Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2014, 11:36   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default A32X - B73X forskjeller

Hei, sitter på HAM og venter på at DY skal ta meg hjem, som den skapspotteren jeg er liker jeg å tro at jeg klarer å skille de vanligste flytypen fra hverandre.

Jeg ble da litt i stuss da det jeg trodde var en 738 fra SU beviselig ikke var en 738, men en A320, siden AB maskinen som fulgte etter var en 738 og så like er de jo tross alt ikke..
Det som lurte meg var sharkleten på SU maskinen.

Så da er frågan, hva er forskjellene som er greie å se, de jeg har kommet fram til nå er:

-cockpitvinduene har ikke samme vinklingen, når man ser fra siden
-APU exhaust har forskjellig design
-Haleroret har forskjellig utforming
-Vinkelen i forhold til bakken på innsuget på motorene, sett fra siden, er forskjellige

Noen andre ting man kan se, evt. er noen av mine observasjoner gale?!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 11:40   #2
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Motoren på Airbusen er rundere.
Nesen på Boeing er spissere.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 11:44   #3
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: A32X - B73X forskjeller

En A32X og en 737 er omtrent like like som en Toyota og en Audi :-)
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way

Last edited by ThomAAs; 14-11-2014 at 11:44. Reason: Typos
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 13:11   #4
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,298
Default Re: A32X - B73X forskjeller

A32X har også betydelig lengre "bein" enn B737 siden motorene på 737 er nesten flate i bunnen og A32X har helt runde motorer
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 13:27   #5
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: A32X - B73X forskjeller

A32X har og disse lukene under cockpit.


Spanair - EC-HRP - 'Juan de Avalos'
by Pål Leiren, on Flickr

Samt at "rumpa" er spissere


EasyJet - G-EZUN
by Pål Leiren, on Flickr
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 13:57   #6
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,658
Default Re: A32X - B73X forskjeller

A32x ser mer ut som et mumitroll enn 737
RJon is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 16:01   #7
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: A32X - B73X forskjeller

320 er femi, mens 737 er maskulin. Og så har 737 fra 300 og oppover fokkerknekk på haleroret
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 16:11   #8
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
320 er femi, mens 737 er maskulin. Og så har 737 fra 300 og oppover fokkerknekk på haleroret
Dersom det er maskulint å være feit, så... :-)
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 16:25   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
Default Re: A32X - B73X forskjeller

737 har større baller ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 18:10   #10
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: A32X - B73X forskjeller

A32x har første "tak-antenne" ved fremre dør, mens 737'n har den først over vingene.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 19:27   #11
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Min lille "huskeregel": B73X er blid, mens A32X er sur (nesen)
__________________
B738
B738 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 21:08   #12
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: A32X - B73X forskjeller

Quote:
737 har større baller ...
.....and is flown by real pilots 😎
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 21:39   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
.....and is flown by real pilots 😎
CFM is online now   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 21:58   #14
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Tja... 737 ble designet på 60-tallet og føles antikvarisk... A32X er et mer moderne design..

A32X føles større i kabinen, så jeg foretrekker Airbus som passasjer. Setene er også ofte bredere.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2014, 22:02   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,813
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
.....and is flown by real pilots 😎
Akkurat, ja.

Her er en fin artikkel for å kunne identifisere noen forskjeller mellom Airbus og Boeing

http://arunrajagopal.com/2010/08/12/...s-from-boeing/
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2014, 17:18   #16
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: A32X - B73X forskjeller

A32x har større cargo dører, dører på understellet, veldig synlige static porter under ckpt winduet og som sagt tidligere runde lutinntak motorer og rund radome.
Ser du inn i cpkt finner du en dansesal på a32x i forhold til den intime b737..
branserud is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2014, 17:32   #17
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
A32X er et mer moderne design..
På hvilken måte? Vingen til B737NG er vel minst 10 år mer "moderne" enn A320?
Så aerodynamisk sett er B737NG faktisk en god del mer moderne enn A320.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2014, 21:32   #18
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default Re: A32X - B73X forskjeller

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Så da er frågan, hva er forskjellene som er greie å se, de jeg har kommet fram til nå er:

-cockpitvinduene har ikke samme vinklingen, når man ser fra siden
-APU exhaust har forskjellig design
-Haleroret har forskjellig utforming
-Vinkelen i forhold til bakken på innsuget på motorene, sett fra siden, er forskjellige
Dette er hva jeg kan komme på i farten av forskjeller:

Airbus A320-familien har større dører, ingen dorsal før haleroret og ekstra fuselage bak haleroret.

Boeing 737-familien har ingen ekstra fuselage bak haleroret, har dorsal (forran haleroret) i tillegg til det karakteristiske cockpit-vinduet.
__________________

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
PW vs CFM på A32x ENBO Flyteknisk forum 1 15-07-2017 01:40
Forskjeller i forsinkelser mellom DU og SK Spruce Goose Småprat 3 03-05-2014 19:09
Forskjeller på A320NEO og 737MAX? fokkeren Småprat 1 26-07-2012 10:31
Kleshengere i nyere B73X Swiffer Småprat 4 18-01-2012 15:32
Forskjeller mellom MD - 81 og MD - 82 737-405 Flyteknisk forum 35 02-12-2009 20:37


All times are GMT +2. The time now is 01:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.