Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-02-2012, 17:37   #1
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
OBB 50 Ørland + Evenes blir kampflybaser

Kanskje på tide å starte en ny tråd om dette emnet.

Quote:
Arbeiderpartiet går inn for at Ørland blir hovedbase for de nye F-35-flyene, og at det blir en fremskutt base på Evenes.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...tml#xtor=RSS-3
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 17:54   #2
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Velvel... Fremskutt base, inntil de finner ut at det blir for dyrt etter noen års drift, og dumper alle flyene ned på Ørland.
Men for all del Gratulere Evenes.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 17:59   #3
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Ser ut som det går mot den tobaseløsningen da. Ikke mye av det FSJ anbefalte som blir gjennomført. Å ha en egen QRA-base er en svært kostbar affære..

CRC Mågerø legges ned, ikke rent ubetydelig det heller. GIL flyttes fra Rygge til Bodø (plaster på såret..)

De siste årene som kampflybase vil trolig være travlere i Bodø. Skvadronen på Ørland blir flyttet midlertidig til Bodø mens utbygging på Ørland skjer og F16 får aldri base Ørland igjen. Ny base etableres deretter med de nye flyene på Ørland. Får håpe de har tatt rett avgjørelse for luftforsvaret, jeg tillater meg å være skeptisk.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 20:26   #4
EGNM
Newcomer
 
Join Date: Nov 2011
Location: Leeds/Bradford
Posts: 35
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Den enes død, den andres brød. Kondolerer Bodø - Grattis Ørlandet!
EGNM is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 21:20   #5
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,545
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
GIL flyttes fra Rygge til Bodø (plaster på såret..)
Så da skal Rygge straffes for at Bodø føler seg nedprioritert...?
Attpåtil skal de flytte GIL til Bodø som sener ikke har noe i det heletatt har noe serlig kontakkt med flybasene...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 21:54   #6
Storm
Flying high
 
Storm's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 45
OBB 50 Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Så da skal Rygge straffes for at Bodø føler seg nedprioritert...?
Attpåtil skal de flytte GIL til Bodø som sener ikke har noe i det heletatt har noe serlig kontakkt med flybasene...
Nå ble jo staben flyttet til Rygge i sin tid i påvente av ''ny'' kampflybase..
At de nå foreslår staben til Bodø mens store deler av LF evt skal Ørlandet maker jo liten sense..

Sjøforsvaret har hovedsete i Bergen med GIS
Hæren har hovedsete i Troms med GIH

Hvorfor i all verden skal da GIL med stab sitte ''alene'' i Bodø?
__________________
Storm
Storm is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 23:06   #7
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Det viktigste man har igjen i Bodø om jagerflyene forsvinner er FoH. Mye luftgreier styres av gutta der inne, så helt alene blir GIL-staben ikke.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 29-02-2012 at 23:14.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 01:16   #8
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Det viktigste man har igjen i Bodø om jagerflyene forsvinner er FoH.
Som forøvrig ble flyttet fra Stavanger til Reitan for to og et halvt år siden.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 01:22   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

GIL anbefaler at flybasen skal ligge på Ørlandet, mens han selv vil flytte til Bodø...

Betyr dette at generalens stab ikke er så glad i flystøy?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 09:30   #10
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
GIL anbefaler at flybasen skal ligge på Ørlandet, mens han selv vil flytte til Bodø...

Betyr dette at generalens stab ikke er så glad i flystøy?
Der har du vel en viktig grunn til å skrote Bodø, og det er støy. Bodø ligger tross alt midt i byen. Og det er vel ikke alle som har vært like glade for støyen fra jagerflyene der. Mener og å ha lest at de nye flyene bråker en del mere enn dagens F16.

Mens på Ørlandet der bor det ikke så veldig mye folk. Det gjør det heller ikke på Evenes.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 10:15   #11
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
Der har du vel en viktig grunn til å skrote Bodø, og det er støy. Bodø ligger tross alt midt i byen. Og det er vel ikke alle som har vært like glade for støyen fra jagerflyene der. Mener og å ha lest at de nye flyene bråker en del mere enn dagens F16.

Mens på Ørlandet der bor det ikke så veldig mye folk. Det gjør det heller ikke på Evenes.
Du må huske på at Bodø-folk er til en viss grad "akklimatiserte". Jeg sa til datteren min på fem år i går at "bråkeflyene" (som vi kaller dem) kanskje skulle flytte fra Bodø. Hun svarte; "hvorfor det, jeg liker bråkeflyene".. Nå er tiktignok barna mine oppdradd til å bli over gjennomsnittlig interessert i fly, men det er på en måte litt av folkesjela i Bodø..

Treningsområder til daglig trening er faktisk bedre rundt Bodø ( i motsetning til hva ledende politikere tror), så det blir spennede å se utviklingen fremover med mere sivil trafikk og press på områdene rundt Ørland.. Bare de siste 2-3 årene har feks. antall overflygninger økt markant over trøndelag (Emirates, Qatari, Ethiad, Thurkish,Transaero++), samtidig som annen trafikk er ventet å øke jevnt og trutt. For meg er det provoserende å se politikere lire av seg at base i Bodø påvirker den sivile trafikken mere enn Ørland uten at dette er undersøkt.. Til eksempel kan jeg nevne årets to store militærøvelser som vil kreve ekstra luftrom, Cold Response i Nord og Arctic Tiger i Sør. Luftrommet som er mulig å avgi til Cold Response er vensentlig bedre for forsvaret og vil føre til mindre hindringer for sivil trafikk (kanskje ikke engang flow-restriksjoner..).

Her er litt info om Cold Reponse:
AIP SUP Cold Response

Info om Arctic Tiger er ikke klart.

2-0 til Ørland, men kampen er ikke over enda, men kort tid igjen..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 10:40   #12
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Antall ekstra trackmiles man kan forårsake for sivil trafikk som følge av militær reservasjon av luftrom til daglig trening er begrenset.
Uansett om det er i nord, sør eller dalstroka innafor.

Quote:
AMC Norway may allocate multiple TSA/AMC manageable D-areas provided that non-participating traffic are ensured a rerouting alternative not exceeding 30 NM.
Flexible Use of Airspace (FUA)-avtalen vedlegg 2: http://www.luftfartstilsynet.no/incoming/article1227.ece/BINARY/ATTACHMENT_2_Addition_8975a.pdf
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 01-03-2012 at 10:46.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 10:55   #13
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,545
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Til eksempel kan jeg nevne årets to store militærøvelser som vil kreve ekstra luftrom, Cold Response i Nord og Arctic Tiger i Sør. Luftrommet som er mulig å avgi til Cold Response er vensentlig bedre for forsvaret og vil føre til mindre hindringer for sivil trafikk (kanskje ikke engang flow-restriksjoner..).

Her er litt info om Cold Reponse:
AIP SUP Cold Response

Info om Arctic Tiger er ikke klart.

2-0 til Ørland, men kampen er ikke over enda, men kort tid igjen..
Det er vel en grunn til at Cold Response og Cold Challenge holdes ved Evenes og ikke i Bodø... og det er vel også en grunn til at Evenes har blitt formelt blitt valgt til fremskutt base for F-35'ene... sååå... ?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 11:26   #14
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Du må huske på at Bodø-folk er til en viss grad "akklimatiserte". Jeg sa til datteren min på fem år i går at "bråkeflyene" (som vi kaller dem) kanskje skulle flytte fra Bodø. Hun svarte; "hvorfor det, jeg liker bråkeflyene".. Nå er tiktignok barna mine oppdradd til å bli over gjennomsnittlig interessert i fly, men det er på en måte litt av folkesjela i Bodø..

Treningsområder til daglig trening er faktisk bedre rundt Bodø ( i motsetning til hva ledende politikere tror), så det blir spennede å se utviklingen fremover med mere sivil trafikk og press på områdene rundt Ørland.. Bare de siste 2-3 årene har feks. antall overflygninger økt markant over trøndelag (Emirates, Qatari, Ethiad, Thurkish,Transaero++), samtidig som annen trafikk er ventet å øke jevnt og trutt. For meg er det provoserende å se politikere lire av seg at base i Bodø påvirker den sivile trafikken mere enn Ørland uten at dette er undersøkt.. Til eksempel kan jeg nevne årets to store militærøvelser som vil kreve ekstra luftrom, Cold Response i Nord og Arctic Tiger i Sør. Luftrommet som er mulig å avgi til Cold Response er vensentlig bedre for forsvaret og vil føre til mindre hindringer for sivil trafikk (kanskje ikke engang flow-restriksjoner..).

Her er litt info om Cold Reponse:
AIP SUP Cold Response

Info om Arctic Tiger er ikke klart.

2-0 til Ørland, men kampen er ikke over enda, men kort tid igjen..
Men overflyginger av nevnte selskaper vil vel skje i så stor høyde at jagerfly vel fint kan opperere under. For overflygninger av nevnte selskap er da vel først og fremst flyginger mellom Nord Amerika og Midt Østen.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 11:32   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Antall ekstra trackmiles man kan forårsake for sivil trafikk som følge av militær reservasjon av luftrom til daglig trening er begrenset.
Uansett om det er i nord, sør eller dalstroka innafor.



Flexible Use of Airspace (FUA)-avtalen vedlegg 2: http://www.luftfartstilsynet.no/incoming/article1227.ece/BINARY/ATTACHMENT_2_Addition_8975a.pdf
Begrensningen vurderer de (LT) å øke til 50nm pga. Birch7A (sør av Ørland) som vil kreve 45+ nm ekstra flygning ENGM-ENKB. Dette blir enda mer aktuelt dersom det blir vesentlig mer aktivitet på Ørland enn i dag. I dag får ikke forsvaret bruke dette feltet pga. kompleksistet for ATC (som senker kapasitet på sektoren og kan føre til flow..), men i fremtiden vet vi ikke hva som vil gjelde. Området vil bli brukt under Arctic Tiger.
For trafikk til/fra ENVA mot sørvest betyr det området som brukes daglig (Birch7B) 20-30nm ekstra avhengig av bane i bruk på ENVA. Det er riktig at det er begrenset reruting, men med impact i sør er større enn nord fordi det er flere fly som blir påvirket og de blir påvirket mer..

I nord er det hovedsaklig Birch6D som er i veien. Når denne er aktiv får trafikk ENBO-ENVA/ENGM ca 5-20nm ekstra avhengig av rullebane. I tillegg finnes det områder (Birch5) som brukes lite.


Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Det er vel en grunn til at Cold Response og Cold Challenge holdes ved Evenes og ikke i Bodø... og det er vel også en grunn til at Evenes har blitt formelt blitt valgt til fremskutt base for F-35'ene... sååå... ?
Kampflyene som deltar på Cold Response fra Bodø (Norske og Belgiske F16) har 4-ish minutter flygning til de er inne i øvelsesområdene(se kart). Cold Response på bakken er fra Bjerkvik og nordover. (Cold Challenge var i fjor og var luftmessig en bitteliten øvelse..)

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
Men overflyginger av nevnte selskaper vil vel skje i så stor høyde at jagerfly vel fint kan opperere under. For overflygninger av nevnte selskap er da vel først og fremst flyginger mellom Nord Amerika og Midt Østen.
Forsvaret liker å øve i luftrom opp til FL500. Ingen rutefly flyr over det. Det som skjer er at ATC kutter noen områder i FL300 og da må forsvaret holde seg under. I dag er reglen at forsvaret ikke kan kreve sammenhengende områder over FL300 i mer enn 125nm. Resten kan de altså kreve om det ikke er flygninger med prioritet (ambulanseflygninger der det haster..) etc og da må rutefly fly rundt uansett om det er A388 eller B737...

Områdene rundt Ørland er ikke i nærheten av hva forsvaret sier de trenger med F35. Så det blir spennende.. (i motsetning til hva man skulle tro påstår forsvaret at det kreves større områder nå enn tidligere pga teknikken.. og med F-35 blir det behov for enda mer..)
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 01-03-2012 at 15:19. Reason: trykkleif
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 12:22   #16
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Begrensningen vurderer de (LT) å øke til 50nm pga. Birch7A (sør av Ørland) som vil kreve 45+ nm ekstra flygning ENGM-ENKB. Dette blir enda mer aktuelt dersom det blir vesentlig mer aktivitet på Ørland enn i dag. I dag får ikke forsvaret bruke dette feltet pga. kompleksistet for ATC (som senker kapasitet på sektoren og kan føre til flow..), men i fremtiden vet vi ikke hva som vil gjelde. Området vil bli brukt under Arctic Tiger.
For trafikk til/fra ENVA mot sørvest betyr det området som brukes daglig (Birch7B) 20-30nm ekstra avhengig av bane i bruk på ENVA. Det er riktig at det er begrenset reruting, men med impact i sør er større enn nord fordi det er flere fly som blir påvirket og de blir påvirket mer..

I nord er det hovedsaklig Birch6D som er i veien. Når denne er aktiv får trafikk ENBO-ENVA/ENGM ca 5-20nm ekstra avhengig av rullebane. I tillegg finnes det områder (Birch5) som brukes lite.




Kampflyene som deltar på Cold Response fra Bodø (Norske og Belgiske F16) har 4-ish minutter flygning til de er inne i øvelsesområdene(se kart). Cold Response på bakken er fra Bjerkvik og nordover. (Cold Challenge var i fjor og var luftmessig en bitteliten øvelse..)



Forsvaret liker å øve i luftrom opp til FL500. Ingen rutefly flyr over det. Det som skjer er at ATC kutter noen områder i FL300 og da må forsvaret holde seg under. I dag er reglen at forsvaret ikke kan kreve sammenhengende områder over FL300 i mer enn 125nm. Resten kan de altså kreve om det ikke er flygninger med prioritet (ambulanseflygninger der det haster..) etc og da må rutefly fly rundt uansett om det er A388 eller B737...

Områdene rundt Ørland er ikke i nærheten av hva forsvaret sier de trenger med F35. Så det blir spennende.. (i motsetning til hva man skulle tro påstår forsvaret at det kreves det større områder nå enn tidligere pga av teknikken.. og med F-35 blir det behov for enda mer..)
Oki takk for opplysningen.

Men var det ikke forsvaret selv som ønsker Ørlandet? Da kan man jo ihvertfall lure, hvis ikke forholdene for å øve er opptimale grunnet passasjerfly i stor høyde.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 17:25   #17
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Det er vel en grunn til at Cold Response og Cold Challenge holdes ved Evenes og ikke i Bodø... og det er vel også en grunn til at Evenes har blitt formelt blitt valgt til fremskutt base for F-35'ene... sååå... ?
Cold Response holdes vel såvidt jeg vet i troms, så kortere flytid med helikoptrene som stasjoneres der er vel hovedårsaken til dette, er litt usikker på hvor mye Bardufoss vil bli brukt?
sammtidig ser det nå ut til at jagerflyaktiviteten blir å komme fra Bodø, i år som alle år
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 05:41   #18
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Uansett hvor det blir, så blir det spennende å se og høre det.

Quote:
Motoren på det kraftige kampflyet er dobbelt så stor som hos F-16, og skal derfor bråke mer. Mens F-16 blir sammenlignet med en «hvinende kjerring» har F-35 en kraftig basslyd a la Mustang.

-Det er ingen tvil om at lyden er høy, men hvordan man oppfatter støy er individuelt. Jeg har jobbet her i to år og bor tre kilometer unna, og jeg har ikke merket noen radikal forskjell sammenlignet med F-16. Men står du nær ved take-off, kjenner du nærmest et fysisk slag i magen som følge av den mer lavfrekvente basslyden.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T1GeEPFRa5U

http://www.youtube.com/watch?v=wI_0HZrsQdo&feature=fvsr

Last edited by Kenneth; 03-03-2012 at 05:46.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 16:52   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Det som blir spennende å se er hvor mange nøkkelpersoner Forsvaret mister både på kort og lang sikt pga denne avgjørelsen. Kjenner til flere i LF i Bodø som er på full fart over i det sivile liv etter lang fartstid.
Får de med seg nok nøkkelpersoner til Ørlandet .. og får de rekruttert nye når det ikke er noe arbeidsmarked å snakke om for partnere/ektefeller ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 21:43   #20
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Ser for meg at det er hovedsaklig unge uten den største tilknytningen til Bodø som blir med på lasset, og den gamle rutinen blir igjen, enten pensjon eller rett og slett finner seg noe annet.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
To dager på Ørland Hovedflystasjon SE_DDL Bilder & foto 5 05-06-2012 00:31
Harstad/Narvik lufthavn Evenes blir Lofoten International Airport Glenn Flyforum 10 04-04-2008 19:46
DY744 Ørland-Værnes? seilfly Flyforum 6 27-10-2007 21:46
Ørland på kortbanenettet? morr Flyforum 4 29-04-2005 14:10


All times are GMT +2. The time now is 08:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.