![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Vi forsøker igjen....
FR åpner på CPH: Quote:
Det blir interessant å se hvilke flere ruter som kommer og hvordan dette vil påvirke konkurransen på CPH. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
4 basefly med 28 ukentlige avganger? Eller mener de 4 fly når de kommer opp i 130 ukentlige avganger?
28 ukentlige er jo i gjennomsnitt 4 avganger per dag.. jeg trodde Ryanair hadde en høyere flåteutnyttelse enn det.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Som jeg har forstået det, så er der én fra marts 2015 og stigende til 4. Det ene fly vil vel kunne tage de 3 ud af gennemsnitligt 4 daglige afgange fra CPH.
Noget der undrer mig er, at Ryanair tydeligvis åbner baser på primære lufthavne nu, men til både Warszawa og Milano flyver de til en sekundær lufthavn. Er der udsigt til, at de kunne åbne ruter mellem to primære lufthavne? Videre virker det lidt til i CPH's fremtidsplaner (Expanding CPH), at CPH Go forsvinder. Vil den trække Ryanair med sig ud af lufthavnen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
De i front vil ikke endre sitt kjøps mønster i noen særlig grad.
Derimot vil massene eller resten av kapasiteten nå få enda større konkurranse om å fylle disse plassene. En kamp som med 100% sikkerhet vil utkjempes på pris. En kamp samtlige konkurrenter har et betydelig lavere kostnadsbilde enn SAS. Her har samtlige konkurrenter, foruten SAS, muligheten til raskt å flytte kapasiteten til andre hubs. Det kan ikke SAS som er fast med sin nettverks strategi og må da som alle andre stimulere til fylling låst og tilgjengelig kapasitet gjennom pris. Last edited by Cockpitview; 30-10-2014 at 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ryanair har bare annonsert 3 av 10 destinasjoner fra CPH, men hvilke er de 7 siste? Hvis vi ser på hvor dagens to større operatører på CPH fly som eneste tilbyder i dag og sammenligner med hvor Ryanair fly - tegner det seg et bilde som er interessant.
DY flyr eksklusivt til 4 destinasjoner fra CPH og til 2 av destinasjonene flyr Ryanair fra andre flyplasser eller det er en Ryanair-base. SK flyr eksklusivt til 32 destinasjoner fra CPH og til 12 destinasjonene flyr Ryanair fra andre flyplasser eller det er en Ryanair-base. Grunnen til at jeg ser på eksklusivitet er metoden Ryanair har operert på ved inntreden på større flyplasser den siste tiden. - Primært ønsker de seg destinasjoner som ingen har operert før, det er en av deres baser eller de flyr der fra før og ikke minst at det er identifisert et udekket behov. - Sekundært hvis ikke opplagte primære finnes, så vil de finne destinasjoner med enkelt-tilbydere hvor enkeltbyderen har en vesentlig høyere kostbasis og ekstra hyggelig er det når denne tilbyderen ikke har finansiell ryggrad til en priskrig. - Tertiært i en senere fase kan større destinasjoner med mer en eksisterende tilbyder angrepet - hvor en eller flere av aktørene ikke har finansiell ryggrad til en priskrig. Med andre ord er det gjøkungeprinsippet Ryanair synes å følge på disse hovedflyplassene og dessverre er svakeste fugleungen i CPH-reiret SAS. De har mye av sitt nettverk i sekundærvalget til Ryanair og da snakker vi om destinasjoner som Athen, Birmingham, Bologna, Bremen, București, Gdansk, Łódź, Newcastle, Poznań, Venezia, Vilnius og Wroclaw. Det finnes et par destinasjoner til som Göteborg og Hamburg hvor også Ryanair flyr til, men siden de er så korte fra CPH blir nok ikke disse vurdert. Mange av disse destinasjonene er betjent av mindre SAS-fly fra CPH, men pris kan gjøre noe mot hyppighet - spesielt hvis betalingsevnen er begrenset. For DYs henseende er det de to byene i Marokko, Agadir og Marrakesh, som er i sekundær-området til Ryanair. Dermed vil nok Norwegian fly litt mer under radaren til Ryanair enn hva SAS vil oppleve (i hvert fall på et sekundært nivå). I går annonsert Ryanair en rekke nye ruter i Italia, og der ble et nytt begrep introdusert i FRs vokabular - "Rotte business domestiche e internazionali da Roma" (Nasjonal og internasjonal forretningsruter fra Roma). Tror kanskje dermed at vi vil se noe slikt fra Ryanair når de beveger seg til tertiær-området på CPH.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Tipper nok at Amsterdam og kanskje OSL er med. AMS får FR-base i 2015 og FR snuser på OSL. FR kommer nok til å ta opp kampen med SK, DY og AF/BA/KL/LH.
FR ønsker seg markedsandel fra forretningsreisende og da er det nødvendig med trafikk mellom byer med nok business-grunnlag. http://www.ch-aviation.com/portal/ne...s-by-late-2015 http://www.anna.aero/2014/10/08/new-...es-discovered/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 380
|
![]()
Det er 3 af 13. Der bliver 10 yderligere offentliggjort i starten af 2015.
http://airlineroute.net/2014/10/31/fr-cph-s15/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: May 2014
Location: AES/TRD
Posts: 33
|
![]()
Er virkelig Ryanair en så mye "farligere" konkurrent enn det Norwegian og Easyjet er at SAS risikerer å gå over ende fordi de etablerer seg på CPH?
Hvor stor andel av SAS reisende på CPH er punkt-til-punkt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Det er riktig at det har vært møter med FR og Avinor men de kommer neppe til OSL med det første så lenge OSL er fullt i peak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 148
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Den umiddelbare behovet til å fremtre å dementere trusselen fra Ryanair viser jo med all tydelighet hvilken utfordringer spesielt SAS ser ved at Ryanair etablerer seg ved deres hub. Jeg har sagt det før og sier det igjen. Ryanair som vi kjenner de i dag vil være ugjenkjennelig om få år. Selskap som stilles i direkte konkurranse med dette selskapet har virkelig noe å frykte! Det å avfeie å latterliggjøre dette bilde er etter min mening et tegn på at man ikke har satt seg spesielt godt inn i eller forstått hvordan selskapet har presentert sine fremtidsvisjoner og i hvilken retning dette bærer. Den største utfordringen til nettverkselskapene i dag er at de og deres ansatte i stor grad har bagatellisert og latterliggjort konkurransen som har kommet. Tiden har straffet disse hardt. Med dagens utvikling kan et luftfartsår snart sammenlignes med et hundreår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
1. Et betydelig lavere kostnadsbilde 2. Flere hubber hvor kapasiteten enkelt kan flyttes bort fra Kastrup. SAS har ingen av disse og må nå kjempe i et marked der pris mer enn noen gang vil være førende for hvem som fyller flyene. Til nå har Kastrup klart å balansere ekspansjonskåte selskap opp mot hverandre fra Kastrup i en hårfin balanse. Dette mister de nå kontroll over når Ryanair kommer inn med sin fulle bredde. Det vil garantert bli reduksjoner over sikt av både Vueling, Easyjet og Norwegian, men husk at disse selskapene er komfortable med et betydelig lavere prisbilde enn SAS. SAS har heller ikke midler igjen til å bedrive denne formen for priskrig for å fylle flyene. Last edited by Cockpitview; 31-10-2014 at 15:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Skal vi stole på tallene til Norwegian i deres 3. kvartalsrapport så har Ryanair en CASK på 0,24NOK, mens SAS ligger på 0,74NOK. Norwegians og easyJets CASK lå på henholdsvis 0,42NOK og 0,44NOK. Hvis man i tillegg tar hensyn til at Ryanair har en høyere kabinfaktor enn SAS (rundt 8 prosentpoeng høyere for hele året), så vil det være umulig for SAS å vinne en priskrig mot Ryanair.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
I dag flyr SAS alene 6 daglige t/r mellom Sola og Kastrup, og til et noe høyere prisnivå enn f.eks. Sola-London, eller Sola-Gardermoen. Har riktignok notert meg at Norwegian også har latt SAS være i fred på dette paret, er det bare transfer-trafikk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
De med edelt kort metall vil ikke påvirkes, men de fleste av de resterende som er med på å fylle flyene. De reisende som bidrar med å få fylt maskinen, vil teppebombes av priser og tilbud. Til nå har ingen selskap klart å vinne en slik krig ved å ikke stimulere markedet gjennom pris. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Når effekten avtar kommer også SAS til å devaluere poengene som de har gjort tidligere. Vi har jo desverre allerede sett mange eksempler på at verdien av metaller ikke innfrir forpliktelsene SAS selv kommuniserer. Ryanair har ikke åpnet Kastrup med tanke på kortsiktig gevinst ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Er man EBS reiser man jo høyst sanssynlig mer eller mindre kun privat og da får man lounge i ferier. Tror mange setter pris på det.
Last edited by KristianSk; 31-10-2014 at 18:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny Norwegian-base: København | sail4fun | Flyforum | 222 | 16-01-2025 04:20 |
Ny SAS Ireland-base i København | limanovember | Flyforum | 12 | 31-05-2021 13:40 |
Ny Ryanair-base: Riga | dash-7 | Flyforum | 22 | 08-02-2007 19:56 |
Ny RyanAir base | Guest | Flyforum | 6 | 01-04-2006 18:40 |
Ny Ryanair-base: Pisa | CK | Flyforum | 7 | 20-07-2005 17:23 |