![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Interessant lesning fra NHO Luftfart som viser at Oslo Gardermoen (ikke overraskende) hadde høyest antall utenlandske reisende på norsk innenriks. TOS kommer inn som nr. 2 og ligger klart høyest andelsmessig (norske vs utenlandske).
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvorfor topper nettopp Tromsø denne statistikken?
Jo fordi det er den største byen i Norge som man ikke kommer seg til direkte fra utlandet, bortsett fra en og annen norwegian fligt til london og noen sporadiske charter flighter. Hva for en statistikk er høyest andel utenlandske passasjerer på innenriks rute i det hele tatt godt for? For å vise at det er et marked som er under served? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Med all respekt er det flere utenlandsruter til/fra TOS enn det du gir inntrykk av. Jeg kan nevne SAS, Lufthansa, Swiss, Wizzair og NextJet. Det kunne sikkert vært flere og det er meget mulig at det kommer flere.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror man kan ta med Finnair i samme slengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Lurer jo litt på hvordan de kommer frem til tallene, er det reisende med gjennomgående billetter med kombinasjon av innenlands strekninger og reise påbegynt utenfor Norge og eller billetter solgt utenfor Norge og ikke minst hvor er LN-MOW i denne statistikken ?
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Eksempelvis: - Flyselskapene, som skal vurdere markedet for både innenlands- og utenlandsruter. - Hvilket markedsføring vil være mest effektiv mot kundene (nokså åpenbart at "turisttunge" ruter krever annen markedsføring enn "lokale" ruter). - Infrastrukturutbygging som er nødvendig. Viktig for Avinor, departement, politikerne mm. - Vurdering av passasjeravgift. Kanskje mer naturlig å avgiftsbelegge turisttrafikk enn nyttetrafikk. (Hvorvidt politikerne faktisk gidder å sette seg inn dette er en annen kopp med te). - Turistnæringen kan vurdere turiststrømmene; hvilket grunnlag er det for turistaktiviteter, hotellutbygging etc. Osv. osv. osv. For "oss andre", eksempelvis undertegnede, så behøver jeg ikke statistikken til annet enn at jeg fant den interessant. Så kan jo enhver annen avgjøre hvorvidt de mener pressemeldingen gjaldt et spennende tema. Ut i fra hvor mye trafikk det ble i denne tråden, så ser det vel ut til at jeg tilhørte mindretallet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
LH flyr kun en liten periode om vinteren Swiss flyr ikke Sas flyr sommern til STO, ellers en gang i uken. Finnair flyr en gang i uken til HEL. Det jeg ville frem til er jo at Tromsø mottar mange mindre utlendinger enn mange andre byer i Norge, og at termologien "Flest utenlandske pax på innenlandske ruter" er snever. Husker en gang var i Amsterdam så fikk jeg presentert følgende fakta, "til høyre ser du nordeuropas største kinesiske resturant" Blir liksom litt snevert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Lufthansa har rute til Tromsø to ganger i uka i vinterhalvåret. Swiss/Helvetic flyr periodiske ruteflyvninger med en del charterpax. SAS flyr til både ARN og CPH året rundt. Finnair/WF starter å fly til Helsinki, Norwegian flyr til LGW året rundt, og ALC om sommeren. NextJet flyr daglig til OUL. I tillegg er både Germania, Thomas Cook og TUI innom med en del chartertrafikk. Last edited by Field in sight; 01-05-2018 at 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
"Norwegian flyr til LGW året rundt" Nei, flyr kun 2 uketlige om vinteren ingenting om sommeren. "SAS flyr til både ARN og CPH året rundt." Nei, SAS flyr ikke til CPH om sommeren, har 2 ukentlige om vinteren, og SK1492 til ARN går kun 1 gang i uken, bortsettfra midtsommer, og vinterprogrammet. Det jeg ville frem til er at med 1 og 2 ukentlige frekvenser kun på vinter er disse rutene å regne som charter ruter, som er avhengig av tur opperatører, grupper og alotment. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Uansett så er jo ikke disse rutene noe charterruter, uansett hvordan du vrir og ender på det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Lurker
|
![]()
Det er nok logisk at TOS har mye utenlansk pax på innenriksflygninger grunnet geografiske forhold. Da tenker jeg på at OSL ligger der den gjør - ofte mellom utlendingene og TOS, samt fjellene rundt Tromsø..
OSL -TOS har jo god hyppighet, noe man delvis kan takke turister for. Omvei for de fleste asiatere å gå via OSL, men det kommer vel direkteruter dit og etterhvert når man får på plass nye innflygningsrutiner/ lengre rullebane i 2040 en gang. Kanskje «greia» med denne pressemeldingen er å synliggjøre et voksende behov? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dyrere leiebil i Norge for norske kunder enn for utenlandske | A346 | Reiseforum | 15 | 05-08-2015 12:24 |
Norske flyplasser | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 10 | 03-04-2013 13:05 |
Antall reisende OSL-ABZ? | Someone | Småprat | 5 | 20-11-2012 21:14 |
Sikkerhet på norske flyplasser | anders320 | Flyforum | 3 | 15-06-2008 22:56 |
Sterk økning i antall utenlandske besøkende til Oslo Lufthavn | FlightDeck | Flyforum | 2 | 02-10-2007 20:50 |