![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
I et av flyhavarikomisjonen programmer så var det en ulykke hvor piloten ( en kvinne) skule fly en Dc9( eller var det F100) tilbake til hjemmebasen , med passasjerer, men uten en fungerende autopilot. Jeg mener å a lest at det er en bortimot umulighet å fly en jet i 30-35 000 fot uten dette hjelpemiddel.
Er dette mulig å gjøre?? Takknemlig for et utfyllende svar ![]()
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
|
![]()
Kan ikke stemme. Jeg leverte loadsheet i en DC-9 (ferryflight) en gang til to gamle kapteiner, og da hadde de akkurat fått vite at autopiloten var i ustand. Det var generell høy stemning over at de måtte fly 'på ordentlig'.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Det er fint mulig. Idag er det ofte ikke lovlig over FL 290 siden det er krav til AP i RVSM høyde, men det er fint mulig ellers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]() Quote:
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Man trenger ikke holde hendene på yoke hele tiden heller, klarer man å trimme flyet skikkelig så vil det holde seg i riktig attitude til en viss grad. Men pilotene må følge meget godt med for å korrigere små endringer i attitude.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Det er flere krav, bla. til høydemålerne, at avvik mellom høydemålerne ikke skal være for stort. Reduced Vertical Separation Minima vil si at man også benytter en vertikal avstand på 1000 fot mellom flyene fra FL290-FL410. Stiller strenge krav til å holde høyden og det kan AP generelt bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
20 års siden fløy jeg for et bolag som hadde litt problemer med vedlikehold, B-747-100.
Vi hadde en kontrakt å fly soldater fra Californai til North Carolina, kyst til kyst, ca 5,5 timer I snitt hver vei. Autopilotene var ikke i drift. Vi fikk tilbud om 50% exstra betaling for å håndfly. Tok tilbudet på sparket og det var greit. Etter første halvtimen i høyde ble man flink å kjøre trim og det lite å gjøre. Når det car måltid i fanget tok styrmann over og likedan omvendt. Det var mye enklere å fly uten autopilot i høyden enn jeg trodde, men man må være fin på fingertuppene. Flyet er dog godkjent og sertifisert uten autopilot. Det er vel de fleste sivile fly.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Takk for mange fine svar..
det var en (daværende Twin Otter pilot) som mente at å håndfly er stor jet ville være en stor utfordring for de fleste piloter ( men så er jo også de fleste Twotter uten denne autopiloten ![]() ![]()
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Man gjennomfører jo airborne refuel på E3 Sentry (B707/AWACS), og du kan være ganske sikker på at E3-gutta ikke gjør dét på autopilot...
![]()
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Men i hvilken høyde pleier man refuele?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Kommer an på flytype som skal fuele og et par andre faktorer, men 20-25.000 fot er ikke urimelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utkobling autopilot og manuel høydesetting | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 10 | 20-07-2010 22:38 |
Southwest Airlines Autopilot | LN-KRF | Flyteknisk forum | 5 | 23-07-2009 17:04 |
Thomson uten fly | Blubird | Flyforum | 6 | 23-03-2009 01:12 |
En liten Hovedstadstriangeltur - uten fly | Martin | TripReports | 14 | 02-06-2007 01:32 |
Coastair J31 Autopilot | The Pilot | Flyforum | 13 | 07-10-2005 01:27 |