen snur seg, og Norwegian er støste operatør - internasjonalt som nå også nasjonalt - så gleder jeg meg til å høre hva som "nå" er unnskyldningen for hvorfor Norwegian skal få frikort til å være slik de er...
![]() Fra spøk til revolver: Forøvrig støtter jeg deg i at det føles litt rart at det er Norwegian som er største operatør mellom Avinors flyplasser - kanskje noen kunne ha laget oversikt over hvordan denne passasjerfrakten fordeler seg? Personlig erfaring tilsier at jeg enda velger SAS over Norwegian på tur hjem til Norge på ferie, fordi SAS har flere avganger mellom Oslo og Nord-Norge enn Norwegain. Det blir for lenge transitttider på OSL om jeg velger Norwegian inn til OSL, og deretter skal videre.
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Passasjertall er uggne greier å forholde seg til, trøsten er at de regnes noenlunde likt de fleste steder og således kan sammenlignes.
Hvis man f. eks. flyr med SAS fra Oslo til København og tilbake med Norwegian vil man som én enkelt person figurere som to passasjerer hos hhv. OSL og CPH, men bare én hos hhv. SAS og Norwegian. Tror alle lufthavneiere teller «dobbelt», altså både ankomst og avgang, mens flyselskapene naturlig nok bare kan telle paxen én gang per flygning. Derfor kan man ikke sammenligne direkte mellom disse tallene. Hvis Avinor oppgir 10 mill pax innenlands, utgjør jo ikke dette mer enn fem millioner passasjerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,540
|
![]() Quote:
Quote:
Ganske rart da, at de har klart å bli størst i landet når de eneste som flyr med dem er slike folk, da må det jo være 2,4 millioner ansatt i Equinor og Telenor og inneha gullkort (den såkalte smarte befolkningen), og de resterende millionene være Ola Dunker... Norwegian er nok ganske mye viktigere for AS Norge enn det dere tror. Hvis det finnes tall eller lages tall for hvor viktige de er for sysselsetting, verdiskapning, infrastruktur og den resterende driften for AS Norge vil nok disse tallene vise at de er ganske så 50/50 ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,540
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
De som faktisk flyr med Norwegian tror jeg bryr seg fint lite om hvem dem flyr, selv om jeg også tror at Norwegian har en liten prosentandel med kjernefans som tror at "Norwegian = billig" og som derfor sjeldent sjekker alternativer (alternativet er ikke ment som SAS; Norwegian er store i utlandet og har svært mange andre konkurrenter). At min personlige, praktiske, erfaring tilsier at SAS har større antall bevegelser mellom OSL og Nord-Norge er ikke et utsagn som betyr at hvis Norwegian ville vært borte så hadde ingen ting skjedd. Det er simpelten ment som et utsagn om at for meg så føles det som at SAS enda stiller sterkere enn Norwegian på antall avganger mellom nord og sør i Norge, selv om de måtte transportere flere passasjerer mellom Avinors flyplasser. Etterspør også en oversikt slik at man kanskje kan bli motbevist mot sin følelse, eller få en forståelse for hvorfor SAS har flere avganger, men allikevel transporterer færre passasjerer ![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]() Quote:
På innenlands er det heller ikke noe stort klasseskille å snakke om mellom SAS og Norwegian. Det er noe mer biz på SAS, men de som reiser privat innenlands i Norge tilhører jo alle yrkesklasser. Prisene er jo også sammenlignbare. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,885
|
![]() Quote:
Og en annen kommentar, fattern flyr alltid Norwegian uten å sjekke pris ettersom han vet at de er billigst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
På innenlands har jeg i all hovedsak referert til skillet mellom antall avganger ifht infrastruktur fra A=>B, ikke hva flyselskapene leverer av service. Jeg tror tidspunkter og antall avganger utgjør mer av hvem som velger hva, enn hvem som serverer en polarrålla eller ei, på innenriks.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
|
![]()
For å ta en parallelle til gravlunden og uerstattelige personer.... konkurslisten gjennom tidene er full av selskaper som visstnok var uerstattelige
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Det Kjos og Co har bygget opp fra nesten ingenting i en vanskelig og særdeles kapitalkrevende bransje står det utrolig respekt av.
Til tross for nesten tom lommebok, jantelov, svært vanskelige konkurranseforhold, haugevis av byråkratiske hindere og latterliggjøring fra folk i bransjen (også her inne) har de klart å bygge opp noe nesten ingen trodde var mulig! Det har altså ingenting å gjøre med hvilket flyselskap som er "best på ditt og datt" å gjøre, det handler om å ha respekt for folk/grundere som gjør noe så unorsk som å tørre tenke stort, annerledes og så gjennomføre det. Kjos og Co er forbilder for kommende grundere når det gjelder å ha troen på en vill ide og tenke ut av boksen og gjennomføre - gøttse! Har altså ingen ting å gjøre med SK vs DY. Jeg ønsker også at SK skal lykkes, og på mange måter har de jo også det. De har klart å snu et synkende skip med mytteri ombord, fullstendig ute av økonomisk kontroll til noe som nå ser sjødyktig ut, det står det også stor respekt av. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 13-01-2019 at 12:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Oct 2018
Location: Oslo/Stockholm
Posts: 2
|
![]()
Har kjøpt aksjer i NAS hver måned i 3 år nå, mye motgang, men håper det snur snart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2015
Posts: 88
|
![]()
Jeg våger meg utpå her, med troen på at jeg faktisk er helt gjennomsnittlig.
Flyr både SK og DY om hverandre jevnt og trutt. Flyr uansett ikke nok til at jeg får det helt store ut av hverken Eurobonus eller Norwegian Reward (ca 20 flighter i året). Jeg velger fly utfra primært avgangstider, men kombinert med at jeg skjeler til pris i tillegg (i allefall der det er vinge mot vinge). Ender da opp (i 2018) med ca 1/3 SK og 2/3 Dy. Men ofte med DY en veg og SK den andre. Føler ofte at den voldsomme debatten her inne er litt unyansert av mange fanboys/girls som synes de som flyr motsatt selskap er helt nedsnødde. Tror faktisk ikke at den jevne pax egentlig har noe stort forhold til det ene eller det andre men er glad for at vi faktisk har et velfungerende duopol her på berget. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian er Europas 10. største flyselskap (i passasjerer) | FlightDeck | Flyforum | 6 | 12-01-2012 14:19 |
Nest og tredje største flyplass i Norge | NZ83 | Flyforum | 11 | 22-06-2011 12:38 |
Verdens største flyselskap | Wig-wag | Flyforum | 8 | 06-02-2010 05:13 |
Widerøe - Europa's 15. største flyselskap | LN-MOW | Flyforum | 2 | 13-12-2008 11:55 |
Norge er KLM`s 4. største marked... | EB | Flyforum | 62 | 08-10-2005 10:52 |