![]() |
|
![]() |
#1 | |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Kanskje på tide å starte en ny tråd om dette emnet.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Velvel... Fremskutt base, inntil de finner ut at det blir for dyrt etter noen års drift, og dumper alle flyene ned på Ørland.
Men for all del Gratulere Evenes.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Ser ut som det går mot den tobaseløsningen da. Ikke mye av det FSJ anbefalte som blir gjennomført. Å ha en egen QRA-base er en svært kostbar affære..
CRC Mågerø legges ned, ikke rent ubetydelig det heller. GIL flyttes fra Rygge til Bodø (plaster på såret..) De siste årene som kampflybase vil trolig være travlere i Bodø. Skvadronen på Ørland blir flyttet midlertidig til Bodø mens utbygging på Ørland skjer og F16 får aldri base Ørland igjen. Ny base etableres deretter med de nye flyene på Ørland. Får håpe de har tatt rett avgjørelse for luftforsvaret, jeg tillater meg å være skeptisk.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2011
Location: Leeds/Bradford
Posts: 35
|
![]()
Den enes død, den andres brød. Kondolerer Bodø - Grattis Ørlandet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,545
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flying high
Join Date: May 2011
Posts: 45
|
![]() Quote:
At de nå foreslår staben til Bodø mens store deler av LF evt skal Ørlandet maker jo liten sense.. Sjøforsvaret har hovedsete i Bergen med GIS Hæren har hovedsete i Troms med GIH Hvorfor i all verden skal da GIL med stab sitte ''alene'' i Bodø?
__________________
Storm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Det viktigste man har igjen i Bodø om jagerflyene forsvinner er FoH. Mye luftgreier styres av gutta der inne, så helt alene blir GIL-staben ikke.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 29-02-2012 at 23:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
GIL anbefaler at flybasen skal ligge på Ørlandet, mens han selv vil flytte til Bodø...
Betyr dette at generalens stab ikke er så glad i flystøy?
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Mens på Ørlandet der bor det ikke så veldig mye folk. Det gjør det heller ikke på Evenes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]() Treningsområder til daglig trening er faktisk bedre rundt Bodø ( i motsetning til hva ledende politikere tror), så det blir spennede å se utviklingen fremover med mere sivil trafikk og press på områdene rundt Ørland.. Bare de siste 2-3 årene har feks. antall overflygninger økt markant over trøndelag (Emirates, Qatari, Ethiad, Thurkish,Transaero++), samtidig som annen trafikk er ventet å øke jevnt og trutt. For meg er det provoserende å se politikere lire av seg at base i Bodø påvirker den sivile trafikken mere enn Ørland uten at dette er undersøkt.. Til eksempel kan jeg nevne årets to store militærøvelser som vil kreve ekstra luftrom, Cold Response i Nord og Arctic Tiger i Sør. Luftrommet som er mulig å avgi til Cold Response er vensentlig bedre for forsvaret og vil føre til mindre hindringer for sivil trafikk (kanskje ikke engang flow-restriksjoner..). Her er litt info om Cold Reponse: AIP SUP Cold Response Info om Arctic Tiger er ikke klart. 2-0 til Ørland, men kampen er ikke over enda, men kort tid igjen..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Antall ekstra trackmiles man kan forårsake for sivil trafikk som følge av militær reservasjon av luftrom til daglig trening er begrenset.
Uansett om det er i nord, sør eller dalstroka innafor. Quote:
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 01-03-2012 at 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,545
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
For trafikk til/fra ENVA mot sørvest betyr det området som brukes daglig (Birch7B) 20-30nm ekstra avhengig av bane i bruk på ENVA. Det er riktig at det er begrenset reruting, men med impact i sør er større enn nord fordi det er flere fly som blir påvirket og de blir påvirket mer.. I nord er det hovedsaklig Birch6D som er i veien. Når denne er aktiv får trafikk ENBO-ENVA/ENGM ca 5-20nm ekstra avhengig av rullebane. I tillegg finnes det områder (Birch5) som brukes lite. Quote:
Quote:
Områdene rundt Ørland er ikke i nærheten av hva forsvaret sier de trenger med F35. Så det blir spennende.. (i motsetning til hva man skulle tro påstår forsvaret at det kreves større områder nå enn tidligere pga teknikken.. og med F-35 blir det behov for enda mer..)
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 01-03-2012 at 15:19. Reason: trykkleif |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Men var det ikke forsvaret selv som ønsker Ørlandet? Da kan man jo ihvertfall lure, hvis ikke forholdene for å øve er opptimale grunnet passasjerfly i stor høyde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]() Quote:
sammtidig ser det nå ut til at jagerflyaktiviteten blir å komme fra Bodø, i år som alle år ![]()
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Uansett hvor det blir, så blir det spennende å se og høre det.
Quote:
http://www.youtube.com/watch?v=wI_0HZrsQdo&feature=fvsr
Last edited by Kenneth; 03-03-2012 at 05:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det som blir spennende å se er hvor mange nøkkelpersoner Forsvaret mister både på kort og lang sikt pga denne avgjørelsen. Kjenner til flere i LF i Bodø som er på full fart over i det sivile liv etter lang fartstid.
Får de med seg nok nøkkelpersoner til Ørlandet .. og får de rekruttert nye når det ikke er noe arbeidsmarked å snakke om for partnere/ektefeller ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Ser for meg at det er hovedsaklig unge uten den største tilknytningen til Bodø som blir med på lasset, og den gamle rutinen blir igjen, enten pensjon eller rett og slett finner seg noe annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
To dager på Ørland Hovedflystasjon | SE_DDL | Bilder & foto | 5 | 05-06-2012 00:31 |
Harstad/Narvik lufthavn Evenes blir Lofoten International Airport | Glenn | Flyforum | 10 | 04-04-2008 19:46 |
DY744 Ørland-Værnes? | seilfly | Flyforum | 6 | 27-10-2007 21:46 |
Ørland på kortbanenettet? | morr | Flyforum | 4 | 29-04-2005 14:10 |