![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
![]() Join Date: Dec 2015
|
![]()
Hei. Når jeg nå endelig fikk "mannet" meg opp til å registrere meg her på "Flyprat" så kommer også mitt første spørsmål som jeg har lurt på i mange år.
I "nesehjulet" på alle(?) passasjerfly ihvertfall sitter det etpar ganske heftige lyskastere. (jobbet på Fornebu i noen år, og lurte på dette da også, men nå spør jeg: Hva slag lamper, spenning, wattstyrke etc. linse, ja alt om disse da de jo sees "flere mil" unna, selv i dagslys? Takker på forhånd, Per. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Det er normalt en Sealed beam lampe, 110 volt 2000 watt i luften og 1000 watt på jorden, (ingen køling)
/T |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
![]() Join Date: Dec 2015
|
![]()
Hei. Tusen takk, dette har "gnaget" meg lenge!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva er en "sealed beam lampe"?
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Last edited by Discus; 06-12-2015 at 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
From Wikipedia, the free encyclopedia
"A sealed beam is a type of unitized lamp with a parabolic reflector, one or more filaments, and a glass or polycarbonate lens all permanently attached together and sealed. Originally introduced for road vehicle headlamp service, sealed beams have since been applied elsewhere" /T |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Med andre ord, en "lykt" med innebygd glødetråd. Når den ryker skiftes hele lykten.
Samme type brukes på motorfly. Har veldig kort levetid, typisk 5 - 10 timer. En del som har motorfly skifter til LED lys. Har en levetid på flere tusen timer. Hvor lenge varer en slik lampe på store fly? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, lamper med glødetråd mister jo også levetid pga. rystelser når de står på så ikke overraskende om nesehjulslampen ryker oftest.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
For øvrig: 737: 4x landingslys (2 i vingeroten, 2 under buken) 28V 650W 2x Runway Turnoff Lights i vingeroten, 28V 250W 1x Taxi light på nose gear, 28V 250W (eventuelt 450W for halogen med part nr. Q4554) Alt er Sealed Beam. Men Boeing har nylig i produksjonen av 737 gått over til LED-arrays i vingeroten som erstatter alt sammen. Og det lyser som fy.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |