Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-08-2016, 17:31   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default AK-47-replika til salgs på SVO

Russerne er noe for seg selv.

https://www.nrk.no/urix/kalasjnikov-...ass-1.13097892

Sikkert et utmerket våpen og en morsom suvenir (for noen) men litt spesielt får man vel si at det er at man kan risikere å støte på folk med rifle-kopier rundt om.

Er vel kanskje særskilte regler for hvordan man bør pakke det inn på en diskret måte. Er vel kanskje ikke noe man bare tar med som håndbagasje heller?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2016, 17:37   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: AK-47-replika til salgs på SVO

Jøsses... men jeg regner jo med at de ikke kan skyte. Replika kan jo, som uttrykk, bety så mye. Replika biler kan man kjøre.

Det står ikke noe om funksjonene i artikkelen. Om det IKKE kan skyte hadde det vært en kul suvenir

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2016, 17:52   #3
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Denne butikken ligger vel utenfor sikkerhetskontrollen? Regner virkelig ikke med at de får lov til å ha replikaer av våpen i sikker sone.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2016, 18:00   #4
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

GVA så solgte de Swiss pocket knifes på innsiden av security
Old 20-08-2016, 21:31   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

På FBU solgte de samekniver i taxfreekiosken i gamle dager ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2016, 11:28   #6
Kiev
Ex Spært

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
På FBU solgte de samekniver i taxfreekiosken i gamle dager ..
Jammen finnkniv er jo verktøy for snøskuter og spiserredskap, så det er helt innenfor. Kan helt sikkert fikse JT8D også. Forstår ikke problemet
Kjøpe derimot et digert samuraisverd innenfor sikkerhetssonen i Tokyo for "noen" år siden. Gikk helt fint det, men litt krøll med lite plass på bagasjehyllen. På transit til Trondheim var de litt mer skeptisk, så CC måtte spørre kaptein. Helt greit for han
Kiev is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2016, 15:35   #7
Lwtrd
Newcomer

Lurer på når de åpnet butikken - la ikke merke til den da jeg var der tidligere i sommer. Og så ingen som sprang rundt med AK-47 heller...
Lwtrd is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2016, 09:40   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Only in Russia. He-he. Kunne godt tenkt meg en sånn - men her i Norge kommer vel sånt innunder våpenloven og er vel ikke bare bare å få fikset tillatelser...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2016, 10:56   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Only in Russia. He-he. Kunne godt tenkt meg en sånn - men her i Norge kommer vel sånt innunder våpenloven og er vel ikke bare bare å få fikset tillatelser...
Men det gjør det vel i Russland også. Tror ikke det er spesielt liberale lover for automatvåpen blant menige i Moskva. Mener det står noe om det også.

Så jeg regner da med at dette er plomberte våpen og uten sluttstykke. I så fall plukker jeg lett opp en neste gang jeg er på SVO.

Ahhh... og her fra Reuters (min bold):

Quote:

Gunmaker Kalashnikov, whose AK-47 assault rifle has armed Russian forces for 70 years and been the preferred weapon of insurgents across continents, has opened a store at Moscow's Sheremetyevo airport selling souvenirs including plastic model guns, the company said.

An airport official said the shop, offering novelties including pens, umbrellas, bags, hats, camouflage gear and "I love AK" T-shirts, would be situated in the rail-link section of the airport complex. The model guns - automatic pistols and rifles - would very clearly be imitations and would pose no security problems, he added.
Med andre ord gidder man jo ikke kjøpe det. Mulig NRK overså dette, eller bare ga blaffen for å øke antall klikk og delinger.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 22-08-2016 at 11:00.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2016, 12:42   #10
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Replika våpen (plomberte våpen), luft og gass våpen, startpistoler og softguns selges fritt i Norge til personer over 18 år. Å se forskjellen på enkelte av disse våpnene i forhold til et ekte er rimelig umulig.

F.eks har jeg en bekjent som har en H&K P90L (samme pistol som politiet bruker), men fordi det ikke er gratis å sende avgårde 9mm kuler, så har han også kjøpt en P90L gasspistol. Denne passer like godt i våpenhylsteret og føles lik i hånden (sett bort fra at den er litt lettere og det er ingen rekyl eller mekanisk bevegelse i våpenet). På avstand hadde jeg ikke sett forskjell.

Men å ta med seg våpenkopier kan by på problemer, noe en annen bekjent av meg fikk erfare:
Han hadde kjøpt seg en AK-47 replika på et marked i Hellas, og pakket dette i innsjekket bagasje. Litt før boarding ble navnet hans ropt opp på flyplassen og som den lovlydige personen han er møtte han opp. Der ble han pågrepet, ført til politistasjonen og plassert på glattcelle med en haug med andre kriminelle og illigale immigranter. Historier fra de andre innsatte gjør at han kan se for seg mange dager der grunnet treig behandlingstid. Det går tilslutt opp for greske myndigheter at dette ikke er et ekte våpen, ei heller dreier det seg om våpen smugling. Men for at de ikke skal tape ansikt så går det så langt at den norske ambassaden må blande seg inn for å få han ut av cellen og landet. Heldigvis ble han ikke der mer enn noen dager, men han sa at det føltes som han var med i en episode av "Fengslet i Utlandet".

Så skal en ta med seg noe slikt tror jeg det kan være lurt å informere om det på forhånd.
Old 24-08-2016, 15:04   #11
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Replika våpen (plomberte våpen), luft og gass våpen, startpistoler og softguns selges fritt i Norge til personer over 18 år. Å se forskjellen på enkelte av disse våpnene i forhold til et ekte er rimelig umulig.

F.eks har jeg en bekjent som har en H&K P90L (samme pistol som politiet bruker), men fordi det ikke er gratis å sende avgårde 9mm kuler, så har han også kjøpt en P90L gasspistol. Denne passer like godt i våpenhylsteret og føles lik i hånden (sett bort fra at den er litt lettere og det er ingen rekyl eller mekanisk bevegelse i våpenet). På avstand hadde jeg ikke sett forskjell.

Men å ta med seg våpenkopier kan by på problemer, noe en annen bekjent av meg fikk erfare:
Han hadde kjøpt seg en AK-47 replika på et marked i Hellas, og pakket dette i innsjekket bagasje. Litt før boarding ble navnet hans ropt opp på flyplassen og som den lovlydige personen han er møtte han opp. Der ble han pågrepet, ført til politistasjonen og plassert på glattcelle med en haug med andre kriminelle og illigale immigranter. Historier fra de andre innsatte gjør at han kan se for seg mange dager der grunnet treig behandlingstid. Det går tilslutt opp for greske myndigheter at dette ikke er et ekte våpen, ei heller dreier det seg om våpen smugling. Men for at de ikke skal tape ansikt så går det så langt at den norske ambassaden må blande seg inn for å få han ut av cellen og landet. Heldigvis ble han ikke der mer enn noen dager, men han sa at det føltes som han var med i en episode av "Fengslet i Utlandet".

Så skal en ta med seg noe slikt tror jeg det kan være lurt å informere om det på forhånd.
Strengt tatt er det P30 politiet bruker, og en lisensiert gasspistol vil være klin lik. Samme gjelder softgun utgaven så vil være så lik at du ikke vil se forskjell før du demonterer våpenet ( evt ser inn i løpet og innser at det er 6mm og ikke 9mm).
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2016, 14:55   #12
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
Strengt tatt er det P30 politiet bruker, og en lisensiert gasspistol vil være klin lik. Samme gjelder softgun utgaven så vil være så lik at du ikke vil se forskjell før du demonterer våpenet ( evt ser inn i løpet og innser at det er 6mm og ikke 9mm).
Se der ja, 3 ble til 9. Må ha vært at jeg drømte litt om HK sin nye VP9 mens jeg skrev. Kunne godt tenkt meg å bytte Glocken i en slik.

Men for å pirke enda mer så bruker de både P30L og P30 (begge med V1 avtrekk).

Men poenget var vel at "lekevåpen" kan være veldig like ekte våpen. Og på avstand betyr det veldig lite om det er en lisensiert kopi eller et eget våpendesign. Så å selge dette på en flyplass er nok ikke lurt, selv om eventuelt deler av løpet hadde vært malt oransje slik som enkelte land krever at gjøres på våpenkopier
Old 06-09-2016, 04:42   #13
K3nn7
ScanFlyer Blue

K3nn7's Avatar

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Det enkleste er vel strengt tatt bare å kjøpe det i Norge.

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules