Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-01-2015, 15:42   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,174
Default Gater på norske flyplasser

På de fleste større norske flyplasser utenom OSL begynner gjerne gatenumrene på 20 og oppover. Jeg lurer på hvorfor det? Er det fordi de ønsker at flyplassen skal se større ut enn det den faktisk er? PÅ OSL begynner vel faktisk nummereringa på 2 eller noe såvidt jeg husker og der gjenspeiler vel faktisk nummeringa på gatene antall gater. Men som sagt er det noen som vet hvorfor det er slik? Selv TOS begynner vel på noe og 20.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 15:56   #2
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
Default Re: Gater på norske flyplasser

Godt spørsmål, dette har jeg lurt på selv. Hva gjelder TOS så er "Oslo-gatene" i nyterminalen nummerert med 20-23 (24-25 for widerøe (uten bro), mens widerøe/utland i den gamle terminalen har 16-19 om jeg ikke husker helt feil. Kanskje det har noe med at datasystemene foretrekker et tosifret tall?

På kortbanenettet er det ofte ikke gatenummer, men mener at jeg har sett gate 1 og 2 på SKN.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 15:57   #3
Oluf Air
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Location: BGO
Posts: 271
Default Re: Gater på norske flyplasser

Lurer på om de under 20 er fjernpark?
Oluf Air is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 16:04   #4
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Gater på norske flyplasser

Da terminalen på Sola ble åpnet i '87 hadde den gates 11-19, med en ekstra på siden, kalt 20.
Året etter åpnet Flesland sin, og da var der 21-31. Det ble da sagt at dette var med hensikt, for å unngå forvirring.
Så om Kjevik da hadde opp til 10 og Vigra fra 32 og oppover, se det vet jeg ikke....
Men uansett har det mulige prinsippet blitt forlatt etter som terminalen på Sola har blitt bygget ut i begge ender slik at man nå har 7-24, hvor 24 kun er parkering. Flesland har jo også fått en del nye, hovedsakelig fjernparkering, opp til 20 og over 32.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 17:26   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Gater på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Da terminalen på Sola ble åpnet i '87 hadde den gates 11-19, med en ekstra på siden, kalt 20.
Året etter åpnet Flesland sin, og da var der 21-31. Det ble da sagt at dette var med hensikt, for å unngå forvirring.
Så om Kjevik da hadde opp til 10 og Vigra fra 32 og oppover, se det vet jeg ikke....
Men uansett har det mulige prinsippet blitt forlatt etter som terminalen på Sola har blitt bygget ut i begge ender slik at man nå har 7-24, hvor 24 kun er parkering. Flesland har jo også fått en del nye, hovedsakelig fjernparkering, opp til 20 og over 32.

Spørs om de ikke begynner i "midten" er for å kunne utvide i begge retninger uten å måtte skilte om alt. Nå starter ENZV på 4.
De i kjelleren på nye utenriks, ikke bro, har 4,5,6 mens de i etasjen over, broer, har 7,8,9.
Ellers brukes vel A/B på noen gater som er kombo, dvs, både utland og innland, jfr. 14/15/16
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 17:55   #6
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Gater på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Nå starter ENZV på 4.
De i kjelleren på nye utenriks, ikke bro, har 4,5,6 mens de i etasjen over, broer, har 7,8,9.
Lærer stadig noe nytt om egen arbeidsplass, ja...
Du har sikkert rett, dette er jo mer ditt gebet enn mitt.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 18:24   #7
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
Default Re: Gater på norske flyplasser

AES har utgang nummer 1-4 for innland og nummer 21-22 for utland
RJon is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 19:37   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,852
Default Re: Gater på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Spørs om de ikke begynner i "midten" er for å kunne utvide i begge retninger uten å måtte skilte om alt.
Funker så lenge man ikke gjør som OSL og bygger ut på midten, så nå må gatene der får nye navn og nummer
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 21:52   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Gater på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Ellers brukes vel A/B på noen gater som er kombo, dvs, både utland og innland, jfr. 14/15/16
Eneste gate jeg har sett skiltet med A/B er 18 eller noe sånn tror jeg, hvor A er bru og B er ei trapp (som jeg aldri har sett i bruk).
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 22:31   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Gater på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Lærer stadig noe nytt om egen arbeidsplass, ja...
Du har sikkert rett, dette er jo mer ditt gebet enn mitt.
Ikke helt mitt gebet lengre, men mener å huske det er slik

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Eneste gate jeg har sett skiltet med A/B er 18 eller noe sånn tror jeg, hvor A er bru og B er ei trapp (som jeg aldri har sett i bruk).
Ja, var noen hønsestiger rundt omkring der. Tror de er helt vekke nå, de står vel akkurat så lenge at de får montert de, så skrur de dem ned og bygger pølsebod istedet
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 22:32   #11
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Gater på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
AES har utgang nummer 1-4 for innland og nummer 21-22 for utland

Husker når SVG var "så" liten Gate 1 og 2 var domestic, 3 og (4?) utland.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2015, 22:35   #12
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Gater på norske flyplasser

Gardermoen ble planlagt med dagens terminal som A, og en evt. "utvidelse" skulle bli å lage en identisk terminal B, på nordsiden av plassen, for å fortsatt kunne ha taxende trafikk mellom terminalene uten at det ga noe større hindring. Sånn var den opprinnelige planen tilbake i gamle dager Derfor har noen av gatene fortsatt A18 (når man ser gatene fra innsiden).
Morten is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2015, 03:01   #13
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Gater på norske flyplasser

Morten:

Fremtidsplanene var slik som du beskrev;
Men iom at flere gate skulle bli bygget, ble det i enighet med alle instanser&operatører på OSL---

Ny terminal B på nordsiden, med taxebaner imellom - krever en ordentlig pax&staff transport mellom terminal A & B (tunnell, t-forbinnelse osv, evt toll/pass +++...) krever mer ressurser enn dagens løsning;

lage en direkte i terminal A - en nord-pir:
Ved en slik løsning er det gangavstand innunder tak og samme terminal (og ingen store toll/pass-løsninger) bestemt i samsvar med de fleste operatører (servering, internal/external- og handling-service) på OSL, for å unngå motorisk transport av ansatte og pax.

Dette svaret fikk vi vel ved en annen tråd som omhandler dette? Har også sjekket dette med OSL.

Derfor er "fremtids-Terminal B" blitt "bypassed".

Men hva som egentlig blir den totale gevinsten i dette, vet nok så og si - ingen.
Noen sier at grunnmuren og grunnsteinene til dette "Terminal B" allerede ble bygd samtidig med det store "OSL - Gardermoen 1998"-prosjektet.

Noen ville ment at en evt "Terminal B" skulle brukes til spesifikke operasjoner:
- Lowfare
- Non-schengen
- airline-specific operations (groundhandling agent eller airline only).
- domestic (eller schengen etter schengen-avtale), eller international
...

Hvem, Hva, Hvor ? Noen som har et bedre svar?

Last edited by Wishmaster; 13-01-2015 at 03:06. Reason: Økonomi
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2015, 07:23   #14
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,969
Default Re: Gater på norske flyplasser

På Torp begynner nummerering fra 1 på innland. Vi reiste fra gate nummer 2 har like før nyttår husker jeg.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2015, 07:36   #15
mcleif
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 135
Default Re: Gater på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
AES har utgang nummer 1-4 for innland og nummer 21-22 for utland
Trondheim flyet går jo også fra gate 21.

Gate 1-4 er i 1. etasje, og gate 21-22 er i andre etasje, kan det ha noe å si?
mcleif is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norske flyplasser Sveinmk General Aviation og sjøfly 10 03-04-2013 13:05
Banemerking på norske flyplasser Vede Flyforum 2 31-05-2010 10:44
Største flyet på norske flyplasser Mantis Flyforum 41 16-10-2009 08:50
Sikkerhet på norske flyplasser anders320 Flyforum 3 15-06-2008 22:56
Webcam på norske flyplasser Green1 Flyforum 3 21-12-2005 12:39


All times are GMT +2. The time now is 09:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.