![]() |
|
![]() |
#1 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Spottere kan og vet selvsagt alt om alt når det gjelder fly. Nå har dere sjansen til å bevise det!
Svarene kommer i fet, blå skrift Oppgaven deles i to:
På spørsmål fire bør flyplassen være lett gjenkjennelig. Lykke til! 1)Det er duo airways (de skrev det må små bokstaver) og en Canadair CRJ-700 på BHX ![]() 2) Shorts 330 fra Muk Air på Gardermoen ![]() 3) IAI Arava er riktig, men alle kilder jeg finner på denne maskinen sier 201. Det er Umbutfo Swaziland Defence Force. ![]() 4) Det er en Dash 7 fra Widerøe, men hvis dere ikke tar flyplassen blir dere flaue... ![]() 5) Det er en treningsversjon av de Havilland Vampire. Rhodesian Air Force er ikke dumt gjettet, men det er det ikke selv om flyene ble overtatt av RhAF i 1965. Det er litt mer enn bare flisespikking. ![]() 6) Sikorsky S-62A, Court Helicopters ![]() 7) Dornier 328 fra Scot Airways, Suckling, Flybe, Cityjet eller hva de måtte hete i disse dager - foreslår Turtle. Det er et godt forslag og innertier. Da bildet ble tatt sto det Cityjet på flyet. Jeg har bilder av det i alle andre fargeskjemaer også ![]() ![]() 8) Denel Rooivalk, South African Air Force (SAAF), 16 squadron. Stone sier Denel Rooivalk Mk.1 er vel den offisielle betegnelsen. Tidligere har også AH-2 og CSH-2 blitt brukt. Jeg er enig. ![]() 9) Scooter1 er inne på noe, men... Det er en Brewster Buffalo. Flyvåpnet må du nok pusse litt på... ![]() 10) Slik forstår dere, har fellesskapet landet på Boeing 747, men ikke SP. Da gjenstår hvilken serie og operatør. ![]()
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. Last edited by LN-KOG; 25-12-2016 at 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
1) CRJ-200 (mulig -700) her med Duo
4) Dash-7 og Widerøe |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
5) De Havilland Vampire - RNoAF
10) A340, enten -500 eller -600 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
På norsk i Norge sier vi Luftforsvaret
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Om vi dropper noen bokstaver i inni der og sier RAF da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Også rett før ribba skal i ovnen da, KOG! Blir jo ikke tid til å sjekke på nett nå, så jeg får ta det lille jeg kan.
1)Tipper en -700. Duo var et snedig selskap, de hadde "business service for economy price" som slagord. Pussig nok funka ikke konseptet og de gikk ganske raskt konk. Forøvrig en av mange selskap som har prøvd seg på OSL-BHX uten suksess. 2) Short SH-330. (SH-360 har 6-bladet prop) Manx? 4) Som allerede nevnt, DHC-7 Widerøe, tar ikke flyplassen sånn i farta. 5) Vampire, aner ikke undertypen/versjon. Ser ut til å være et "imperie" flyvåpen med RAF-inspirert roundel med noe inni? 7) DHC-8-400 FlyBe 10) B747 (SP?) Korean Air(?) Tatt rett før landing på RWY 27L på LHR? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
6. Sikorsky S-62A, Court Helicopters.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Etter en runde på Google virker dette mer riktig enn mitt forslag, selv om jeg syns det så ut som det ene hjulsettet A340 har i midten på kroppen, så passer ikke resten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
8. Denel Rooivalk, South African Air Force (SAAF), 16 squadron?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
Hei og God Jul alle sammen!
Tenkte jeg bare skulle hjelpe til litt med noen av de ubesvarte spørsmålene så godt jeg kan. #2 viser en 2 seters Vampire, altså en trenings versjon, så designasjonen er T- et eller annet. #9 viser en Buffalo Brewster fra det Nederlandske (Øst-India) flyvåpenet. Scooter01 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Old
|
![]()
Etter en nærmere ettertanke, så vil jeg tilføye at
#3 er en IAI Arava Scooter01 (Stone -du slo meg med begge helikopterene....) Last edited by Scooter01; 24-12-2016 at 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Kort innpå igjen mellom henting av slekt og steking av ribbe.
Syntes jeg skimtet noe turkis/lyseblått under den jumboen i 10), men tenkte i så fall opp ned. Korean er jo lys grå under og blå oppå! Skjermen min er heller ikke av de beste, så jeg tror jeg må melde pass på flyselskapet her. Men 747 er det definitivt. Jeg synes den innerste flapdrageren ser litt liten ut, så 747 SP står ved lag som som forslag. Og siden det er KOGs quiz er kanskje SAA eller Alliance kandidater til selskap? Forøvrig nok en meget bra og lærerik quiz, KOG! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men meget bra og lærerikt, definitivt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
Jeg erklærer herved mine tidligere utsagn og hentydninger om 747 SP i denne quiz for døde og maktesløse, ber om unnskyldning og trekker meg stille og rolig ut til ribba... Last edited by KnutW; 24-12-2016 at 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Old
|
![]() Quote:
(SP til venstre og vanlig 747 til høyre) Jeg må lære mer om å laste opp bilder.... Forøvrig så er Aravaen på #3 en 202 Scooter01 Last edited by Scooter01; 07-02-2017 at 01:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Old
|
![]()
Hvorfor får jeg følelsen av at noen av oss sitter og jobber med noe samtidig........
Scooter01 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Et skudd i forbifarten mellom kirke og pinnekjøtt:
2. MUK Air sin 330 har jo figurert her før, og denne ser likedan grå og trist ut. Og da er det gjerne på FBU? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
7) Prøver med Dornier 328 fra Scot Airways, Suckling, Flybe, Cityjet eller hva de måtte hete i disse dager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tipper Vampiren er fra Rhodesian AF?
Kan 747en være en LCF (Dreamlifter)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
3. Prøver med Umbutfo Swaziland Defence Force, fargene på flyet stemmer såvidt jeg kan se overens med Swazilands flagg. - Uten at jeg har klart å finne noen andre bilder av deres Aravaer i dette fargeskjemaet...
8. Denel Rooivalk Mk.1 er vel den offisielle betegnelsen. Tidligere har også AH-2 og CSH-2 blitt brukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flykjenningsquiz - gamle fly | LN-KOG | Småprat | 12 | 27-12-2016 18:10 |
Nytt flykjenningsquiz | LN-KOG | Småprat | 10 | 27-12-2016 00:34 |