Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2015, 18:11   #1
Gnilre
ScanFlyer Blue

oneworld Valg av bonusprogram i OneWorld

Spørsmål: Jeg har ca 2500 poeng hos AirBerlin etter en USA-tur. I år skal jeg t/r USA med BA ene veien og Finnair den andre veien, men billetten er kjøpt hos Finnair. I tillegg blir det en USAirways tur internt i USA. Jeg reiser på economy. I fremtiden ser jeg liten mulighet til å ta ut noe poeng hos AirBerlin eller Finnair mens hos BA kan det bli flere turer. Bør jeg da fortsette med å registrere poengene hos Air Berlin eller anbefales det å registrere poengene hos BA ?

Jeg har jo kort hos SAS og der tar jeg ut bonusturer en gang i mellom.
Gnilre is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 19:11   #2
miura
ScanFlyer Blue

miura's Avatar

Default Re: Valg av bonusprogram i OneWorld

Har en businessreise fra MH som jeg skal etterregistrere samt. en kommende t/r i buisness med QR. Har ikke flydd noe særlig med OneWorld-selskap tidligere med unntak av BA fra tid til annen. Noen som har noe tips om hvilket fordelsprogram jeg kanskje burde velge for å registrere disse? Er det noen program som har mer gunstig opptjening for business enn andre?
miura is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 19:49   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Valg av program kommer nesten alltid anpå hva man ønsker å oppnå. Poeng til turer, status, oppgraderinger osv. osv. Noen har gunstig opptjening til status, mens andre har gunstig opptjening av miles. Uttak av turer er like variabelt.

Old 07-04-2015, 21:44   #4
miura
ScanFlyer Blue

miura's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Valg av program kommer nesten alltid anpå hva man ønsker å oppnå. Poeng til turer, status, oppgraderinger osv. osv. Noen har gunstig opptjening til status, mens andre har gunstig opptjening av miles. Uttak av turer er like variabelt.
Er vel status mtp. loungetilgang/business-innsjekk etc. som er viktigst i første omgang. Ser at men min MH FRA-KUL i J og min kommende QR OSL-SIN-OSL i I vil gi meg Silver hos QR. Forsøkte å kalkulere hva dette ville gi hos BAEC men den 0 Tier Points på QR-flighten..
miura is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 22:35   #5
Peppep
ScanFlyer Gold

For opptjening av status er BAEC gunstig om man flyr QR ut fra OSL, siden det blir to flighter som er lange nok til å gi "longhaul-uttelling" på tier points, fremfor én kort og én lang flight.
Old 07-04-2015, 23:36   #6
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by miura View Post
Er vel status mtp. loungetilgang/business-innsjekk etc. som er viktigst i første omgang. Ser at men min MH FRA-KUL i J og min kommende QR OSL-SIN-OSL i I vil gi meg Silver hos QR. Forsøkte å kalkulere hva dette ville gi hos BAEC men den 0 Tier Points på QR-flighten..
MH J FRA-KUL vil gje deg 160TP og 7762 Avios hjå BAEC.
QR I OSL-DOH-SIN-DOH-OSL vil gje deg 560TP og 17338 Avios hjå BAEC.

MH J FRA-KUL vil gje deg 45 Qpoints og 7733 Qmiles hjå PC.
QR I OSL-DOH-SIN-DOH-OSL vil gje deg 120 Qpoints og 17350 Qmiles hjå PC.

600TP gjer deg Silver hjå BAEC.
150Qpoints gjer deg Silver hjå PC.

Personlig har eg nettopp skifta frå BAEC (Silver) til QR sin Privilege Club (Platinum i løpet av året).

Last edited by sexten; 07-04-2015 at 23:40.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2015, 06:19   #7
Herlov
ScanFlyer Molded

Hvis kundeservice på bakken spiller noen rolle for deg, hadde jeg i alle fall styrt unna Privilege Club, da de går for å være ytterst ræva når det gjelder det.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2015, 06:25   #8
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by miura View Post
Forsøkte å kalkulere hva dette ville gi hos BAEC men den 0 Tier Points på QR-flighten..
Da tror jeg du må se på det en gang til, for alle business-bookingklasser hos QR gir 100 % Tier points og 125 % Avios hos BAEC. Faktisk gir de OSL-SIN-flightene dine alene over 1/3 av Tier points man trenger for å nå BA Gold/OW Emerald (med blant annet tilgang til First lounger).
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2015, 08:01   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by sexten View Post

600TP gjer deg Silver hjå BAEC.
150Qpoints gjer deg Silver hjå PC.
Husk at:
BA sølv = OneWorld Sapphire
QR sølv = OneWorld Ruby

Og at man må ha MINST 4 BA-legs for å få status hos BA

Old 15-04-2015, 10:06   #10
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Default Re: Qatar - tilbud 2015

Har gullkort i Airberlin(statusmatch turkish) og ikke i QR eller AA. Har USDM konto som nå blir AA-konto.

Kjøpte nylig C-billett OSL-DOH-BKK t/r QR i C(I). Bør jeg kreditere miles til QR, AA, BA eller Air Berlin? Kjenner ikke disse programmene så godt, og har ikke fått noe targeted double miles hos QR(finner iallefall ikke noen mail om det)

Last edited by Insomnia4u; 15-04-2015 at 18:53.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2015, 13:50   #11
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Muligens ikke så aktiv denne tråden, men jeg forsøker igjen Har booket klasse I hos QR OSL-DOH-BKK t/r.

1.Får jeg 240 Qpoints(60 pr leg) eller stemmer det at kalkulatoren viser riktig, kun 120(pga t/r)?
2. Om jeg krediterer BAEC får jeg 540 Tierpoints?
3. Air berlin virker det ikke som har tilsvarende TP eller Qpoints, bare 50K poeng eller 60 flighter.

Last edited by Insomnia4u; 22-04-2015 at 13:58.
Old 22-04-2015, 13:56   #12
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Muligens ikke så aktiv denne tråden, men jeg forsøker igjen Har booket klasse I hos QR OSL-DOH-BKK t/r.

1.Får jeg 240 Qpoints(60 pr leg) eller stemmer det at kalkulatoren viser riktig, kun 120(pga t/r)?
Litt usikker på kvar du får summen 240 (60 per leg) frå?
Qcalculator viser at kvart leg er 30 Qpoints, som til saman vert 120 Qpoints
sexten is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2015, 16:12   #13
jamesclandestine
ScanFlyer Blue

Quote:
Kjøpte nylig C-billett OSL-DOH-BKK t/r QR i C(I). Bør jeg kreditere miles til QR, AA, BA eller Air Berlin? Kjenner ikke disse programmene så godt, og har ikke fått noe targeted double miles hos QR(finner iallefall ikke noen mail om det)
Hei det lurer jeg også på. Så vidt jeg skjønner er den 40% hos AB bare på AB metall? Har en tur med QR kommende opp. Også: Er det ett problem med status recognition hvis jeg kreditere poengen til QR og hva er status fordelene av OW Saphire i OSL?

Takk
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2015, 23:32   #14
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jamesclandestine View Post
Hei det lurer jeg også på. Så vidt jeg skjønner er den 40% hos AB bare på AB metall? Har en tur med QR kommende opp. Også: Er det ett problem med status recognition hvis jeg kreditere poengen til QR og hva er status fordelene av OW Saphire i OSL?

Takk
Har sjekket litt mer, og ser ut til at krediterer du en QR-tur til AB og har gullkort hos sistnevnte, får du 125% poeng. AB og AA ser ikke ut til å ha den todelingen som de andre programmene, kun 50K poeng eller 60 flighter. AA har visst en slags status challenge som en må ringe for å få. Jeg skal sjekke det nærmere.

Krediterer en derimot BAEC får en 540 Tier Points, og nærme sølvkort.(http://www.britishairways.com/travel...r/public/en_no)
600 Tier Points gir Siver/Sapphire. Men en må i tillegg ha 4 flighter med BA i tillegg. Selv med devalueringen ser det ut til at det er det enkleste kortet å få.

Sapphire gir Loungeadgang og Business check-in. Legger du kortet inn på forhånd skal det gå automatisk.
Old 24-04-2015, 17:56   #15
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Med fare for å spamme tråden: Ved å ringe AAdvantage får en Platinumchallenge på å opptjene 10K/12K poeng iløpet av 90 dager. Velger en startdato 16.juni eller senere får en status til feb 2017. Tror jeg går for denne løsningen og krediterer QR poengene til AA.

En må selvsagt ha et gullkort i *A eller andre OW-selskap.
Old 24-04-2015, 19:26   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Med fare for å spamme tråden: Ved å ringe AAdvantage får en Platinumchallenge på å opptjene 10K/12K poeng iløpet av 90 dager. Velger en startdato 16.juni eller senere får en status til feb 2017. Tror jeg går for denne løsningen og krediterer QR poengene til AA.
Har du dobbeltsjekket om poengene må være tjent opp på AA-metall eller ikke?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2015, 21:29   #17
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Har du dobbeltsjekket om poengene må være tjent opp på AA-metall eller ikke?
Ifølge denne tråden på FT skal en kunne opptjene på partnere: http://www.flyertalk.com/forum/ameri...atinum-62.html
Old 24-04-2015, 23:55   #18
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Quote:
Ifølge denne tråden på FT skal en kunne opptjene på partnere: http://www.flyertalk.com/forum/ameri...atinum-62.html

Men QR står ikke på listen over partnere

Thank you for registering for an AAdvantage® challenge.

To enjoy AAdvantage PLATINUM status through February 2016, please earn 10,000 elite qualifying points between now and [redacted]. Qualifying flights on American Airlines, American Eagle, AmericanConnection®, British Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Qantas, US Airways and their eligible codeshare flights count toward your challenge.

Since the number of elite qualifying points you earn is based on the fare you purchase and the miles you earn, you can view these details for each airline:
American Airlines
British Airways
Finnair
Iberia
Japan Airlines
Qantas
US Airways
We wish you every success in attaining the elite status level you desire.

Sincerely,

Last edited by econ; 24-04-2015 at 23:57.
econ is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2015, 10:36   #19
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Jeg så det, men tenkte det var pga gammel mail (Aug 2014). En må uansett ringe for å få Challenge, så da kan en spørre. Skal se om jeg får tid i neste uke.
Old 26-04-2015, 19:33   #20
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Etter devalueringen hos BA gir Silver bare 50% bonus, vs AA Plat. 100%. Ser at både AA og BA krever 4 segmenter i tillegg for å få elitestatus. Er omtrent aldri i USA, men AAdvantage sitt program+100% bonus virker som en god deal, og poenguttakene er gunstig bl a intra-Asia.

Har AA noen 5th freedom flights i Europa/Asia? Hvis ikke klarer jeg ikke 4 segment.

Last edited by Insomnia4u; 26-04-2015 at 19:48.
Reply

Posting Rules