![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Fant ikke noen tråd om dette...
I hvilket passasjerfly kan man oppleve 0-100 km/t raskest? Og hvilke tider er det snakk om? ![]()
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Det har nok mer med vekt enn type å gjøre. Et tomt fly vil aksellerere fortere enn et fullt ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,049
|
![]()
Synes Concorde hadde en kraftig take off, men vet ikke tidene, og de flyr jo ikke mer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Vil tru at 757 er en av de raskeste. Den tar jo av som en homesick angel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Skal vel ikke se bort ifra at en tom Q400 vil havne godt oppe på en slik liste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Tipper en eller annen turboprop vinner. Hva med Dash 8-200?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Vil nok tro en -200 er en meget god kandidat også ja
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Hva snakker vi om? 0-100 på 10 sekunder?
Man skal jo helt ikke bruke utstyr som kan måle det når flyet tar av.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Nja, du skal gjerne få bruke en stoppeklokke i cockpit for min del
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Er ikke dette fryktelig avhengig av last/vekt? Vil jo da tro at de med størst nyttelast mot egenvektratio vil gjøre det bra tomme.
Egenopplevelse av Dash8 fra Naxos virket ganske frisk.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Tror du jeg får være i cockpit for å følge med på speedometeret under takeoff?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Hos meg, ja
Men det er ikke så spennende på Airbusen, den er ikke akkurat overmotorisert ![]() Akselerasjonen ved lavere hastigheter er nok bedre på en turboprop. Testtur med Q400 uten folk og med lite fuel var sprekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]()
Dette har jeg alltid lurt på
![]() Har hatt noen fine takeoffs med de små dashene til Widerøe, men samtidig også hatt en takeoff på Gardermoen med en nesten tom 319 som ikke lignet grisen. Iflg tråd på Airfleets ville en vanlig bil med en 767-motor fra GE klart 0-100 på under et halvt sekund. Samme sted finner du også denne referansen fra Boeing.com: "A lightly loaded 777 can accelerate from zero to 60 mph (96 kilometers per hour) in less than six seconds." Wow! I samme tråden (http://www.airliners.net/aviation-fo...d.main/1453033) finner man en som har regnet ut: 747-400ER (PW4056) empty: 4.9/5.5-6 747-400ER (PW4056) MTOW: 7.6/9 757-200 (RB211-535E4-B) empty: 3.9/4.5-5 757-200 (same engines) MTOW: 7.1/8 A320 (CFM56-5A3) empty: 4.7/5.5 A320 (same) MTOW: 8.5/9 A340-300 (CFM56-5C3) empty: 6/7 A340-300 (CFM56-5C3) MTOW: 12/13-14 A340-600 empty: 4.7/5.5 A340-600 MTOW: 9.8/11 A380 anticipated empty: 6/7 A380 anticipated MTOW: 11.2/12-13 AN225 estimated MTOW: 11.7/12-13 727-200 (JT8D-17R) empty: 5/6 727-200 (JT8D-17R) MTOW: 10.9/12 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,871
|
![]()
Det var denne maskinen vi var så heldige å få sitte på med tom for mennesker og rimelig tom for fuel fra Aykureiry til Keflavik under askemorroa. Ba kapteinen å gi full pinne, noe det klart virket som han gjorde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
|
![]()
DC-9-21 mener jeg å huske at fresa rimelig raskt opp også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Radio-kontrollerte modell-fly vinner denne konkurransen, mener FT ? Passasjerene kan vaere et par hvite mus ?
Last edited by Frequent Traveller; 12-10-2014 at 09:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
100 km/t... 53 kts. Det blir tiden fra man står stille og til fartsmåleren i det hele tatt rører på seg - eller forlater 50kts-detent'en :-) (på de flyene det gjelder selvsagt)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
|
![]()
Men måler man fra man gir gass eller fra man beveger på seg? En jet motor har jo elendig gassrespons
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Takk for ar du kommer med tall. Har søkt gjennom reiseloggen min og ser at United er de neste jeg har flydd denne hos. Skal prøve å følge bedre med neste gang jeg tar av med dem.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan best og raskest få ned SAS sin CASK? | Radiv | Flyforum | 15 | 05-12-2016 19:28 |
Raskest gold | alekbj92 | Reiseforum | 0 | 22-06-2014 02:08 |
Torp Sandefjord vokser raskest i Europa | NorwayDY | Flyforum | 0 | 24-05-2013 22:04 |
Rygge vokser raskest i Europa | Wig-wag | Flyforum | 1 | 25-10-2010 10:44 |
Miniquiz: Hvilket fly er dette og hvilket land? | anders320 | Flyforum | 25 | 28-03-2008 20:11 |