![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Heisann! Jeg har et spørsmål ang autobrake på Boeing 737. Dersom denne er satt lavt vil piloten oppleve RWY som slippery? Vil han måtte bruke mer engine reverse thrust enn det som var planlagt?
Kan f eks. to like maskiner oppleve RWY så forskjellig fra "medium" i braking action til langt over "good"? På hvilket tidspunkt kan piloten overstyre autobrake og bruke manuel brake? Mitt spørsmål er selvopplevd fra plasstjenesten der RWY var våt asfalt og en Boeing hevdet at breaking action var "medium" , ikke mye vann men med kjemikalier. Mye kjemikalier kan gjøre RWY slippery men i dette tilfellet var det ikke store mengder. En kontroll av RWY etter en slik tilbakemelding avdekket ingenting...vått over det hele.. Var bare et noe merkelig tilfelle... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Autobrake gir en "rate of deceleration" som måles med akselerometer. Det vil si at hvis man setter en gitt autobrake-setting og lar den stoppe selv uten bruk av reverse thrust, vil den i teorien stoppe på akkurat samme distansen som hvis man brukte reverse thrust i tillegg, fordi autobrake da vil slippe opp litt for å gi samme bremserate.
Man kan når som helst ta over bremsingen selv. En lav setting oppleves bare som at det tar lengre tid å bremse, det kjennes ikke glatt ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Ok så det er slik en autobrake fungerer.Takk takk da vet jeg det :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flightglobal: ANALYSIS: Why Norwegian is setting the airline agenda in 2017 | LTH | Flyforum | 0 | 04-02-2017 22:08 |
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? | ArneAustenaa | Småprat | 10 | 27-09-2011 23:47 |
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? | ENZV | Småprat | 6 | 22-06-2011 08:49 |
Angry flight attendant charged with setting fire on plane | CK | Flyforum | 1 | 16-05-2008 12:59 |
Livingstone - Jet Setting Capital of Northern Rhodesia | LN-KOG | Flyhistorisk forum | 0 | 04-03-2008 22:06 |