![]() |
|
![]() |
#1 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Nå som KOG har satt igang tenkte jeg å følge opp med noe tilsvarende.
Noen av spørsmålene er lette å sjekke på nettet, andre ikke. Så er det jo opp til den enkeltes samvittighet og "yrkesstolthet" i hvilken grad man benytter seg av juksemulighter. Kanskje kan noen av spørsmålene også få i gang en diskusjonsrunde hvor flere interessante opplysninger kommer frem, vi får se. Etterhvert som riktig svar kommer inn skal jeg prøve å oppdatere posten, slik at de besvarte spørsmålene får svaret i fet skrift bak. 1) Hva er det største (lengde) luftfartøy som har fløyet? Hindenburg 2) Hvilket flyselskap har operert jetfly sammenhengendei lengst tid? Aeroflot (Altså i antall år og dager, ikke lengde på flyvningen) 3) Mellom hvilke to byer gikk det først kun jetfly på rute? (Det var to flyselskap som fløy, og begge brukte bare jet på den ruten) Hvilke flyselskap, hvilke(n) flytype(r) og hvilket år? 4) Hvilke flyselskap var de første med opsjonssavtale på å bestille Concorde? Pan Am, BOAC og Air France 5) Hvilke europeiske flyselskap bestilte/hadde opsjon på Concorde? Air France, BOAC, Sabena og Lufthansa 6) I tillegg til Concorde og TU-144 er det ett annet sivilt passasjerfly som har blitt fløyet i overlydsfart. (Planlagt gjennomføring, ikke nødsituasjon e.l.) Hvilket? DC-8 (N9604Z) 7) Mellom 10. og 11. august 1938 ble det gjennomført en banebrytende flyvning. Flytype? Mellom hvilke flyplasser? Hva var så spesielt med denne flyvningen? FW-200 Condor Berlin (Staaken) - New York (Floyd Bennet Field) Første transatlantiske non-stop med "luftfartøy tyngre enn luft" (les: fly) fra øst til vest. 8-9-10:Flytype på bildene under? 8) Concorde, det er halehjulet vi ser. 9) EMB-175 10) Sukhoi Superjet Last edited by KnutW; 22-12-2016 at 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
1) Tror jeg er en eller annen Zeppeliner. Så skriver Hindenburg
9) Mener jeg er noe i A32x serien Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Hindenburg er riktig på spørsmål 1), men du tar feil på 9).
Last edited by KnutW; 22-12-2016 at 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
6. Convair 990
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
OK - det var DC-8 :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
B747 ryktes å ha vært igjennom en mach 01 test.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Det var det. Link til en av mange historier om den turen: http://mentalfloss.com/article/58517...s-not-concorde
Last edited by KnutW; 22-12-2016 at 16:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
For å være vrang - Tu-154 har også vært gjennom lydmuren, i følge sovjetiske kilder fra den tiden de kanskje ikke er 100 % å stole på. Likevel flyet er jøtt raskt som det heter på Hadeland.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
8) Concorde?
9) Airbus A320? 10) Sukhoi Superjet 100 ![]() Last edited by LN-GAB; 22-12-2016 at 18:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Concorde er en interessant sak:
4) Panair do Brasil var først ute i 1961 var det vel. 5) Air France, BOAC, Sabena og Lufthansa om jeg husker rett. Det var snakk om over 100 fly som etter hvert skrumpet til en litt stor håndfull
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
2) Denne er interessant. SAS begynte med Caravelle i 1959 - de slo Air France på målstreken selv om Wikipedia sier noe annet. Der stoler jeg mer på John Wegg og hans eminente bok som nå er out of print. De eksisterer fortsatt under samme navn. BOAC, derimot, gjenopptok Comet-operasjoner i 1958, men de forsvant inn i British Airways selv om de tok med seg BA-koden og Speedbird-logoen og call sign. QANTAS fikk 707 i 1959, SAA/SAL i 1960, KLM fikk DC-8 samme år. United og Delta startet med DC-8 i 1959. De finnes fortsatt i motsetning til dem som startet med 707. Fabrikken eksisterer derimot.
Det alle har en tendens til betimelig å glemme er at Comet hadde en konkurrent, Tu-104, som Aeroflot tok i bruk i 1956. Så det er nok dét selskapet som har hold det gående lengst sammenhengende. Antall dager og minutter overlater jeg til noen andre...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Bra respons, og mange gode svar! Prøver å ta det i rekkefølge;
KOG: Det er slett ikke å være vrang, det er nettopp slike "fun facts" som er interresante å få frem! Og jada, TU-154 var definivt ikke noen sinke i trafikken. OT:Husker en gang da jeg jobbet på Stavanger ACC at det tok av en Balkan TU-154 som skulle ut sydøstover mot Varna. Akkurat samtidig passerte en Faroeline BAE-146 overhead i marsjfart på vei fra Vagar til Køben. Bare 40-50 kilometer fra Sola lå Tupolev'en godt foran! Som sagt, det er kanskje noen andre som har bikka M1, men DC-8 var først, og har blitt dokumentert. (Ble vel gjort mye for å "p..s off Boeing") GAB: Concorde er riktig på 8) det er de to små hjulene i halen. A320 er feil på 9), men SSJ er riktig på 10) KOG: Panair var tidlig interessert i prosjektet, men 1961 var det nok ikke, samarbeidsavtalen mellom Frankrike og Storbritannia om utvikling og bygging ble ikke undertegnet før i november 1962. Panair bestilte eller tegnet heller aldri opsjon på noen Concorde. På 5) husker du helt rett; BOAC, AF, SN og LH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
5) Hvis du ikke regner Panair do Brasils interesse, er du vel ute etter nummer to på min liste som er Yankee Doodle Air Ways eller American Airlines, tett fulgt av Middle East Airlines.
3) Vil jeg si Paris-London, BEA og Air France, Comet og Caravelle
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Er 9) en Embraer ERJ-175/190?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
2/ Aeroflot ?
4/ Pan American ? Last edited by RolfL; 22-12-2016 at 19:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
KOG har også helt rett i sine betrakninger rundt jet-alderens barndom. Husker ikke nøyaktig antall dager (10-12?), men SAS slo Air France såvidt med å starte Caravelle-rute først. Første tur gikk Køben - Beirut med noen mellomlandinger. (Idé for ny quiz..?)
Aeroflot er korrekt, selv om BOAC var soleklart først ute med jet-rute, fikk de pga av Comet 1-havariene et avbrudd på fire år i sine jet-operasjoner. Aeroflot kom inn med TU-104 i 1956 og har holdt det gående med jet siden da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Sorry folkens, svarene renner inn fortere enn jeg klarer å svare og rette opp!
2) Jepp, Aeroflot er riktig, se forrige post. 3) Nei, BE/AF og Comet/Caravelle er feil. 4) Pan American er riktig. (sammen med BOAC og Air France) KOG: Iflg. det jeg kan finne ut var PA, BOAC og AF de første, 3.juni 1963. Det var dette som førte til følgende samtale fra JFK den 4. juni: https://www.youtube.com/watch?v=EuaZ0SkVf-Q
American bestilte fire stykk den 16. januar 1964 og MEA to stykk i 1965. 9) EMB-175 er riktig. Last edited by KnutW; 22-12-2016 at 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Ref Concorde: Svarene er basert på denne: http://www.concordesst.com/history/orders.html
Hvis noen har andre kilder/lister/opplysninger hadde det vært interessant å få noen tips. Concorde er mitt favorittfly, og alt rundt denne maskinen er av interesse! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Knuts romjulsquiz | KnutW | Småprat | 23 | 27-12-2017 00:14 |
Knuts fredagsquiz | KnutW | Småprat | 46 | 06-02-2017 22:42 |
[QUIZ] Spørsmål-quiz (Ikke bilder) | Norge Rundt På 14 Dager | Flyforum | 27 | 20-05-2015 09:05 |
[QUIZ] Går det an å lage et QUIZ med bare Boeing 737? | LN-KOG | Flyforum | 8 | 19-05-2015 22:38 |
[Quiz] Da tar vi en quiz til | LN-KOG | Flyforum | 22 | 28-01-2015 10:38 |