Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-12-2015, 18:35   #1
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 41
Default Autobrake setting 737

Heisann! Jeg har et spørsmål ang autobrake på Boeing 737. Dersom denne er satt lavt vil piloten oppleve RWY som slippery? Vil han måtte bruke mer engine reverse thrust enn det som var planlagt?

Kan f eks. to like maskiner oppleve RWY så forskjellig fra "medium" i braking action til langt over "good"?

På hvilket tidspunkt kan piloten overstyre autobrake og bruke manuel brake?

Mitt spørsmål er selvopplevd fra plasstjenesten der RWY var våt asfalt og en Boeing hevdet at breaking action var "medium" , ikke mye vann men med kjemikalier. Mye kjemikalier kan gjøre RWY slippery men i dette tilfellet var det ikke store mengder.

En kontroll av RWY etter en slik tilbakemelding avdekket ingenting...vått over det hele..

Var bare et noe merkelig tilfelle...
Firelude is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 20:55   #2
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
Default Re: Autobrake setting 737

Autobrake gir en "rate of deceleration" som måles med akselerometer. Det vil si at hvis man setter en gitt autobrake-setting og lar den stoppe selv uten bruk av reverse thrust, vil den i teorien stoppe på akkurat samme distansen som hvis man brukte reverse thrust i tillegg, fordi autobrake da vil slippe opp litt for å gi samme bremserate.

Man kan når som helst ta over bremsingen selv. En lav setting oppleves bare som at det tar lengre tid å bremse, det kjennes ikke glatt ut.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 19:55   #3
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 41
Default Re: Autobrake setting 737

Ok så det er slik en autobrake fungerer.Takk takk da vet jeg det :-)
Firelude is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flightglobal: ANALYSIS: Why Norwegian is setting the airline agenda in 2017 LTH Flyforum 0 04-02-2017 22:08
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? ArneAustenaa Småprat 10 27-09-2011 23:47
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? ENZV Småprat 6 22-06-2011 08:49
Angry flight attendant charged with setting fire on plane CK Flyforum 1 16-05-2008 12:59
Livingstone - Jet Setting Capital of Northern Rhodesia LN-KOG Flyhistorisk forum 0 04-03-2008 22:06


All times are GMT +2. The time now is 20:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.