Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2019, 22:53   #1
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Norwegian Norwegian største flyselskap i Norge

saken virker som har gått litt under radaren hos de store mediehusene, men dette må kunne sies å være en ganske stor milepel. DY har vært størst i antall passasjerer på OSL i en liten stund, men nå altså de som transporterer flest passasjerer til, fra og mellom Avinors flyplasser.

Quote:
Norwegian hadde gjennom hele 2018 flere reisende enn sin hovedkonkurrent i Skandinavia her i landet. Norwegian fraktet 20 519 345 passasjerer på Avinors flyplasser, mens SAS hadde 20 280 810 reisende.
https://flysmart24.no/2019/01/11/na-...r-forste-gang/

Tar man med de som flyr D8 på Torp og blir vel forskjellen enda litt større. Noen som vet hvor mange dette egentlig er snakk om?
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2019, 23:15   #2
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Default Re: Norwegian største flyselskap i Norge

Hmmmm

20 millioner for SAS i/til/fra Norge

10 millioner for SAS i CPH (+/- et par mio)

I alt 30 millioner .. cirka hvad SAS i alt har af passagerer

Så vidt jeg ved har flyskatten i Sverige ikke skræmt alle passagerer væk endnu, så lidt har de vel tilbage ... virker ikke helt til at stemme med tyve millioner passagerer i Norge? Eller hvor går udregningen galt?
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2019, 23:15   #3
Polaris
Free Luigi

Ser fram til å se hvor mange som skifter lag etter at "underdog" Norwegian har blitt storebror og SAS kan innta en komfortabel lillebrorplass hvor alt er lov
Old 11-01-2019, 23:17   #4
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Selvfølgelig tæller en hel del af trafikken dobbelt eftersom den både er i Norge og DK og det samme for Norge og Sverige... måske det går op i sidste ende
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2019, 11:31   #5
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ser fram til å se hvor mange som skifter lag etter at "underdog" Norwegian har blitt storebror og SAS kan innta en komfortabel lillebrorplass hvor alt er lov
Tsja... de har jo forskjellige roller. Mye lettere å erstatte DYs nettverk med høyintense lønnsomme men (forholdsvis) lavfrekvente nettverk enn SAS mer kompliserte høyfrekvente nettverk med mindre regionale ruter.

Sånn sett er det vel vanskelig for DY å bli dominant i egentlig forstand all den tid DE er lette å erstatte mens SK har gravd seg ned som en del av vital nasjonal infrastruktur.

En forenkling selvsagt. Men sammenlign måten selskapene driver for eksempel OSL-BLL (og tilsvarende) på, og også generelt andelen av flygninger utenfor OSL.

Vi hadde tapt veldig mye frekvens om SAS (eller et selskap som SAS) ikke var i den posisjonen de er i.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2019, 11:39   #6
zeffen
ScanFlyer Blue

Andre halvdel hadde forsvunnet.

Poenget med første halvdel er at selv om man i rene økonomiske termer kan si at SAS ikke er storebror lengre så blir det likevel feil for min del å betegne DY som storebror.

Om DY forsvant ville vi, med mulig unntak for interkontinentalt, bare se U2 eller tilsvarende i stedet. Folk ville sett by maling på flyet, en ny website men ellers lite endret.

Om SK forsvant ville det seriøst påvirke evnen å komme seg fra A til B med unntak av på de mest populære rutene via OSL. SAS er en del av den nasjonale infrastrukturen.

Det er heller ikke slik at noen står klar med stor lommebok og massevis av fly klare til å ta over SAS’ regionale rolle. Widerøe er for små, og man kan jo spørre seg hvorfor internasjonale nettverksoperatører vil ønske å gå inn på en måte der man satser så høyt på frekvens/regionale ruter. Det ville tatt mange år å bygge opp igjen.

Så for meg virker denne storebrordiskusjonen kort sagt noe merkelig.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2019, 12:22   #7
Polaris
Free Luigi

Du legger for mye i det zeffen; jeg mente det ganske enkelt som at svært mange i Norge har "holdt ved" Norwegian fordi de var den stakkars lille underdog'en som kom opp og skulle sloss mot store stygge statsstøttede SAS, og at gode joviale Bjørn Kjos overhodet ikke gjorde det for å tjene penger, men for å gi Ola Dunk tilgang til billigere flyreiseer. Den typen mennesker som også tror at ulven spiser barn, og som tror at jorda er flat. Men når situasjonen snur seg, og Norwegian er støste operatør - internasjonalt som nå også nasjonalt - så gleder jeg meg til å høre hva som "nå" er unnskyldningen for hvorfor Norwegian skal få frikort til å være slik de er... De klassiske "bygda mot overmakta"-underdog supporterene må jo få en slags identitetskrise.

Fra spøk til revolver: Forøvrig støtter jeg deg i at det føles litt rart at det er Norwegian som er største operatør mellom Avinors flyplasser - kanskje noen kunne ha laget oversikt over hvordan denne passasjerfrakten fordeler seg? Personlig erfaring tilsier at jeg enda velger SAS over Norwegian på tur hjem til Norge på ferie, fordi SAS har flere avganger mellom Oslo og Nord-Norge enn Norwegain. Det blir for lenge transitttider på OSL om jeg velger Norwegian inn til OSL, og deretter skal videre.
Old 12-01-2019, 12:27   #8
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Passasjertall er uggne greier å forholde seg til, trøsten er at de regnes noenlunde likt de fleste steder og således kan sammenlignes.

Hvis man f. eks. flyr med SAS fra Oslo til København og tilbake med Norwegian vil man som én enkelt person figurere som to passasjerer hos hhv. OSL og CPH, men bare én hos hhv. SAS og Norwegian. Tror alle lufthavneiere teller «dobbelt», altså både ankomst og avgang, mens flyselskapene naturlig nok bare kan telle paxen én gang per flygning. Derfor kan man ikke sammenligne direkte mellom disse tallene.

Hvis Avinor oppgir 10 mill pax innenlands, utgjør jo ikke dette mer enn fem millioner passasjerer.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 12-01-2019, 13:21   #9
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Om DY forsvant ville vi, med mulig unntak for interkontinentalt, bare se U2 eller tilsvarende i stedet. Folk ville sett by maling på flyet, en ny website men ellers lite endret.

Om SK forsvant ville det seriøst påvirke evnen å komme seg fra A til B med unntak av på de mest populære rutene via OSL. SAS er en del av den nasjonale infrastrukturen.
Quote:
Du legger for mye i det zeffen; jeg mente det ganske enkelt som at svært mange i Norge har "holdt ved" Norwegian fordi de var den stakkars lille underdog'en som kom opp og skulle sloss mot store stygge statsstøttede SAS, og at gode joviale Bjørn Kjos overhodet ikke gjorde det for å tjene penger, men for å gi Ola Dunk tilgang til billigere flyreiseer. Den typen mennesker som også tror at ulven spiser barn, og som tror at jorda er flat.
Ja, Norwegian har ikke en dritt å si for landet, går de konk vil det samme skje som hvis 160 bussen til Rykkinn krasjer, det kommer en ny 7min senere, en mister jobben og 8 personer dør, men hva så. Kun familier som skal besøke besteforeldre i Harstad og som er gniene på lommeboka som flyr de, og denne reisen skjer kun en gang i året, i juletider. Det er for øvrig de samme menneskene som mener jorda er flat og drar til Granka om sommeren.

Ganske rart da, at de har klart å bli størst i landet når de eneste som flyr med dem er slike folk, da må det jo være 2,4 millioner ansatt i Equinor og Telenor og inneha gullkort (den såkalte smarte befolkningen), og de resterende millionene være Ola Dunker...

Norwegian er nok ganske mye viktigere for AS Norge enn det dere tror. Hvis det finnes tall eller lages tall for hvor viktige de er for sysselsetting, verdiskapning, infrastruktur og den resterende driften for AS Norge vil nok disse tallene vise at de er ganske så 50/50
Old 12-01-2019, 14:04   #10
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Ja, Norwegian har ikke en dritt å si for landet, går de konk vil det samme skje som hvis 160 bussen til Rykkinn krasjer, det kommer en ny 7min senere, en mister jobben og 8 personer dør, men hva så. Kun familier som skal besøke besteforeldre i Harstad og som er gniene på lommeboka som flyr de, og denne reisen skjer kun en gang i året, i juletider. Det er for øvrig de samme menneskene som mener jorda er flat og drar til Granka om sommeren.

Ganske rart da, at de har klart å bli størst i landet når de eneste som flyr med dem er slike folk, da må det jo være 2,4 millioner ansatt i Equinor og Telenor og inneha gullkort (den såkalte smarte befolkningen), og de resterende millionene være Ola Dunker...

Norwegian er nok ganske mye viktigere for AS Norge enn det dere tror. Hvis det finnes tall eller lages tall for hvor viktige de er for sysselsetting, verdiskapning, infrastruktur og den resterende driften for AS Norge vil nok disse tallene vise at de er ganske så 50/50
Det var da voldsomt til å lese med filter tykkelse colabunn fra 1950, samtidig som du bygger på stråmenn (argumenterer mot noe som ikke er sagt)? Prøv (å lese gjennom det du har quotet) igjen. Puh, sprangene du gjør er såpass kreative at jeg nesten må applaudere det, men samtidig leit hvis du forventer videre diskusjon :/
Old 12-01-2019, 14:22   #11
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Det var da voldsomt til å lese med filter tykkelse colabunn fra 1950, samtidig som du bygger på stråmenn (argumenterer mot noe som ikke er sagt)? Prøv (å lese gjennom det du har quotet) igjen. Puh, sprangene du gjør er såpass kreative at jeg nesten må applaudere det, men samtidig leit hvis du forventer videre diskusjon :/
Meningen med innlegget var ikke annet enn å spille videre på deres innlegg om at dere tilsynelatende undervurderer Norwegian sin viktige rolle for å holde landet i gang og dems samfunnsoppdrag (ved å si at hvis SK går dukken vil infrastrukturen falle sammen, men hvis DY går dukken vil det ikke skje de store endringene), sammen med din hypotese om at de som flyr med rødnesene tror at jorda er flat. Skjønner at du ikke mener dette på alvor, men jeg må få lov til å bruke ironi tilbake sammen med overdrivelser og andre litterære virkemidler. Ønsket ikke en videre debatt, men det er ingen hemmelighet at mange, både her og i resten av landet, tror at SAS både er størst og viktigst for Norge (blant annet gjennom sin historiske bakgrunn), selv om de i realiteten nå er svært likestilte.
Old 12-01-2019, 15:08   #12
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Meningen med innlegget var ikke annet enn å spille videre på deres innlegg om at dere tilsynelatende undervurderer Norwegian sin viktige rolle for å holde landet i gang og dems samfunnsoppdrag (ved å si at hvis SK går dukken vil infrastrukturen falle sammen, men hvis DY går dukken vil det ikke skje de store endringene), sammen med din hypotese om at de som flyr med rødnesene tror at jorda er flat. Skjønner at du ikke mener dette på alvor, men jeg må få lov til å bruke ironi tilbake sammen med overdrivelser og andre litterære virkemidler. Ønsket ikke en videre debatt, men det er ingen hemmelighet at mange, både her og i resten av landet, tror at SAS både er størst og viktigst for Norge (blant annet gjennom sin historiske bakgrunn), selv om de i realiteten nå er svært likestilte.
Ja, som jeg mistenkte så har du misforstått fullstendig. Hvor i innlegget mitt står det at de som flyr Norwegian er de som tror at jorda er flat? I innlegget mitt skriver jeg om hvordan de som har vært "diehard Norwegianfans", nå får et identitetsproblem. Å være diehard Norwegianfan manglet en definisjon, den tar jeg på egen kappe. Med å ha heiet på Norwegain mener jeg i den store majoritet: de som skriver høyest i kommentarfeltene, de som skal lage alle tråder på alle internettforums til SK vs DY, og er gjerne de som aldri flyr i hverdagen (hverken Norwegian eller SAS, for den saks skyld). De som man kunne lese på dn.no skreik og hylte om statsstøtta SAS og "Svensk Alt Samma" (nei unnskyld, det var jo Bjørn Kjos som gikk med den genseren). Slike mennesker som ikke titter på fakta eller er åpen for andre inntrykk; akkurat slik som (to relevante situasjoner fra mediabildet i dag) de som vil utrydde ulv i Norge fordi de tror den er djevelen reinkarnert, og de som tror at jorda er flat og at fossiler er lagt ut for å lure mennesker.
De som faktisk flyr med Norwegian tror jeg bryr seg fint lite om hvem dem flyr, selv om jeg også tror at Norwegian har en liten prosentandel med kjernefans som tror at "Norwegian = billig" og som derfor sjeldent sjekker alternativer (alternativet er ikke ment som SAS; Norwegian er store i utlandet og har svært mange andre konkurrenter).

At min personlige, praktiske, erfaring tilsier at SAS har større antall bevegelser mellom OSL og Nord-Norge er ikke et utsagn som betyr at hvis Norwegian ville vært borte så hadde ingen ting skjedd. Det er simpelten ment som et utsagn om at for meg så føles det som at SAS enda stiller sterkere enn Norwegian på antall avganger mellom nord og sør i Norge, selv om de måtte transportere flere passasjerer mellom Avinors flyplasser. Etterspør også en oversikt slik at man kanskje kan bli motbevist mot sin følelse, eller få en forståelse for hvorfor SAS har flere avganger, men allikevel transporterer færre passasjerer
Old 12-01-2019, 17:15   #13
Landkrabbe
ScanFlyer Blue

Quote:
Du legger for mye i det zeffen; jeg mente det ganske enkelt som at svært mange i Norge har "holdt ved" Norwegian fordi de var den stakkars lille underdog'en som kom opp og skulle sloss mot store stygge statsstøttede SAS, og at gode joviale Bjørn Kjos overhodet ikke gjorde det for å tjene penger, men for å gi Ola Dunk tilgang til billigere flyreiseer. Den typen mennesker som også tror at ulven spiser barn, og som tror at jorda er flat. Men når situasjonen snur seg, og Norwegian er støste operatør - internasjonalt som nå også nasjonalt - så gleder jeg meg til å høre hva som "nå" er unnskyldningen for hvorfor Norwegian skal få frikort til å være slik de er... De klassiske "bygda mot overmakta"-underdog supporterene må jo få en slags identitetskrise.
Skjønner at du spøker, men den som ikke skjønner at det er litt alvor i spøk og spøk i alvor osv... Tror de aller, aller fleste har et mye mer pragmatisk og ukomplisert forhold til flyselskapene SAS og Norwegian, og at det er langt fra "svært mange" som har slike ideer som du beskriver. Så naive er ikke folk flest.

På innenlands er det heller ikke noe stort klasseskille å snakke om mellom SAS og Norwegian. Det er noe mer biz på SAS, men de som reiser privat innenlands i Norge tilhører jo alle yrkesklasser. Prisene er jo også sammenlignbare.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2019, 17:19   #14
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Quote:
Originally Posted by Landkrabbe View Post
Skjønner at du spøker, men den som ikke skjønner at det er litt alvor i spøk og spøk i alvor osv... Tror de aller, aller fleste har et mye mer pragmatisk og ukomplisert forhold til flyselskapene SAS og Norwegian, og at det er langt fra "svært mange" som har slike ideer som du beskriver. Så naive er ikke folk flest.
Ikke mange, men ofte svært høylytte, i likhet med andre kommenarfeltbeboere som tror de representerer hele folket.

Og en annen kommentar, fattern flyr alltid Norwegian uten å sjekke pris ettersom han vet at de er billigst.
Old 12-01-2019, 17:49   #15
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Landkrabbe View Post

På innenlands er det heller ikke noe stort klasseskille å snakke om mellom SAS og Norwegian. Det er noe mer biz på SAS, men de som reiser privat innenlands i Norge tilhører jo alle yrkesklasser. Prisene er jo også sammenlignbare.
Erfaringsmessig fra familie, venner og kollegaer så er det overraskende mange som har "unike innsikter" og bare VET bedre enn forskere fra hele vide verden hva som er fakta/ikke fakta. Slikt blir gjerne ekstra oppfyrt under når man kan lage seg konkrete "lag" å høre til; slik som "DY vs. SK", "klimaskeptikerene vs. klimaforskerene", "bonden vs. byen", "fotballlag A vs. fotballlag B" (ultras) et cetera.

På innenlands har jeg i all hovedsak referert til skillet mellom antall avganger ifht infrastruktur fra A=>B, ikke hva flyselskapene leverer av service. Jeg tror tidspunkter og antall avganger utgjør mer av hvem som velger hva, enn hvem som serverer en polarrålla eller ei, på innenriks.
Old 12-01-2019, 21:15   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

For å ta en parallelle til gravlunden og uerstattelige personer.... konkurslisten gjennom tidene er full av selskaper som visstnok var uerstattelige
Old 13-01-2019, 09:58   #17
Wahoo
ScanFlyer Molded

Det Kjos og Co har bygget opp fra nesten ingenting i en vanskelig og særdeles kapitalkrevende bransje står det utrolig respekt av.
Til tross for nesten tom lommebok, jantelov, svært vanskelige konkurranseforhold, haugevis av byråkratiske hindere og latterliggjøring fra folk i bransjen (også her inne)
har de klart å bygge opp noe nesten ingen trodde var mulig!

Det har altså ingenting å gjøre med hvilket flyselskap som er "best på ditt og datt" å gjøre, det handler om å ha respekt for folk/grundere
som gjør noe så unorsk som å tørre tenke stort, annerledes og så gjennomføre det. Kjos og Co er forbilder
for kommende grundere når det gjelder å ha troen på en vill ide og tenke ut av boksen og gjennomføre - gøttse!

Har altså ingen ting å gjøre med SK vs DY. Jeg ønsker også at SK skal lykkes, og på mange måter har de jo også det. De har klart å snu et synkende skip med mytteri ombord, fullstendig ute av økonomisk kontroll til noe som nå ser sjødyktig ut, det står det også stor respekt av.

W

Last edited by Wahoo; 13-01-2019 at 12:16.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2019, 22:16   #18
Pluggen
Newcomer

Har kjøpt aksjer i NAS hver måned i 3 år nå, mye motgang, men håper det snur snart.
Pluggen is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 15:34   #19
Bjelle
ScanFlyer Blue

Jeg våger meg utpå her, med troen på at jeg faktisk er helt gjennomsnittlig.

Flyr både SK og DY om hverandre jevnt og trutt. Flyr uansett ikke nok til at jeg får det helt store ut av hverken Eurobonus eller Norwegian Reward (ca 20 flighter i året).

Jeg velger fly utfra primært avgangstider, men kombinert med at jeg skjeler til pris i tillegg (i allefall der det er vinge mot vinge). Ender da opp (i 2018) med ca 1/3 SK og 2/3 Dy. Men ofte med DY en veg og SK den andre.

Føler ofte at den voldsomme debatten her inne er litt unyansert av mange fanboys/girls som synes de som flyr motsatt selskap er helt nedsnødde.
Tror faktisk ikke at den jevne pax egentlig har noe stort forhold til det ene eller det andre men er glad for at vi faktisk har et velfungerende duopol her på berget.
Bjelle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules