Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2012, 14:51   #1
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...y-6949785.html

Quote:
Strengt regelverk, tidkrevende forhandlinger og økonomiske nedgangstider gjør at Forsvaret sliter med å få solgt sine fem gamle transportfly.
og:

Quote:
I 2007 ble de fem flyene oppgradert for 250 millioner kroner, og Forsvaret regnet da med at de ville kunne brukes i 15 år til. Men foreløpig har de blitt stående på bakken - ubrukt.
Så da er spørsmålet: når man nå trengte nytt fly etter Siv, og har opsjoner på flere, hva er det som gjør disse uegnet? Jeg tar ikke det som står i avisen for god fisk, så kansje noen av dere kloke hoder her har et klokt svar?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 15:49   #2
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...cules-fly.aspx

Ny maskin på vei inn for å erstatte siv allerede i September, antar det er en grunn.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P

Last edited by kimbo; 24-07-2012 at 18:37.
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 21:37   #3
HVI
ScanFlyer Blue
 
HVI's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
Default Re: Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

Ikke akkurat et klokt svar, men det blir vel kanskje litt som å lure på hvorfor SAS har kvittet seg med sine DC-8 nå som de trenger IC-fly

Last edited by HVI; 24-07-2012 at 22:39.
HVI is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 22:18   #4
buskmann
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
Default Re: Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

Avionikken på de gamle C-130 var håpløst umoderne. Men forsvarsdepartmentet følte at å starte et storstilt oppdateringsprogram på flyene var som å kjøpe en ny sal til en gammel hest / reparere bilen rett før vraking osv. Hvorfor flyene fikk nye vinger aner jeg ikke ...
buskmann is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 21:40   #5
Maverick
ScanFlyer Blue
 
Maverick's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 102
Default Re: Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

Dem er så gamle! Kjempedyr i drift, og den har jo så vidt autopilot blant annet. Den har vel ingen "god" TCAS heller?
__________________
Canon EOS 7D
Canon 70-200mm L f/2.8 IS II USM
Canon 17-40mm L f/4
Canon 24-70mm L f/2.8
Maverick is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 22:05   #6
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

Quote:
Originally Posted by buskmann View Post
Avionikken på de gamle C-130 var håpløst umoderne. Men forsvarsdepartmentet følte at å starte et storstilt oppdateringsprogram på flyene var som å kjøpe en ny sal til en gammel hest / reparere bilen rett før vraking osv. Hvorfor flyene fikk nye vinger aner jeg ikke ...
Vingene ble skiftet fordi det ble funnet sprekker eller en annen feil på ett eller flere av flyene (husker ikke detaljer). Det skjedde mens jeg avtjente verneplikt i 00/01, hvor det kun ble et par turer med Hercules tur/retur Oslo - Bardufoss på meg og mine medsoldater før alle flyene ble satt på bakken, og 737 innleid for transport. Ikke at vi klaget på det ..
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2016, 20:22   #7
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Hvorfor ikke bruke gamle C-130 litt mer?

Da ser det faktisk ut som disse vil live another day

Quote:
A Canadian firm wants Ottawa to buy older transport aircraft from Norway, saying this could significantly boost the military’s capabilities in the Arctic relatively cheaply.The five C-130H aircraft, modernized before they were put in storage in the U.S. and with about 50 per cent of their flying time remaining, could be acquired for about $60 million, says Tom Edmison, president of Total Corporate Aviation Services.
http://www.nationalpost.com/m/wp/new...-use-in-arctic
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
De gamle C-130 Hercules fra 335 sq. C172 Flyforum 3 23-03-2011 22:59
Hvorfor kan du ikke bruke mobilen før etter immigration i USA?| SpottAir Reiseforum 3 28-02-2010 17:50
OSL 25/11. Ny C-130 og litt vanlig trafikk TKDahl Bilder & foto 8 05-12-2008 13:59
Hvorfor har ikke media mer fokus på suksesshistorien Rezidor SAS? morr Flyforum 16 23-09-2006 16:40


All times are GMT +2. The time now is 14:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.