![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,548
|
![]()
Etter i lengre tid ha forhandlet med fagforeningene uten og oppnå enighet om en ny og mer effektiv drift går nå Air France ledelsen over til plan B for og få bukt med tapene. 2.900 ansatte blir sagt opp, og 14 langdistansefly planlegges parkeres, samt de 787 som var tiltankt Air France avbestilles
http://uk.reuters.com/article/2015/1...0RZ0OX20151005 Quote:
Og i god fransk ånd, svarer de ansatte med opptøyer https://www.youtube.com/watch?v=Py9sFED91js
Skal visstnok være HR-sjefen som er en av de som har mista skjorta i videoen der Så da er det bare og vente på streiken..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Den skjorteløse er Xavier Broseta er i tillegg til HR også ansvarlig for samfunnsansvar. Han som reddet noen filler er Pierre Plissonnier som er sjef for langdistanse.
https://www.youtube.com/watch?v=z42dm7Ylcq4
Har selv med i en brokete fortid som student i Frankrike vært med i demonstrasjoner der og det er ikke akkurat helt som i Norge. CGT tuller man ikke med. Er glad ingen av mine neste 15 turer involverer Air France.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 05-10-2015 at 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
|
![]()
For de som synes fagforeningene i Danmark er militante, så er de franske i en helt annen liga. De er mer mafiaorganisasjoner å regne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Her har tiltaksløse og handlingsvegrende, norske fagforeninger, desidert noe å lære mye av!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Er å storme møter og prøve å lynsje folk virkelig virkemidler du mener vil være en berikelse av norsk arbeidsliv?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Posts: 311
|
![]()
veldig kortsiktig med å avbestille 787 egentlig
med tanken på at det er et fly som begynner å vise resultatene nå og viser at den sparer mye penger i forhold til de andre flyene som er i samme størrelse som 787 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,724
|
![]()
Hoho, dæven det er vilt hvordan det går for seg i franske fagforeninger til tider. Her er frankmennene klin gærne, og det er direkte helsefarlig å være toppleder i Frankrike hvis man skal nedbemanne, legge ned fabrikker, kutte lønninger osv. Flere eksempler på at ledere har blitt holdt i fangenskap av fagforeninger som et ledd i forhandlinger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Drittvilkårene vi har her oppe, kontra feks tilsvarende i Frankrike er selvfølgelig grunnet manglende vilje til slagsmål.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,619
|
![]()
Investering i en ny flåte er dyrt. Å tyne noen ekstra år ut av fly man allerede eier, er som regel bedre økonomi. Verdien av å investere i splitternye fly er oppskrytt. Se bare på Delta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Posts: 311
|
![]()
nå har jo Delta andre fordeler som å eie egen raffineri, det vil si billigere Fuel, og vi vet godt at det er en stor del av kostnader av flyturene
så å sammenligne delta her blir kanskje litt feil ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,619
|
![]()
Snakker mer om flåtekostnader. Fuel er ikke alt. Kapitalkostnader for nye fly er høye, og selv om eldre fly trenger mer vedlikehold og brenner mer fuel, er det gjerne mer økonomisk å beholde nedbetalte fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,548
|
![]() Quote:
Og eie eget raffineri gir ikke nødvendigvis så veldig mye billigere fuel. Kun i de tider raffeneriene har veldig gode marginer, hvilket de i det siste ikke nødvendigvis har hatt. Innsatskostnadene i form av olje, energi, utstyr, investeringer og personell er det samme |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,614
|
![]()
For DU, som ikke hadde noe, så var det en no brainer. For andre som skal bytte/innføre ny type krever det kurs, over en viss tid fase inn flyet, kjøpe inn reservedeler eller en kontrakt på vedlikehold osv.
Blir nok billigere å sitte på gammelt materiell noen år til. Hvor populært det er å kjøpe US materiell med tanke på fagforeningen i Frankrike skal jeg ikke begi meg inn på, men kan jo være de har en finger med her? Tror ikke de siste røyksignaler er sendt i denne kampen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,548
|
![]()
Air France virker også ha kuttet litt i Europaflåten ila året. Det er ikke noe særlig som har kommet inn, samtidig ser jeg at Air Canada har tatt over 4 A321 fra Air France i løpet av 2015
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,616
|
![]()
Ja, definitivt , Amerikanske selskaper har som regel praksis for å holde på fly og flytyper i opp til 3 tiår. Hadde det ikke vært for 9-11-01 så hadde vi nok sett flytyper som f.eks. 727 operatert opp mot 8-10 år til i statene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,637
|
![]()
AF er tydelig litt bekymret over hvilket image selskapet kan få etter "kjeppjagingen" den siste tid. Jeg mottok denne mailen idag:
Dear Sir, Madam, I am sure that like all of us, you were shocked by the events that took place at the end of Air France’s Central Works Council meeting last Monday. What we all saw does not represent Air France. These violent acts were the work of isolated individuals and do not reflect the reality nor the ambition of your airline. Furthermore, these events did not disrupt our flights in any way. In a highly competitive world, Air France needs to take brave steps to ensure its future as a leading airline with global ambitions. As you've no doubt noticed when you travel with us, Air France is committed to an unprecedented transformation of its products and services. Our goal is simple: to offer you a high quality product, with a French touch that makes us stand out. We will continue to do this. We are doing all we can to earn your trust and look forward to welcoming you again soon on one of our flights. Frédéric Gagey and the teams at Air France
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Du er ikke alene om å få den mailen jb1, den gikk ut til alle oss som flyr Air France.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Hvis AF går tilbake fra nullopptjeningsflightene, skal jeg vurdere å reise via Paris igjen. Amsterdam foretrekkes inntil videre.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,637
|
![]()
Jeg vil jo tro at de sendte den ut til flere enn meg. Jeg håper det, da jeg ikke er den mest frekvente ombord i AFs fly. AF er ganske bra, men Flying Blue er et av de dårligste programmene, selv om mange dessverre tar etter. Gebyrene har gått noe ned, men jeg har byttet til Delta Skymiles når jeg flyr Skyteam.
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,946
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mot store kutt i tilbudet på kortbane hos Widerøe | Someone | Flyforum | 25 | 04-01-2019 15:13 |
Mot store kutt i LOT | Someone | Flyforum | 4 | 06-01-2013 11:01 |
Store kutt i vente hos Lufthansa | Someone | Flyforum | 4 | 17-07-2009 20:28 |
Store kutt i Airbus | CK | Flyforum | 1 | 01-03-2007 12:57 |
Nye store kutt mellom OSL og MOL | enml | Flyforum | 51 | 26-01-2007 16:12 |