Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-08-2006, 23:34   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Andre leg på EuroTour 2-2006



Da middagen unnagjort, vi hadde sjekket inn hos Jet2 (ingen begrensninger på hvor tidlig man kan sjekke inn) og har kommet oss gjennom en av de mange sikkerhetskontroller på AMS. Vår flytur til LBA hadde avgangstid 20:45 og vi hadde derfor god tid på innsiden. Som de fleste lavprisflighter, så går også Jet2 fra den nye lavprispiren - pir H.

Hva gjør man så på innsiden når man venter? Siden man er i Nederland, så tar man seg en tur i ostebutikken - med seg fra denne har man da f.eks. en halvkilo Henri Willing's Gerookte Gesmolten Kaas 45+. Så var det av sted for å sjekke forholdene ut mot pir H.


Og der så vi bl.a. denne Arkia 757-300en, men så stort oppbud av politi i nærheten så trakk vi oss tilbake.

Omtrent på denne tiden så vi også at vår flight var forsinket med 25 minutter og ny avgangstid var satt 21:10. For å korte ventetiden satte vi tre musketerer ut på vandring, og stoppet gjorde vi ikke før vi plutselig var i andre enden på non-Schengen-delen. Der var det heldigvis både en kaffebar (redning for KOG) og et røykeområde (redning for meg). Etter å ha vandret ut til nesten enden av piren så vi Jet2 Yorkshire lande, og siden vi ikke visste hvilket fly som skulle bringe oss til LBA og det var bare litt over 30 minutter til vår nye schedule, så ble det tatt helomvending og rask marsj tilbake i retning pir H.


Underveis ble denne Kenya 777-200ER passert. Da vi kom frem til Pir H viste det seg av Yorkshire-n var satt opp til Manchester og gate H3 var fremdeles tom. Ja, ja, da var det bare å gå på flyjakt med IXUSen da. Første innkommende var denne:



Og noen minutter senere kom det inn en hvit Jet2 med islandsk registrering,

men heller ikke denne kom inn til vår gate.


Siden Yorkshire skulle til Manchester, kanskje det ville bli Manchester på oss til Leeds Bradford? I hvert fall gikk flyet som forårsaket at vi returnerte til vår pir uten vi hadde sett snurten av vårt, og faretruende nok var neste avgang kl. 22:00 fra gate H3 flyttet videre utover piren - og klokken var akkurat passert 21.


Enda en push-back og nå passerte kl 21:10 - og ikke noen Jet2


Fra lenger ute på pir H passerte denne Sky Europe 1999-modell 737-33V (ex. easyJet)


Selv den sveitsisk-registrerte easyJet A319 på H2 fikk push-back


Er ikke det en Jet2 da? Er det vår? Og riktig nok, den takser inn til gate H3 - her blir det rundt en times forsinkelse, men putt putt vi kommer oss til LBA.


For å gjøre en rundt en times flight kort siden det ikke ble noen bilder om bord, etter min mening er Jet2 en av de bedre britiske lavprisselskaper. Interiøret kan sammenlignes med Norwegian - samme pitch, grågrønne skinnseter men de er høyere en DYs, hattehylledekselet har deres forskjellige destinasjoner påklistret (Bergen var der også), rent og pent var det også (selv etter en rekordrask turnaround på 20 minutter) og også butikktilbudet har likheter med DY - bare litt billigere.

De i den skape enden greide å ta inn noen minutter, men den siste delen under innflyvningen fikk de arbeide bra mot den urolige luften. LBA kan godt sammenlignes med et hangarskip - en høyt plassert flyplass med et urolig hav av bakker og daler rundt. Resultatet ble en firm landing og en hard oppbremsing for å komme inn på apron uten å back-tracke. Vi var med det absolutt på bakken og det ble en kort spasertur inn til terminalen parkingsplass nr. 9. Nå var det bare å komme seg gjennom passkontrollen. Det varte og rakk siden døren inn til kontrollen ikke var åpent (trolig var det en FR-flight fra Dublin som ble håndtert foran oss og de har andre regler - LBA synes bare til å ha en passkontroll). Når døren ble åpnet opplevde jeg den raskeste passkontroll på britisk jord til nå - å vise et åpent pass med bilde mens man gikk forbi var nok. Så var vi inne i bagage claim og ut kom våre kofferter i det vi kom frem til beltet. Da var det bare å komme seg ut, prøve finne ut hvor Travelodge-n lå. Reiseleder KOG meldte seg frivillig å finne det ut, men vi to andre fikk oss noe frisk luft utenfor (noe av min luft var selvsagt filtrert gjennom en sigarett). Det ble også tid til å ta bildet ovenfor.

Turen ned til hotellet var noen få hundre meter fra der vi stod, og tre kofferttrillende turdeltakere begav seg nedover. Rundt 22:30 var vi alle sjekket inn og £25 pr natt var absolutt ingen avskrekkende pris heller - nytt hotel, god stor seng, et fint bad, arbeidsbord, lenestol, sofa TV og WiFi.

Så var det å komme seg til køys og forberede seg på neste dagens nyheter - men det kommer i neste del.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2006, 00:26   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
Default Re: Andre leg på EuroTour 2-2006

Jeg og reisefølge tilbrakte et par tre timer på AMS tidligere i år, uten å helt finne utgangen til spotterterassen. Eksakt hvor ligger denne?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2006, 00:49   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Andre leg på EuroTour 2-2006

Last ned denne:
http://content.schiphol.nl/info/plat...d_plaza_nl.pdf

Trappen opp til takterrassen finner du mellom Arrivals 1 og Arrivals 2 og følg skiltingen til "Panorama Terrace" og "Dakota's Bar".
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2006, 08:14   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,021
Default Re: Andre leg på EuroTour 2-2006

Det med rask passkontroll fungerer faktisk på EDI. Der har jeg aldri opplevd å vente noe særlig og de skjekker passeene langt raskere der enn ved f.eks LHR
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2006, 13:57   #5
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Andre leg på EuroTour 2-2006

Quote:
Originally posted by Blubird

Jeg og reisefølge tilbrakte et par tre timer på AMS tidligere i år, uten å helt finne utgangen til spotterterassen. Eksakt hvor ligger denne?

Du skulle nok ha tatt kontakt når jeg var der samtidigi da
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2006, 20:34   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Andre leg på EuroTour 2-2006

Quote:
Originally posted by GFL

Quote:
Originally posted by Blubird

Jeg og reisefølge tilbrakte et par tre timer på AMS tidligere i år, uten å helt finne utgangen til spotterterassen. Eksakt hvor ligger denne?

Du skulle nok ha tatt kontakt når jeg var der samtidigi da
KGL hadde jo publisert reiseruta vår. Din var vel mer need-to-know...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Manchester på EuroTour 2-2006 LN-KGL TripReports 5 20-08-2006 21:46
Siste leg på EuroTour 2-2006 LN-KGL TripReports 3 20-08-2006 19:49
North Yorkshire på EuroTour 2-2006 LN-KGL TripReports 2 18-08-2006 15:55
Første stopp på på EuroTour 2-2006 LN-KGL TripReports 3 15-08-2006 21:25
Første leg på EuroTour 2-2006 LN-KGL TripReports 13 15-08-2006 21:24


All times are GMT +2. The time now is 11:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.