Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-06-2017, 16:57   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Spørsmål Litt torden... stort problem?

Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 17:28   #2
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?
Flyplassene stenges når det er tordenvær, folk som lemper bagasje og dirigerer flyene har blitt drept av lynnedslag.
Selv om det bare stenges en halv time blir det mye forsinkelser for å komme i rute igjen siden mange fly kan ikke ligge i holding og vente, men må dra andre plasser for mere drivstoff.
Dette er basert på egne erfaringer fra Florida hvor vi har mye sommervær.
Kanskje andre grunner i Tyskland, pøsregn og microburst følger også med sommer og tordenvær. Best å holde seg på bakken da ja.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 17:30   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,288
Default Re: Litt torden... stort problem?

Når det er tordenvær får man økt separasjon mellom flyene, fordi de skal ha mer sikkerhetsmargin hvis noe går gaikelaiken. Jo travlere flyplass, jo større forsinkelse vil dette gi. Du som er så reisevant, hadde trodd du hadde plukket opp denne ATC-triviaen for lenge siden Det handler ikke om hva flyene tåler, men hva som er reglement fra EASA ifht luftrom og ATC-kontroll.

Ta en kikk på aktivt tordenkart over Tyskland akkurat nå - en celle ligger rett over Frankfurt og det er flere celler i nærheten. Dette skaper NATURLIG nok problemer.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 17:33   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Litt torden... stort problem?

Ikke så merkelig om man ser på været der nede akkurat nå.
METAR
221520Z 27009KT 240V300 9999 VCTS -SHRA BKN050CB 26/17 Q1011
RETS TEMPO 26020G35KT 3000 TSRA

TAF
221100Z 2212/2318 22008KT CAVOK PROB40 TEMPO 2214/2217
26020G50KT 2500 +TSRAGR BKN040CB PROB40 TEMPO 2220/2224
28020G40KT 4000 TSRAGR BKN030CB BECMG 2223/2301 28007KT

Lyn i området for tiden. Kommer lynnedslag for nært flyplassen blir handling innstilt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20170622_173025.jpg
Views:	876
Size:	212.2 KB
ID:	43275  
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 17:38   #5
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Du som er så reisevant, hadde trodd du hadde plukket opp denne ATC-triviaen for lenge siden
Når det gjelder flyging et jeg vel en "sol och vårare".
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 17:41   #6
Concorde98
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,049
Default Re: Litt torden... stort problem?

Ja Polaris kom meg litt i forkjøpet her. Ser det ligger en del torden over Frankfurt og Tyskland. Lyner ganske heftig! Ser på Real Time Lightning som jeg har lagret på mobilen. Den siden synes jeg er bra. Har opplevd noen ganger og vente ved torden, men det var kun en halv times tid til det verste ga seg. Sist i fjor på en ATR tur fra Ham. Fly tåler mye men man flyr nok ikke rett inn i aktive tordenceller. Der er det heftig!

Håper du kommer deg avgårde snart! God tur hvor du enn skal denne gangen!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 19:13   #7
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,326
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Ikke så merkelig om man ser på været der nede akkurat nå.
METAR
221520Z 27009KT 240V300 9999 VCTS -SHRA BKN050CB 26/17 Q1011
RETS TEMPO 26020G35KT 3000 TSRA

TAF
221100Z 2212/2318 22008KT CAVOK PROB40 TEMPO 2214/2217
26020G50KT 2500 +TSRAGR BKN040CB PROB40 TEMPO 2220/2224
28020G40KT 4000 TSRAGR BKN030CB BECMG 2223/2301 28007KT

Lyn i området for tiden. Kommer lynnedslag for nært flyplassen blir handling innstilt.
Hei CFM

Jeg sitter bare baki og skjønner mindre av det du her skriver. Kunne du forklart hva som står her, eventuelt ledet meg rett vei med en link eller noe?
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 20:26   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Litt torden... stort problem?

Vi kom inn 1:20 forsinket og måtte ha buss til tross for at vi stoppet ved en gate. Syntes været så fint ut her jeg, blå himmel og greier. På FRA er køene til service-beskene av nå engelske proporsjoner og mange tok bilder av køene. Selv her i senator loungen er det kø av dresskledte menn med fjong status på tvers av loungen til service-desken her. Det ligger imidlertid ikke ann til håndgemeng her inne i loungen.

Og alt dette for en liten tordensky?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 22-06-2017 at 21:02. Reason: Autocorrect
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 20:58   #9
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Når det er tordenvær får man økt separasjon mellom flyene, fordi de skal ha mer sikkerhetsmargin hvis noe går gaikelaiken. Jo travlere flyplass, jo større forsinkelse vil dette gi. Du som er så reisevant, hadde trodd du hadde plukket opp denne ATC-triviaen for lenge siden Det handler ikke om hva flyene tåler, men hva som er reglement fra EASA ifht luftrom og ATC-kontroll.

Ta en kikk på aktivt tordenkart over Tyskland akkurat nå - en celle ligger rett over Frankfurt og det er flere celler i nærheten. Dette skaper NATURLIG nok problemer.
Det er ingen separasjonsregler som gjør at det skal være økt separasjon ved tordenvær. Det er mange steder som har redusert separasjon på finalen, men hvor det kjøres økt (fra redusert) separasjon ved f.eks. svært redusert sikt - men ikke på grunn av tordenbyger.

Når det reguleres pga. vær en-route eller ved destinasjon, og det er snakk om tordenbyger, så er dette et resultat av at det er mindre luftrom tilgjengelig på grunn av været. Det er direkte farlig å fly gjennom tordenskyene, så trafikk må rutes rundt disse. Mindre luftrom fører til mindre kapasitet, og er det da for mange innmeldte bevegelser må disse reguleres.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:18   #10
Lars_Lin
Newcomer
 
Join Date: Jun 2017
Posts: 7
Default Re: Litt torden... stort problem?

Jepp, tordenvær kan være til skikkelig besvær. Bedre å holde seg på bakken Virker dog som at det er bakkemannskapet man tar mest hensyn til, da flyene er designet for å kunne håndtere slike forhold (innen rimelighetens grenser såklart).
Lars_Lin is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:31   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,288
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Det er ingen separasjonsregler som gjør at det skal være økt separasjon ved tordenvær. Det er mange steder som har redusert separasjon på finalen, men hvor det kjøres økt (fra redusert) separasjon ved f.eks. svært redusert sikt - men ikke på grunn av tordenbyger.

Når det reguleres pga. vær en-route eller ved destinasjon, og det er snakk om tordenbyger, så er dette et resultat av at det er mindre luftrom tilgjengelig på grunn av været. Det er direkte farlig å fly gjennom tordenskyene, så trafikk må rutes rundt disse. Mindre luftrom fører til mindre kapasitet, og er det da for mange innmeldte bevegelser må disse reguleres.
Skjønner, da har jeg nok misforstått det jeg har blitt forklart (evt har noen overforenklet det siden jeg som oftest er relativt nervøs relatert til flyvninger og torden). Men på den andre siden er det jo litt potato potato; det stemmer altså at det blir mindre luftrom tilgjengelig og dermed congestion. Det var relativt mange tordenceller, så om man skal unngå alle på cruise-level/på innflyvninga så ble det nok en grei omveg for de fleste i området.
En tordenbyge over flyplassen er vel også svært ofte synonymt med dårlig sikt, gitt at man lander i det det verste trøkket er over flyplassen. Ekstra ille når tordenværet ligger tilnærmet stasjonært over flyplassen, slik det gjorde i timesvis i Frankfurt. Det ligger forsåvidt enda tordenceller rett utenfor Frankfurt.

Jeg har alltid blitt fortalt at fly tåler å fly gjennom torden, særlig når det er snakk om approach. På cruise-level er det en annen sak siden det er enklere å unngå / planlegge. Men om ingen fly skal fly gjennom tordenskyer, så er det jo overraskende at det i det hele tatt flyr fly i sør-øst Asia og Sør-Amerika...?
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 22-06-2017 at 21:33.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:32   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Hei CFM

Jeg sitter bare baki og skjønner mindre av det du her skriver. Kunne du forklart hva som står her, eventuelt ledet meg rett vei med en link eller noe?
Hei!
Finnes flere TAF og METAR decodere.og forklaringer. Et kjapt søk kommer opp med flere muligheter.

Frankfurt meldte iallefall om aktuelt tordenvær i området, nylig tordenvær over plassen og 40% mulighet for kraftig tordenvær, hagl og vindkast på 50 knop.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:38   #13
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
. Jeg har alltid blitt fortalt at fly tåler å fly gjennom torden, særlig når det er snakk om approach. På cruise-level er det en annen sak siden det er enklere å unngå / planlegge. Men om ingen fly skal fly gjennom tordenskyer, så er det jo overraskende at det i det hele tatt flyr fly i sør-øst Asia og Sør-Amerika...?
Tåler å fly gjennom torden?
Mange fly som har crashet når dem prøvde det, spesielt på innflyging.
Det er farlig selv om flyene tåler lyn og turbulens kan de miste løft ved micro burst og smelle i bakken.
Slett ingen god ide..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:39   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: Litt torden... stort problem?

Så var det dette med strikk og sikkerhetsmarginer, da .. selv om flyene tåler store belastninger, sitter det noen inni som neppe opplever det som særlig betryggende. Så man flyr rundt. Og dermed blir det som å blåse opp en ballong i et begrenset rom. Alle får mindre plass og man må legge begrensninger.

Og ja - man jobber heller ikke på tarmac når det lyner. Ikke mer enn et år eller to siden at en stakkar ble drept her på ATL da han var litt treg med å forlate rampen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:39   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?


Med tanke på at kapasiteten mange steder jo er på bristepunktet på en godværsdag, så skal de jo ofte ikke så veldig store forstyrrelsen til for å skape betydelige problemer. Man kan vel si at elementer innen ting som fluiddynamikk, køteori og sommerfugleffekter raskt spiller inn her

Man se jo det på biltrafikken. Det er faktisk snakk om at en relativt beskjeden prosentnedgang i trafikken gjør at køen forsvinner. Og ditto motsatt, en liten økning i trafikken kan fort skape køer
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:41   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
. Og ditto motsatt, en liten økning i trafikken kan fort skape køer
... og ikke minst litt nedbør.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 21:48   #17
Concorde98
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,049
Default Re: Litt torden... stort problem?

Fint med forklaringer. Da er det i hvertfall sikkert at torden skal man håndtere med respekt, noe som sikkert gjøres i planleggingen av flygingen. Som Mow også sier er det passasjerer inni flyene som sikkert setter pris på en minst mulig turbulent tur også...
Som vanlig passasjer er det interessant å lese hva folk i front skriver om vær og fly. Har lyst til å lese litt mer om flyvær på nettet etterhvert.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 23:33   #18
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Litt torden... stort problem?

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Fint med forklaringer. Da er det i hvertfall sikkert at torden skal man håndtere med respekt, noe som sikkert gjøres i planleggingen av flygingen. Som Mow også sier er det passasjerer inni flyene som sikkert setter pris på en minst mulig turbulent tur også...
Som vanlig passasjer er det interessant å lese hva folk i front skriver om vær og fly. Har lyst til å lese litt mer om flyvær på nettet etterhvert.
Det er mye å lese om fly og tordenvær. Denne var ganske kjent og etter ulykken ble det for alvor forsket på slikt og nye prosedyrer ble innført og trent på.
Delta Tristar på DFW i 1985, mange som ble drept og noen av dem brent levende.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Delt...nes_Flight_191
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2017, 23:36   #19
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Litt torden... stort problem?

Vært rimelig heftig her i Berlin i dag. Masse babu biler rundt omkring her også så det har sikkert ikke vært enkelt på Tegel og Schönefeld heller.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2017, 00:01   #20
Kiev
Ex Spært
 
Join Date: Sep 2014
Location: Trondheim
Posts: 148
Default Re: Litt torden... stort problem?

Også noe herk hvis balja får lightning strike. Da blir den taua inn på hangar og fininspisert av tekniker som leter etter hull brent på feil plass. Har faktisk skjedd meg et par ganger, og det medfører veldig mye forsinkelser. Så det er lurt å unngå torden&lyn av opptil mange grunner.
Kiev is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Storm og torden geha Småprat 6 25-11-2011 10:14
Förste Kjaempe Torden / åska på CPH scanhorse Register- og ATC-Forum 6 22-05-2011 19:51
Nikon Problem steel Bilder & foto 4 06-11-2009 11:29
OT: Gårsdagens lyn og torden Madman Bilder & foto 15 02-08-2008 13:20
Nå blir det mere lyn og torden I Oslo. BU9001/V2.0 Flyforum 0 30-07-2008 18:49


All times are GMT +2. The time now is 20:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.