![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Artikkel i dagens VG.
![]() "- Vi flyr også mange av trondheimsrutene via Sverige, og det betyr 10-12 ekstra flyminutter og 15-20 prosent større drivstoff-forbruk, sier Westby uten å kunne konkretisere hva dette betyr i økte utgifter." Jeg ble litt nysgjerrig av disse opplysningene. Kan noen fortelle meg hvor mye MER drivstoff som brukes (per minutt eller per nautisk mil) under klatring mot marsjhøyden enn under "level flight" der oppe? Og gjerne litt om hvor mye MINDRE man bruker under nedstigning og innflyvning. Under innflyvningen går det kanskje ganske mye, forresten? ![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Dette er ganske spesielt ja. Jeg har ofte sett i det siste, at flyene som skal sørover til f.eks OSL flyr rett øst. Hvis flyene tar av mot vest, svinger de 180 grader mot nord, og rett øst til Sverige før kursen legges sørover. Da brukes det selvfølgelig mere tid og drivstoff.
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Takk og pris at vi har svenskene som redder oss nok en gang....dem klarer både sin egen flytrafikk og den norske. Kanskje på tide at Avinor tar en liten avstikker over Kjølen og ser på hvordan man klarer det der...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
|
![]()
Inte nog med det, vi gör det billigare också!!!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
De har folk til å gjøre jobben. Så derfor har man funnet ut at man skal gjøre det samme her i Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Hurra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Nåja...i 2005 hadde Sverige den høyeste kostnaden pr nm i hele skandinavia........
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 101
|
![]() heja Sverige! Svensker er effektive og billige har jeg hørt... Håper kontrollsentralen blir i Oslo, og ikke i Stavanger hvis den ikke allerde er flyttett da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Har sjekket med Eurocontrol sine tall, og my bad, det var 2004 tallene som var de siste tilgjengelige, og Danmark er vist dyrere. Og merk at jeg sier kostnad, ikke nivå på enroute-avgifter. Det er 2 helt forskjellige ting.
kilde: eurocontrol.be Vi fikk se en skisse fra Eurocontrol nå i februar ang overhead kostnader pr km i Sverige, den var høy! (Nå har det sin naturlige forklaring, siden LV betaler på ett splitter nytt ATM system, mens Avinor bare trenger kjøpe deler til ett system fra 80 tallet.....)
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Hei ATC,
Du er velkommen over på denne siden av kjølen! Vi har masse lønn og fisk i fjorden! ![]() Men det viser seg at de svenskene som har jobbet i Norge så langt ikke er interessert i å fortsette. Vi har høyere lønn, men så har vi også høyere levekostnader. Og da blir det mindre penger å sende hjem til hemmafrun. Sett i forhold til ulempene med pendling osv. Så er problemet det at svenskene visstnok har forstått at om ikke lenge så begynner det å bli manko på flygeledere i Sverige også. Og på grunn av at vi har startet en skole sammen er det ikke bare bare å få begynne på en norsk enhet når Avinor og Luftfartsvärket har en avtale om at man ikke skal føkke opp for hverandre... Og som en korreksjon må det sies at vi får 210,- per time i undervisningsgodtgjørelse. ![]() Edit: Men du har rett, hvis vi skal regne i Svenske pesetas så blir det vel 250 SEK. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
CPH BA 747 innom for cargo 2 NOV | Discus | Spotteralerts | 0 | 02-11-2011 16:17 |
SK 4478 innom TOS i kveld | TOS_EBG | Flyforum | 2 | 10-09-2010 01:19 |
En tur innom TRD i 40 minutter | LN-ALX | Bilder & foto | 6 | 04-05-2010 09:41 |
En snartur innom OSL søndag.. | SNSK | Bilder & foto | 2 | 19-10-2009 21:02 |
Stor svenske innom KSU | flyKSU | Bilder & foto | 5 | 28-05-2009 21:58 |