![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Mine herrer. For å gjøre en lang historie kort. Natt til lørdag var jeg ranglefant med gode venner i Stavanger og fant plutselig ut at siste toget hjem var gått for lengst.
De ble ikke noe soving der jeg var istedet kom den sprøe ideen. Jeg tar en ytterst interessant omvei hjem. Tidenes mest spontane påfunn. Klokken 5:16 hadde jeg booket en billett og klokken 5:42 satt jeg på flybussen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Jeg hadde i forkant av dette en intems time surfet rundt etter en billett. Expedia tilbyr ikke noen reservasjoner på samme dag som avreise. Jeg orket ikke vente på formiddagsavgangen til British Airways heller som forsåvidt var litt dyr. Og blir nok flere sjanser til å dra via LHR når det blir planlagt litt bedre på forhånd. Hehe.
Widerøe ble redningen. Jeg surfet inn på wf.no og sjekket diverse alternativer. En interessant faktor her var at jeg hadde en avtale igjen i Stavanger på søndag i halv-tre tiden. Så en overnatting var dsessverre ikke så aktuelt selv om jeg i ettertid ser at det kanskje hadde vært en fordel… Hadde tross alt snart vært oppe i et døgn allerede. Var forøvrig avhengig av å kunne reise en plass der jeg ikke trengte pass (så der var enda en grunn til å utelukke London. Uansett, etter en del surfing og sjekking viste det seg at Helsinki ble dagens reisemål. Prisen var ikke helt avskrekkende ifht. en del av de andre alternativene. I tillegg fikk jeg en ny flytype og et nytt flyselskap i "samlingen". Selv om Blue 1 nå er blitt en integrert del av SAS ble flightene annonsert som "SAS operated by Blue 1". Uansett tilbake til flybussen. En tur som jeg ikke husker så mye. Men det var godt med passasjerer om bord så det var nok flere en meg som hadde tenkt seg ut på tur. Turen gikk effektivt fremover og det tok ikke lang tid før vi var på Sola. Klokken 06:02 hadde jeg fått boarding pass og var igjennom sikkerhetskontrollen og kunne sette meg ned med følgende boardingkort på fanget. ![]() IMG_1081 by nosalthe, on Flickr |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
HAHA! Ett ord: Fantastisk! Ser fram til fortsettelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]()
Genial ide!! noe å vurdere neste gang jeg ikke rekker siste bussen hjem, spesielt nå som jeg bor på et sted med litt dårligere bussforbindelse til steder jeg pleier å være når jeg ikke kan kjøre hjem etterpå. Det er bare å dra via HEL
![]() *venter spent på resten* |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Jeg hadde altså god tid før avreise, men våget ikke finne en rolig plass å sove litt av frykt for slukne helt. I stedet ble det å sette seg ned å kikke litt på det livet som var på flyplassen såpass tidlig på en lørdag. Tiden gikk heldigvis noenlunde fort og klokken 07:10 startet boarding ved gate 17 og det var LN-TUD en Boeing 737-705 uten WL som skulle ta meg til Oslo. En ny maskin i loggen for min del.
![]() IMG_1082 by nosalthe, on Flickr 6. april 2013, kl. 07:30 SAS Scandinavian Airlines SK4006. Stavanger (SVG) - Oslo (OSL) Boeing 737-705 - LN-TUD Sete: 16A Boarding complete 07:21. "Flight mode er ikke tillatt under start og landing" Pushback 07:27 Vi pushet ut rett før LN-DYL som skulle til Salzburg. Takeoff ble unnagjort på bane 36. Pga. arbeider i sørenden av bane 36 brukes denne ikke til landinger fra sør. Men man kan ta av nordover. Så vi takset ikke helt i enden av banen. Men startet vel omtrent på midten. ![]() IMG_1083 by nosalthe, on Flickr ![]() Breakfast by nosalthe, on Flickr Det ble en fin morgentur over fjellet. Dagens eneste flymåltid smakte nydelig. Utrolig hva en liten frokostboks med et påsmurt rundstykke samt kaffe og juice kan gjøre med stemningen. Jeg synes det var godt med litt mat i magen. SVG-OSL var dagens korteste strekk. Jeg merket meg også at innflyvingen til OSL startet noe senere en tidligere. Tydelig at det var blitt endringer på Point Merge Arrival-systemet og slapp å se hele østlandet før vi landet. Men fin tur som sagt. Vi landet på 19R klokken 08:11, 9 minutter før rutetid. TUD skulle videre til KKN som SK4472 ![]() IMG_1087 by nosalthe, on Flickr (Kan jo nevne her at alle bilder er tatt med iPhone. Hadde ikke mer med meg på tur en det jeg hadde i jakkelommene....) Last edited by Twin Otter; 08-04-2013 at 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Kjapp tur gjennom terminalen før jeg gikk inn dørene hvor du ikke kan snu. Gjennom kjøpesenteret før jeg tok en trapp opp en etasje hvor jeg tok et lengselsfullt blikk inn i kantineland.
![]() IMG_1090 by nosalthe, on Flickr Så gikk jeg to trapper ned istedet og kikket på noen andre fasiliteter. Og så er det klart for turens første aerofile høydepunkt. Ny flytype! "Blue 1" er vel et navn som snart forsvinner. Men man får hvertfall flydd hvertfall ett fly i disse fargene. I tillegg står altså en Boeing 717 og venter ved gate! 6 april 2013, kl. 09:35 SAS Scandinavian Airlines (op. Blue 1) SK2702. Oslo (OSL) - Helsinki (HEL) Boeing 717 - OH-BLJ Sete: 15A Som vi ser av nedenforstående info var det en rimelig lett load på denne flighten til Helsinki: Boarding 0920 Completed 0924 Push 0934 Unødvendig med knyttneve-test på nødutgang.. ![]() IMG_1095 by nosalthe, on Flickr Lite folk om bord og vi pushet et minutt før rutetid og vi takset ut for avgang på rwy 19L. Det ble en fin tur over Sverige og etterpå utover Østersjøen. ![]() IMG_1104 by nosalthe, on Flickr Fantastisk crew som var hyggelige og serverte kaffe og vann. Fikk innledet en bra samtale med en av flyvertene ombord. Lurte først på om de solgte flymodeller ombord noe de ikke gjorde. Dermed lurte jeg på om det finnes en butikk som selger flymodeller på Vantaa. Han mente det kanskje fantes en i Terminal 2… Spurte videre om hvor lang tid jeg måtte beregne inn til Helsinki sentrum. Fortalte om min lille dagstur og viste boardingkortet og dette syntes crewet tydeligvis var morsomt. Smilte godt når de så routingen. ![]() IMG_1112 by nosalthe, on Flickr ![]() IMG_1115 by nosalthe, on Flickr Touchdown på Vantaa var klokken 11:47. Jeg hadde altså 5t 30 minutter til rådighet før neste avgang. Og var litt usikker på hva jeg skulle finne på. Som om ikke mitt ville innslag av spontanitet tidligere på natten var nok: På vei ned til HEL fikk jeg en sprøere ide. Hva om jeg fant en rimelig tur/retur domestic eller kanskje et kjapt hopp ned til TLL og tilbake igjen? Etter landing stakk jeg innom transfer-skranken til SAS og forhørte meg… To be continued…. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
|
![]()
Friskt ! Håper du hadde det gøy, har sansen for sånt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 899
|
![]()
Haha, genialt! Ser frem til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Kjekt med feedback. Litt av et opplegg å begi seg ut på når man muligens hadde hatt godt av å gjemme seg under dyna. Men den var jo et stykke unna. Uansett: Fortsettelsen kommer...
Quote:
Oh yes! Hadde det kanongøy, selv om jeg var passe sliten på slutten.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Her slutter dessverre den fotografiske dokumentasjonen av utflukten. Var vel blitt en smule trøtt og tankene var helt andre plasser. Men det var likevel en fin dag i Helsinki. Noe kaldere i Norge. Men fint vær og sol i ansiktet.
Etter litt surring frem og tilbake på flyplassen på jakt etter den tidligere nevnte modellfly-butikken (uten resultat) fant jeg ut at jeg skulle dra på shopping. Har vært i Helsinki før, så jeg fant ut at jeg droppa tur helt inn til byen. Fikk noen tips av den hyggelige betjeningen ombord på flyet så etter å ha surret ferdig på flyplassen gikk jeg og fant buss nr 61 som kjørte til et kjøpesenter i nærheten av Vantaa som heter "Jumbo". Fint navn som også gav meg assosiasjoner til et fint overnattingsted i nærheten av Arlanda, men der har jeg jo vært før. Kjøpesenteret "Jumbo" var en god del større og det tok litt tid før jeg fant inngangen. (sikkert en av mange innganger forsåvidt). Der inne hadde de hvertfall det meste. Blant annet en haug med butikker som jeg kjente igjen fra min egen hjemby. Snodig. Men jeg fant da en stilig butikk. "Angry Birds". På tide å finne seg en passende t-skjorte… Fant meg et par t-skjorter og litt annet smårusk som jeg tok med meg hjem. Orket ikke dingle så veldig lenge på dette senteret så jeg stakk etterhvert tilbake til Vantaa. Bussen tilbake til flyplassen gikk fra bussholdeplassen på den andre siden av gaten i forhold til da jeg ankom senteret. Og det var akkurat en buss der da jeg kom. Rakk den akkurat. Vurderte å se om det var en lounge som tilbød å slippe inn en statusløs stakkar inn mot en liten sum penger. Samtidig var jeg ufyselig trøtt og i tillegg begynte jeg å føle meg rimelig ufresh. Da det viste seg at ingen av loungene i Helsinki tilbyr dusj-facsiliteter så dukket det opp et annet uprøvd alternativ opp. Dagrom på hotell. Helt i enden av flyplassen lå det et hotell som het GLO. I tillegg ligger det et Hilton rett over gata visstnok. Og her er jeg nok ganske trøtt for jeg har fått det for meg at dette GLO hotellet er en del av Hilton-hotellet. Så etter å ha hørt om muligheter for å sove noen timer og en dusj så ender jeg opp med å gå for et rom der. Igjen, det kosta litt penger, bortkastede penger vil sikkert noen si, men det var ikke avskrekkende og jeg var villig til å betale for noen timer HELT for meg selv. Så da fikk jeg faktisk to timer med etterlengta søvn og en deilig dusj før det var tid for å reise. Ut i fra antallet reisende og køen i sikkerhetskontrollen kunne jeg sikkert ha sovet en halvtime til. Menmen. Igjen, best å være på den sikre siden slik at man kom seg hjem. Så da ble det heller en Lapin Kullta i stedet. Og det var heller ikke feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: SVG
Posts: 160
|
![]()
Morsomt påfunn!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Digger det!
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]()
Terminal 2 er både Schengen og non-Schengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]() Quote:
Går an å spasere "airside" innover mot terminal 2 fra terminal 1. Men nei, jeg ruslet naturligvis ikke inn på non-schengen da jeg ikke hadde pass med meg. Hvor mye butikker så ligger der er jeg usikker på... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
|
![]()
For et fantastisk påfunn!!
![]()
__________________
Businesstudent, BCN/OSL Gravity, thou art a heartless bitch. ~Sheldon Cooper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Helt utrolig! Dette hadde jeg nok aldri kunnet finne på selv, men så flott at noen faktisk gjør det! Flott lesing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,809
|
![]()
Så utrolig artig! Spontanitet er gull! Fin lesning
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Tusen takk alle sammen. Jeg er nok av de som kan ta spontane og noen ganger mindre vel gjennomtenkte avgjørelser. Men det kan jo bli en fest ut av det og som regel går det helt fint. Jeg elsker å være i lufta og jakten på nye oppføringer i FlightMemory/FlightDiary er alltid spennende.
Når man hadde kommet så langt som hit i den lille lange veien hjem var man blitt noe sliten og hadde egentlig mest lyst å bare slappe av å nyte reisen. Så det ble ikke så mange notater underveis på resten av reisen. Så her kommer bare noen korte glimt. 6 april 2013, kl. 17:30 SAS Scandinavian Airlines (op. Blue 1) SK1725 Helsinki (HEL) - København (CPH) Boeing 717, OH-BLP Sete: 16A Ja, sannelig var jeg så trøtt at jeg ikke registrerte at det var selskapets "stjerne-maddog" jeg reiste med før jeg ankom CPH… Men jeg kan fortelle at det var en trivelig tur ned til danskenes hovedstad. Og denne flighten skulle vise seg å være den med mest belegg denne lørdagen. Godt med folk ved gaten og jeg hadde inntrykk at det ble ganske fullt ombord. Jeg fikk en reisekamerat i setet ved midtgangen. (Hadde forøvrig ledig midtsete på SVG-OSL). Crewet ombord var smilende og hyggelige. Opplevde ellers ikke noe særlig ekstraordinært ved servicen. Det ble en kaffekopp og ellers slumring nedover mot Kastrup. Fremme på kastrup parkerte vi inderst på B piren. Hadde god tid på Kastrup også. Ikke så god tid som på Vantaa. Så her holdt man seg inne i terminalen selv om det fristet litt med en tur "landside" for å trekke litt frisk luft og sjekke hva som var på den andre siden. Men det får man ha til gode til neste gang. ![]() Istedet kjente man nå på behovet for å få litt mat i magen, så etter ytterligere surring fra ende til annen på flyplassen endte man opp på en restaurant hvor man fikk bestilt seg en burger og en stor Cola som smakte godt. Burgern kom etter 10 minutter. Et typisk tegn på at man snart er hjemme er at det dukker opp folk i nærheten som snakker samme språk som deg selv. Dvs. noenlunde samme dialekt. Det er vel uungåelig når man skal på et Stavanger-fly. Men likevel når tre kjerringer setter seg på nabobordet og begynner å kakle på samme språk som meg så holder jeg selv kjeft og bare later som ingen ting. Etter en ok middag og litt avslapping begynte jeg å bli klar for å komme meg helt hjem og heldigvis begynte klokken å dra seg mot avgang også. 6 april 2013, kl 21:05 SAS Scandinavian Airlines SK1876 København (CPH) - Stavanger (SVG) Airbus A320-200, SE-RJE Sete: 12A Til nå hadde dagen sånn aerofil messig vist seg å bli bra. Et nytt flyselskap, selv om det er blitt SAS, en ny flytype samt at alle dagens fire flighter gikk mad maskiner jeg ikke hadde reist med før så ble det en ekstra bonus når jeg skulle få min første tur i en A320 i SAS-farger. Jeg synes A320 maskinene blir flottere og flottere for hver tur jeg får i de. Og ikke minst en A320 i SAS farger var jo ikke mindre flott. Og det ble SE-RJE som stod og ventet på gate. Selv om maskinen er ny i SAS-farger (levert i mars) så var det tydelig å se på vegger og tak at denne maskinen ikke var blant de nyeste. Faktisk litt over 13 år gammel er den. Men setene virket ganske ok for denne korte turen opp til SVG. Boarding kom i gang i god tid før avreise. Denne flighten ble likevel noe forsinket pga. noe treighet hos bagasjehandlerne. Kapteinen håpte likevel at man skulle ta igjen det tapte. Ellers var det hyggelig crew ombord og det ble en øl fra bob-vogna når den kom forbi etter at vi hadde kommet oss opp i lufta. Ganske god load på denne maskinen også, men jeg mistenker at loaden ikke var like stor som på flyet HEL-CPH. Jeg hadde en hel tre-seter (ved nødutgang) for meg selv. Landing på bane 29 som forventet. Har ei bekjent som samme kveld ytret en viss frustrasjon over de pågående arbeidene på rullebane 36 på Sola slik at flyene dundret over huset deres på Sandnes. Jeg humret lett da jeg leste tweeten hennes. Likevel må vi (en så lange) være glad for at vi har en alternativ rullebane på Sola. Ellers hadde det blitt mye styggfine crosswind-landinger på de mest forblåste dagene tror jeg. Uansett, forsinkelsen hadde man dessverre ikke klart å hente inn helt. Uansett, NÅ var jeg trøtt. En morsom twist her er at jeg egentlig hadde billett til konsert med bandet Kvelertak i det nye konserthuset samme kveld. Bandet gikk på scenen klokken 23 så jeg hadde i teorien greit å komme meg inn tidsnok til konsertstart. Men teori er en ting. I praksis hadde jeg vært våken alt for lenge (med unntak av en lang powernap på Vantaa) så etter mye frem og tilbake og ørlite surring på min egen hjemflyplass kapitulerte jeg og tok en taxi hjem. Kanskje det var det jeg skulle gjort tidlig samme morgen? Nei vent…. Ytterligere seks camillaer fattigere var jeg glad og fornøyd helt hjemme. Har vel sjelden vært så trøtt som jeg var da. Stupte rett i seng og sov til klokken 12 neste dag. Takk for turen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilder av Twin Otter | Twin Otter | Flyhistorisk forum | 6 | 14-09-2014 00:58 |
På an igjen... Twin Otter på gutt(e)tur. 2012-edition. | Twin Otter | Reiseforum | 12 | 11-07-2012 23:08 |
Twin Otter | Concorde | Flyhistorisk forum | 5 | 23-03-2010 12:00 |
Twin Otter Modeller | Seabee | Samlerhjørnet | 14 | 05-10-2007 23:44 |
Driftskostnader Twin Otter. | storg | Flyforum | 9 | 09-03-2006 23:36 |