![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Planlegger mange turer SVG-MOL via BGO og/eller OSL. Har sett på travelpass. Bortsett fra åpenbare mva/skatt fordeler, er det andre gode argumenter for å kjøpe det via firma, kan det kombineres med andre firmafordeler? Andre ting jeg bør huske på? Målet er å grinde litt SVG-BGO for poeng på fridager... ;-)
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Den grindingen svg-bgo er jo skattbar dersom du kjøper på firma. Hvordan skattevesenet skal finne ut av det vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan mener du den er skattbar? Finner ikke noe i lovverket som tilsier det...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
|
![]()
All bruk av eks et månedskort som er dekket av arbeidsgiver som enten brukes til transport mellom hjemsted og arbeidsgiver eller til annen privat bruk skal skattes i henhold til den ustrakte bruken. Jeg skal gi deg et eksempel.
Dersom arbeidsgiver betaler TP, du reiser 200 flyvninger i året totalt. 20 flyvninger er privat = Andelen regnes så liten at den ikke skattes. 50 flyvninger er privat = Du skattes for en fordel, du skal skattes for 50% av arbeidsgivers utgift. Hypotetisk pris TP: 100.000 du bruker kortet 20% privat, pris andel av TP som er privat 20.000kr av denne skal du legge til 50% som inntekt, altså 10.000kr Så ved å bruke et TP ca 20% privat så øker din skattbare inntekt med 10.000kr, betaler du 50% skatt, så vil hver av de 20 reisene koste deg ca 250 kr mer i skatt, noe som jeg synes er helt fair. 4.12.2 MÅNEDSKORT, ÅRSKORT OG LIGNENDE http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...chapter=131146 Dette er slik min advokat har tolket regelverket, personlig synes jeg ikke at det er spesielt urettferdig. Og ja det er skrevet i loverket ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|