![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Ola starter nå eget selskap
Quote:
http://mobil.nordlys.no/Etablerer_Gi...34-131293.html |
|
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Dornier
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Giævair...
![]() Får håpe at Giæver husker på å få fatt i fly som har muligheten for SCAT-1 navigasjon (i alle fall inntil vi har på plass et alternativ), men det spørs hvor ivrige Widerøe er på å leie ut slik utstyr til Giæver... |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap .. just sayin' ..
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Kjos gjorde en annen karriere og har aldri flydd for et flyselskap. Trolig et fornuftig valg.
![]() Tenker mer på f.eks Swissair og United, hvor pilot-CEO'er og styremedlemmer herjet friskt. PanAm er et lysende eksempel. SAS har vel også hatt et par toppsjefer med bakgrunn i cockpit som ikke helt mestret oppgaven. For ikke å snakke om min stadig tilbakevendende venn Kaptein Joe Roy som stilfullt kjørte Africa One i bakken under mottoet 'If you open a route, people will fly it'. ![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Har ikke noen nøyaktige tall på det, men det er vel nok av flyselskap med CEOs som ikke har hatt bakgrunn i cockpit, uten at det har gått så strålende av den grunn?...
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
Kun en generell observasjon fra min side at piloter ofte er glimrende ledere, men ikke alltid har sunn forretningssans. I motsetning til økonomer som ikke har noen av delene ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Å starte eget flyselskap er ikke den raskeste veien for å gå konkurs. Men den sikreste.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Nå skal han vel inn i ett marked han sikkert kjenner godt. Dessuten så er vel ikke WF kjent for å være billige i drift. Dette blir vel litt som DY vs SK på nytt igjen, men denne gangen på kortbanenettet.
|
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Jo mindre fly, jo høyere enhetskostnaer ... Man skal også stort sett forholde seg til det samme sikkerhetsregimet som for en 189-seter, så 'billig i drift' er vanskelig i commutermarkedet uten å gå på akkord med regelverket. Hans eget regnestykke i artikkelen ('Han sier at hvis man regner på hva en billett fra Tromsø til Hammerfest koster med Widerøe, så ville en Widerøe-tur til Oslo fra Tromsø kostet 15.000 per passasjer.') vitner om lite kunnskap om det han tidligere drev med.....
Last edited by LN-MOW; 13-04-2015 at 14:50. |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Tja. Sammenlignet med andre flyselsakaper med fly i samme størrelse, så har dere også høye kostnader. Bl.a på lønn og arbeidsbetingelser er vel ansatte i WF langt på vei lønnsledende i Skandinavia innen luftfart. Og hvor lønnsomt er det egentlig å ha så mange baser som dere har med så få fly, ja det regnestykket skulle jeg gjerne sett. Og flåteutnyttelsen er vel heller ikke særlig høy sammenlignet med andre turboprop operatører. Denne tråden handler ikke om WF, men at det går ann å drive billigere enn Widerøe er jeg overbevist om.
|
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Haha - fantastisk! Det er vel akkurat det beste eksempelet som kunne tas frem.
Quote:
Jeg er ingen DY-fan, men Kjos er jo åpenbart en imponerende person. Man snakker ofte om personer med personlighetstrekk som tar den "helt ut" i det de tar i..... Kjos er nok ganske nær en slik type: I Militærtjenesten ble han Jagerpilot, etter juridisk embetseksamen ble han partner i et stort forretningsadvokatfirma (Vogt & Wiig) og ellers i næringslivet startet han et meget velfungerende og suksessfullt flyselskap. Det avgjørende her er ikke at han avsto fra å fly sivilt. Det er personen og andre kvalifikasjoner det handler om.
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 13-04-2015 at 15:33. |
|
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Nå var min respons kun et svar til Vr's kommentar, men som jeg ser det, er det stor forskjell. En sivil pilot befinner seg innen industrien og er må forholde seg til sivil bedriftsledelse og betingelser. Han må også forholde seg til arbeidskolleger (crew/administrasjon/bakkkemannskaper) på en litt annen måte enn jagerflypiloten ... En militærpilot befinner seg i helt andre omgivelser.
|
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]()
Håper han lykkes med prosjektet sitt. Det skal mer en dype lommer til å starte konkurrende virksomhet met WF.
|
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dornier
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
|
![]()
Det å starte flyselskap er ingen enkel oppgave, noe vi har flere eksempler på. Det kreves store investeringer. Flere har ikke kommet over startstreken engang. ( Husker bl.a Norwegian Express for noen år siden - Ble noe navnebråk også :-) Klarer en derimot å komme i lufta er ofte veien til det økonomiske stupet kort.
Men all heder og ære til de som vil prøve - Noen lykkes, andre ikke. |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Ja man må nok ha et par SCAT-1 bokser på bakrommet
__________________
|
![]() |
![]() |
#20 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyViking | putzmeister | Bilder & foto | 1 | 20-07-2017 18:50 |
Kallax piloter og Flyviking | FO33 | Småprat | 10 | 12-04-2017 20:53 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |