![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
En haglstorm gav pilotene en stor utfordring: De måtte lande med ødelagt flynese, uten radar og uten å kunne se ut av vinduene. Om bord var 200 passasjerer.
Ekstrem landing: Pilotene klarte kunststykket og landet flyet med 200 passasjerer, uten å bruke radar og uten å kunne se ut av vinduene. Foto: Reuters Asiana Airlines rute 8942 fløy rett inn i en haglstorm da det var på vei fra ferieøya Cheju til Seoul. Haglet pepret flyet, og da det til slutt unnslapp stormen, hadde flyet fått ekstrem medfart. - Hagl rev av flyets nese og knuste pilotenes ruter, opplyste en talsmann for flyselskapet til Reuters. Haglet slo i tillegg ut hovedkretsen til radar-systemet og slo hull på beskyttelses-skjoldet over motorene. Dermed fikk pilotene en vanskelig utfordring. For selv om vinduene i flyet av typen Airbus 321 var laget av sikkerhetsglass og ble sittende fast selv etter at de var knust, var det bortimot umulig å se gjennom dem. 177 skolebarn om bord - Pilotene våre måtte lande flyet manuelt uten å kunne se hva som lå foran dem, fortalte talsmannen. Bare de små sidevinduene i cockpiten var hele og var den eneste muligheten pilotene hadde for å se hvor de skulle lande. Om bord på flyet var det 200 passasjerer. 177 av dem var skolebarn som hadde vært på tur. Får belønning Utrolig nok klarte pilotene å få alle trygt ned. Uten noen form for radar og lite utsyn, landet flyet på rullebanen i Seoul. Ingen ble skadet, og pilot Lee Chang-ho og annen-pilot Kim Yong-ik kan nå vente seg æresbevisninger for innsatsen. Hagl utgjør ifølge flyselskapets talsmann en enorm risiko for fly med høy fart http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119240 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Tenk å lande-UTEN RADAR!
![]() I mine 34 år som flyger har jeg aldri visst at man lander med radar.Radarledning fra bakken,såkalt GCA,noen få ganger,men aldri med radaren ombord.Den brukes til å oppdage skyer med nedbør som regn og hagl.Noe den tydeligvis ikke er blitt brukt til i dette tilfellet.Helter? De har bare gjort det de er betalt for å gjøre: redde situasjonen når uhellet er ute.De har sikkert gjort bruk av ILS-utstyret ombord dersom glideslopeantennen var uskadet. Har selv landet en BN Islander uten sikt fremover pga. is på frontruta,avisingsanlegget virket ikke.Det gikk fint det. Og når jeg tenker meg om: Charles Lindberg's "Spirit of St. Louis" hadde ikke frontrute i det hele tatt!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air India B777 måtte lande i Bodø (16/09) | ENBO | Flyforum | 10 | 17-09-2016 21:11 |
Fly ramte fugl og måtte lande i Billund | scanhorse | Småprat | 1 | 18-08-2012 18:41 |
AES-fly måtte lande i Trondheim | AirbusTrond | Flyforum | 9 | 12-07-2009 23:36 |
Pilotene kan lande i blinde | FlightDeck | Flyforum | 24 | 02-04-2008 12:43 |
Ruta sprakk - måtte lande på ARN | DY | Flyforum | 2 | 11-03-2005 20:26 |