![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bildene er tatt 1993 før utbyggingen av OSL startet.
De tre buene som står syd av flystasjonen er gamle Hangar B ![]() Bilde mot NORD ![]() Mot syd ![]() Hangar B ![]() De tre buene som står igjen etter hangar B ![]() Hangar B ![]() Hangar E ![]() Sør Gardermoen ![]() Sør Gardermoen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Artig å se hvordan det var før, man glemmer jo fort. Litt av en forandring... Fine bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Artig å se bilder av Gardermoen før den ble norges nye hovedflyplass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flotte bilder du legger ut Jan, aldeles nydelig å se på fra tiden før de startet utbygningen ved OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Takk for flotte og meget interessante historiske bilder. Parallelltaksebanen i øst (twy Y?) var noget smal husker jeg.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nydelig. Har flere ganger trålet nettet etter slike luftfotos for å sammenligne med hvordan det ser ut i dag. Har funnet lite.
Fikk lyst til det etter siste gang jeg var innom flymuseet. Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Hadde ikke fått med meg at OSL hadde en kryssende rullebane før. Den må jo ha blitt destruert når de bygget nye OSL? Noen som vet hvorfor ikke denne ble beholdt?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Priceless! Slike bilder har jeg søkt etter i årevis, uten resultat. Made my evening! Takk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Du kan fortsatt se rester av denne banen på flyfotos av Gardermoen. Ligger omtrent midt i mellom flyterminalen og Forsvarets flystasjon. Rett over der jernbanen kommer ut i nordre enden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
SVG Spotter
|
![]()
Flott med tilbakeblikk... Kjekt å se de RNoAF sine C-130 i camo.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Utrolig hvor mange hus de måtte rive der terminalområdet ligger idag. Var ikke klar over at det lå så mange hus der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Historiske bilder ar alltid morsomme, veldig bra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg googlet etter bilder fra gamle Gardermoen flystasjon der jeg hadde førstegangstjeneste i hæren i 1985. Disse bildene ser svært interessante ut, men er blurred av Photobucket. Er det mulig å be om å få de lagt ut på en annen site?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
På Tapatalk og mobil er de tydelige og fine i det minste. Det andre bildet så ser man ned på der terminalen ligger i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
Disse bildene er veldig morsomme å se. Har tittet på dem noen ganger før. Var i hæren på Gardermoen i 1992 og slike bilder har jeg ikke funnet så mange av. Kjenner godt igjen stedet. Var akkurat der når meldinga kom på radio om at Gardermoen var valgt som hovedflyplass 8 oktober 1992. Seks år senere åpnet den i rute. Noen som har flere bilder? Husker godt en vakt tidlig en morgen med litt flyspotting rundt det hvite Falcon flyet og et Hercules.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() Quote:
I østenden gikk taksebanen som ble benevnt Ringbanen inn mot det som i dag er dragrace-stripa. Her var det en tredje(!) rullebane på ca 1800x40 meter med retning 04/22. Denne ble brukt til utpå -80 tallet for seilflyging. I sydenden av denne rullebanen, omtrent ved sydenden av dagens østre bane (01R/19L), gikk taksebanen i 90 graders vinkel vestover og kom frem ved dagens terskel på 01L. 11/29 var i bruk som rullebane til utpå -70 tallet og restene ble borte under utbyggingen på -90 tallet. Allerede på -80 tallet var betongen i dårlig forfatning, og det ble vel aldri vurdert å bygge den opp igjen. Store kostnader, hadde blitt litt kort, (maks ca 2300-2500) og høyt terreng i vest. Trengtes egentlig ikke, og dessuten ville den ligget veldig i veien for den originale terminalplanen med to parallelle terminal/pir-bygg. Den vestre enden av banen ble dog beholdt og er i dag taksebane C2. Edit: Og først nå oppdaget jeg at spørsmålet er over ti år gammelt..! Vel, vel, svaret er fremdeles gyldig. Last edited by KnutW; 08-10-2019 at 23:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Speedbird Concorde
|
![]()
På www.norgeibilder.no har de en historiefunksjon der det finnes bra med gamle flyfoto. Zoom inn til ønsket kartutsnitt og velg fra menyen som kommer opp på høyre side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Uansett, var vel den og "Ringbanen" som ble brukt til parkering på Flystevnet i 1994? Husker bare jeg syntes det var langt å gå ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Speedbird Concorde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]()
Jeg husker godt "tverrbanen", ikke minst fordi jeg så en Harrier fra RAF ta av fra den en gang på høsten 1971. Da stod jeg på veien ved enden av rullebanen.
Samme høst så jeg forøvrig en Vulcan ta av fra 19 (R). PS. Jeg får heller ikke opp bildene fordi de er blurred av Photobucket. Irriterende!!! Last edited by TLS at OSL; 15-10-2019 at 20:54. Reason: Lagt til tekst. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Paris Airshow 1993 | WF-380 | Flyhistorisk forum | 6 | 30-07-2013 21:56 |
Braathens, SVG-EVE 1993? | Roxman | Flyhistorisk forum | 3 | 26-04-2010 13:56 |
AF på FBU, 1993 | mikro | Flyhistorisk forum | 5 | 24-01-2008 10:05 |
Fornebu - Reykjavik november 1993 - hvilken flytype? | DCHalvorsen | Flyhistorisk forum | 3 | 30-12-2007 20:04 |
VC-10 på Gardermoen | OSL Inside | Flyforum | 7 | 25-04-2005 17:03 |