![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]()
Ryktes at SAS bytter ut hele 737-flåten med a320 og 321. Leasing avtalene avsluttes og Airbus har sagt seg villig til å kjøpe opp de resterende 737 SAS eier slik at selskapet får utelukkende airbus flåte i OSL OG ARN. Det er vissnok nye utregninger som viser enorme besparelser i vedlikehold av en enhetsflåte som har vært utslagsgivende. Dato for levering av 2 airbus maskiner til ARN er alt satt. Noen som kan bekrefte ryktene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]()
Ingen røyk uten brennevin ...
Slike rykter går med jevne mellomrom, og neste uke vil du lese om at det er like før SAS bestiller 113 MAX ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Måtte det skje. Klarer meg fint uten noen griser hos SK.
![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
spurgte et Airbus Commander idag...det havde han ikke hørt noget om
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Høres noe rart ut at de skal bytte ut hele flåten, når det kommer inn nye maskiner for tiden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 354
|
![]()
Om så er saken er det vel en del piloter som skal omskoleres??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Men hadde ikke gjort noe med ren airbus flåte ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]()
Diskusjonen går på at når man nå skal se seg om etter arvtagere til 737 NG(700/800) skal ta steget opp til MAX. Det hevdes dette er ´too much aircraft...too much boeing`. Airbus 320 og 320neo er tross alt en langt yngre flymodell og derfor vurdert å være bedre egnet som maskin i en eventuell enhetsflåten for SAS. Det er likevel til syvende og sist de økonomiske besparelsene som er avgjørende og de nye beregningene som nå vissnok skal foreligge, vil kunne gi SAS betydelig økonomisk spillerom enn det som er tilfelle ved dagens operative drift.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]()
Er A320neo rett størrelse for innenriks i Norge da? Cseries har jo vært nevnt som et interessant alternativ tidligere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,170
|
![]() Quote:
Quote:
Ja, og nei. Som en erstatter for 737-800 er den ideell. Som -600 er den for stor, mens -700 faller midt i mellom. Å se det norsk innenriks under ett blir feil da det er mange ruter/avganger som trenger et fly av denne størrelsen, mens andre steder er den for stor. Så å bare ha en størrelse passer ikke for det norske markedet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Jøss...
Hvis Sas "svikter" Boeing, ved å ikke være kunde lenger - mister dem vel også gode tilbud fra dem i framtiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,170
|
![]()
Det er ikke sånn det nødvendigvis fungerer.....snarere tvert i mot
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Det er uansett lurt av SAS å satse på en av typene og ikke begge (som nå).
Får bare håpe at de ikke lurer Boeing til å lage 737 MAX 6 |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men er det ikke mange år til B73W/73H må byttes ut da? Og er ikke NEO og MAX sett på som mellomløsninger, før der kommer helt nye fly i denne størrelsen?
Vist ikke SAS da har fått en knakende god deal som skissert i post 1. Så har jeg mine tvil om at vi ser noe erstatter for B737ene med det første, forutenom B736 såklart.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det hva SAS virkelig trenger er en arvtager til -500/600 men med CASK som en 737-800. Dette kan hverken Airbus eller Boeing tilby. Pluss noko i midten mellom 120 og 180 seter... Ogsa her er begge opsjoner dyre valg, fordi deres strukturellt vekt er höyt... Det kan vaere lurt a komme med en liten on-top bestilling pa NEO og en stor ordre pa C-Serien, fordi dette er den störrelsen som SK trenger i fremtida i större antall.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc | Star Flyer | Flyforum | 795 | 08-04-2025 20:05 |
Vil bytte navn på Flesland | Toffen | Småprat | 1 | 26-10-2011 11:01 |
*RYKTE* SAS med rute til SFO | Glenn | Flyforum | 48 | 13-09-2010 11:46 |
Rykte: SKBU med 737-700WL | Savipix | Flyforum | 21 | 17-06-2006 22:28 |
De som vil kan nå bytte ut..... | LN-FHU | Flyforum | 1 | 10-04-2006 13:43 |