04-12-2014, 18:52
|
#1
|
ScanFlyer Mile High Club
 Global Moderator
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
|
Troll Airfield får ny brannbil
Quote:
Egenes Brannteknikk i Flekkefjord har levert brannbil i nord til Svalbard. Nå leverer bedriften til ett av de sørligste punktene. Det er Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon i Dronning Maud Land i Antarktis som har behov for en brannbil.
– Det er jo spennende å få levere noe som skal på den andre siden av jordkloden, sier direktør Stein Asgeir Egenes til NRK.
Haster
Brannbilen skal sendes med skip fra Danmark til Antarktis. Der er det sommer nå, så sjøveien er farbar. Når brannbilen ankommer Antarktis skal den lastes over på sleder og dras inn til forskningsstasjonen som ligger over 20 mil fra kysten.
– Denne båten går en gang i året til basen, så dermed måtte vi bli ferdig med brannbilen i tide, sier Egenes.
Flyplass på isen
Forskningsstasjonen drives nå av Norge og dermed satte de krav til flyplassdriften og da måtte de ha en brannbil til den tre tusen meter lange rullebanen som er laget på isen.
– Brannbilen er laget med såkalt polarpakke. Det er dieslevarmere på bilen. Blant annet er det dieselvarmer rundt vann- og skumkanonen på taket. Dermed kan de bruke dette under lave temperaturer, opplyser Egenes.
|
http://www.nrk.no/sorlandet/sender-b...tis-1.12076734
Quote:
I dag leverer vi verdens sydligste Rosenbauer brannbil til Norsk Polarinstitutts stasjon Troll på Dronning Mauds Land i Antarktis
Vi har flere brannbiler på verdens nordligste utpost Svalbard, i Longyearbyen, i Svea og i Ny-Ålesund. Denne gang er vi stolte av å kunne levere en brannbil på verdens sydligste kontinent. Vi leverer i dag en flyplassbrannbil til Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon Troll på Dronning Mauds Land i Antarktis. Stasjonen ligger på 72 grader sør, 1300 meter over havet, 22 mil inn på land fra iskanten.
Brannbilen skal sikre driften på den 3000 meter lange flystripen som er frest ut i isen.
Bilen er utstyrt med Polar-Pack, isolasjon og dieselvarmere som gjør den i stand til å takle spesialt kaldt klima. Den spekket med tekniske løsninger, komplett CAN bus elektronisk styringssystem, 5500 liters pumpe med hydraulisk drift, RM60C takmonitor, FIX-MIX skumblandesystem, pulveranlegg og førerhus for 2 + 3 mann.
Scania P550 chassis med konstant 4x4 firehjulsdrift og 550 hk motor som gir en akselerasjon på kun 25 sekunder fra 0-80 km/t.
Bilen er utstyrt med SnowCross vinterdekk med pigg for beste grep på isføre.
Leveransen utføres i samarbeid med Rosenbauer International AG og Norsk Scania AS.
Kunde: Norsk Polarinstitutt
Chassis: SCANIA P550CB 4x4, 550hk
Påbygg: Rosenbauer MBW (Modulsystem)
Vanntank: 5600 liter
Skumtank: 400 liter
Pulveranlegg: Minimax PLA250, 250 kg
Pumpe: Rosenbauer N55, 5500 l/min ved 10 bar, midtmontert, hydraulisk drevet
Skumblander: Rosenbauer FixMix
Kanon: Rosenbauer RM60C med Polar Pack elektronisk styrt på førerhustaket
Lysmast: Pneumatisk 4x16 LEDW/24V
Betjening: Rosenbauer CAN-bus digitalt betjening og styringssystem

|
http://www.egenes.as/news.asp?id=13988&c=167&t=425
|
|
|