Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2006, 19:56   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default 'Kaos moeter charterturistene'

Stusser litt over dette ...
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122468

For det foerste - hva med de som reiser med rutefly? Gaar ikke de gjennom samme slusa??

Og for det andre:

Quote:
- Når ekstra mange kommer samtidig, er det umulig å beregne hvor mange åpne løp i sikkerhetskontrollen man skal ha, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo lufthavn Gardermoen til VG Nett.
Utrolig! Alle serioese flyplasser forhaandsanalyserer trafikken med tanke paa slike situasjoner. Og i og med at charterfly imotsetning til rutefly sjekker inn innen en bestemt tidsperiode, burde det ikke vaere spesielt aa beregne hvor stort presset vil bli ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 21:12   #2
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

Faktisk så er det jææææævlig enkelt. Man vet hvor mange flt som går, man vet hvor mange sitteplasser som er tilgjengelig og om man ikke får bookingtall av alle så vet men så altfor godt at det fleste avgangene er fulle. Meget enkel sak å beregne antall sluser som trengs. Men saken er jo faktisk såpass enkel at på slike dager burde alle sluser være åpne så jeg skjønner ikke hva han babler om.

En annen ting:
"- Det er stor trafikk og ferie nå. Når mange charterturister også kommer mye tidligere, er det umulig å unngå køer, mener Kobro."
Som du sier Andreas som sjekkes chartfly inn til bestemte tider så folk kan ikke god gjennom sikkerhetskontrollen noe tidligere.

Nå ble det jo nylig bygget noen nye sluser, er ikke de tatt i bruk kanskje? Det kan vel ikke være slik at noen sluser er stengt på slike travle dager? Merkelig at journalisten ikke fanger opp slikt.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 21:19   #3
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

Aner ikke hva årsakene til alt rotet er, men uten å legge spesiell vekt på de enkelte aktørenes handlemåter; nå må vel luftfart snart være så psynonymt med rot at det holder i bøtter og spann?

Før i tiden..., jada, lenge siden, kunne man hoppe på et fly om man ville oppleve noe spesielt en dag, og så ta kveldsflyet hjem igjen. Kan sikkert gjøres i dag også, men er man sikker på å komme hjem? Tenker på ting som kan føre til rot/forsinkelser/kanselleringer både hos Avinor (flyplass), Adeco, Securitas, flyselskaper, ATC, snag på F-50 o.l.
Selvsagt er det et lite stykke igjen, men følelsen av at ting er "mot normalt" når det går bra, er overhengende. Men det er sikkert bare meg..., i sommervarmen...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2006, 21:25   #4
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

Ting har endret seg ja. Før så sa folk når de hørte at du jobber på en flyplass. "Kult, det må være spennende og du tjener vel bra også"
Når sier de: "Ja der er det mye tul om dagen, men du tjener vel bra da"

Folks intrykk av luftfarten har helt klart endret seg.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2006, 06:37   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

Problemet er vel at OSL ikke vil ha flere folk på jobb i security om natta. Så da er det kø fram til fem-seks-tida på morgenen.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2006, 06:57   #6
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

Den store forskjellen fra tidligere er at "money rules" faktisk gjelder. I tillegg har et mye, mye mer rigid regelverk, samt følger for den enkelte hvis man ikke følger dette, gjort at fleksibilitet dessverre har blitt et fremmedord.

Som et tilleggspunkt kan man jo også nevne ordet "lojalitet". Når man i luftfarten gang på gang ser at den enkelte ansatte ved hver ny topplederutskifting risikerer å miste jobben eller ender opp i et obskurt underfirma så forsvinner også lojaliteten. I gamle dager, og da trenger vi ikke gå lenger enn ti år tilbake, så var lojaliteten og yrkes-/firmastoltheten oljen i maskineriet. I dag hender det at det bare er sand igjen...

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2006, 07:59   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

ok, dette sitatet
Quote:
- Det er stor trafikk og ferie nå. Når mange charterturister også kommer mye tidligere, er det umulig å unngå køer, mener Kobro.
er kjørt noen ganger, men jeg reagerer på at dette ser ut til å komme som en overraskelse på Kobro. slik har det vel alltid vært? Om sommeren reiser mange "uerfarne" flypassasjerer, og når det står "to timer før avgang" kommer de to timer før avgang. Som Laurenz sier er det ikke værre for OSL enn å se på hvilke maskiner som skal gå og så gange med antall sitteplasser. Charterfly er for det meste (iallefall om sommeren) smekk fulle.

Opplevelsen av kaos i luftfarten kan nok til en viss grad forklares med at det i dag er så mange aktører til stede - det er flyselskaper, handlingselskaper, vedlikeholdsselskaper, OSL, Avinor, Luftfartstilsynet, vekterselskaper og en haug med underleverandører som gjør at sjansen for svikt og streik etc blir større. I "gamledager" hadde vi SAS, Braathens SAFE og Luftfartsverket - mer eller mindre. SK og BU hadde sin egen handling, teknisk vedlikehold, catering osv og Luftfartsverket hadde ansvaret for at flyplassene fungerte. Men, den gang var prisene høyere, det var mye effektivitetstap og alt gikk tregere (tør jeg påstå - selv om jeg sikkert får noen av gamlekara som MOW på nakken nå), men det fungerte. Mest fordi det var mye slakk i systemet. Flyene sto lengre på bakken, og var dermed mindre utsatt for forsinkelser. I dag er målet for mange flyselskaper (som f.eks. SAS Sverige) å snu flyene på 20 minutter. Dét tør jeg påstå aldri skjedde på Fornebu, eller hva Andreas?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2006, 09:57   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

Ved utreise med OS332 på lørdag morgen (STD 0705) var de smekkfult med folk i avgangshallen, men alle sluser var heldigvis åpne, og var ikke en flaskehals.

Men etter security så var det kø fra inngangen til utland helt bort til BA-loungen, det kan jeg ikke huske å ha sett før.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2006, 13:15   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Replying to Topic ''Kaos moeter charterturistene''

Quote:
Originally posted by CK

. I "gamledager" hadde vi SAS, Braathens SAFE og Luftfartsverket - mer eller mindre. SK og BU hadde sin egen handling, teknisk vedlikehold, catering osv og Luftfartsverket hadde ansvaret for at flyplassene fungerte. Men, den gang var prisene høyere, det var mye effektivitetstap og alt gikk tregere (tør jeg påstå - selv om jeg sikkert får noen av gamlekara som MOW på nakken nå), men det fungerte. Mest fordi det var mye slakk i systemet. Flyene sto lengre på bakken, og var dermed mindre utsatt for forsinkelser. I dag er målet for mange flyselskaper (som f.eks. SAS Sverige) å snu flyene på 20 minutter. Dét tør jeg påstå aldri skjedde på Fornebu, eller hva Andreas?
Det hoerte nok til sjeldenhetene paa FBU, ja ... men paa Vaernes var det rutine.

Historien har en evne til aa glatte over detaljer .. det var mye kluss da ogsaa .. alle avdelinger hadde forskjellige fagforeninger da ogsaa og man var jo ogsaa like utsatt for konflikter amdre steder - som de notoriske 'faglige moetene' paa Kastrup.
SAS Catering har vel foroevrig alltid vaert en selvstendig enhet - og foer Adecco hadde du Securitas ....

Men ja - hvis du gaar over 20 aar tilbake, var det mer slakk i systemet, men det var ikke mye reservekapasitet aa finne da jeg kom tilbake til SAS i 1990 ... Da var sparekampanjene allerede i full gang.

Glem heller ikke at media er mye mer aggressive naa .. det ble ikke skrevet saa mye om dette den gangen det bare var trykte aviser.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AirBaltic kaos Entusiasten Reiseforum 1 21-06-2013 19:17
Litt kaos Robin882 Bilder & foto 10 14-07-2010 15:16
Kaos på OSL EB Flyforum 14 21-09-2007 12:00
Fortsatt kaos imm Flyforum 36 16-08-2006 08:51
Seattle P-I moeter Boeings CEO LN-MOW Flyforum 0 19-07-2006 22:39


All times are GMT +2. The time now is 17:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.