Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-11-2014, 21:20   #1
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,649
Default Q400 mishap Jazz

Q400 Uhell

Denne kunne med litt mere uflaks blitt enda styggere.

Quote:
A propeller can be seeing jutting out of the body of an Air Canada Bombardier Q-400 that made an emergency landing Thursday night when a tire blew during take-off, a passenger told CTV.

Last edited by Someone; 10-11-2014 at 08:07.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 09-11-2014, 21:22   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Q400 mishap Jazz

Er generelt skeptisk til å sitte i "planet" til prop; når jeg sitter på i Widerøe*


* jeg reiser jo kun "prop" med Widerøe
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 08:05   #3
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Q400 mishap Jazz

Hvor ofte skjer det egentlig at propellblader løsner?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 08:08   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
Default Re: Q400 mishap Jazz

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hvor ofte skjer det egentlig at propellblader løsner?
Er vel stort sett når man buklander?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 08:11   #5
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Q400 mishap Jazz

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er vel stort sett når man buklander?
Aha, da er jeg med, syntes det var veldig så uflaks vedkommende skulle ha, at et blad løsnet og fant det for godt å ta turen den veien.

Men dette skjedde altså under en buklanding.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 08:12   #6
Stromoren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
Default Re: Q400 mishap Jazz

Hmm, Verkar inte höger landningsställ ha vikt sig? Påminner om SAS problemen med sina Q400 tycker jag...
__________________
/
Peter

[url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url]
Stromoren is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 10:22   #7
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,799
Default Re: Q400 mishap Jazz

Quote:
Originally Posted by Stromoren View Post
Hmm, Verkar inte höger landningsställ ha vikt sig? Påminner om SAS problemen med sina Q400 tycker jag...
Nå husker jeg ikke, har ikke googlet tilbake til SK sine, men denne punkterte et hjul på t/o. Mer info her


Quote:
accident: Jazz DH8D at Edmonton on Nov 6th 2014, right main gear collapse on landing, runway excursion, propeller blade(s) impacted fuselage
http://www.avherald.com/h?article=47cee08a&opt=0
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 10:36   #8
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,649
Default Re: Q400 mishap Jazz

Et punktert dekk skal ikke være noen grunn til at understellet kollapser ved landing. Hvis deler av dekket har fløyet rundt og gjort skader, som førte til at understellet ikke var låst ute, kan det virke som en designfeil. Ikke første gang at man oppdager slikt "the hard way".
CFM is online now   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 10:50   #9
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,617
Default Re: Q400 mishap Jazz

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hvor ofte skjer det egentlig at propellblader løsner?
Det skjer uhyre sjelden med dagens teknologi.
Dette skjedde i større grad med første generasjons turboprop motorer/propeller.
Electra'en hadde for vane å kaste propellere.
Jeg husker i farten at en av kjerrene til FOF kastet 2 propellere over Hardangervidda for en del år tilbake på vei fra BGO til FBU og landet med 2 motorer helt greit.
De fant etter hvert propellene oppe på vidda.
Husker ikke i farten årstallet , men det var på syttitallet en gang.
Kanskje andre husker bedre enn meg her.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2014, 10:53   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,617
Default Re: Q400 mishap Jazz

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Et punktert dekk skal ikke være noen grunn til at understellet kollapser ved landing. Hvis deler av dekket har fløyet rundt og gjort skader, som førte til at understellet ikke var låst ute, kan det virke som en designfeil. Ikke første gang at man oppdager slikt "the hard way".
Designfeil eller ikke , det var vel en kombinasjon av dette og vedlikehold som påvirket SAS sine mishaps.
Uansett er dette ikke godt for Bombardier som lenge har slitt med å få opp salget av Q400 i motsetning til ATR.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air Canada Jazz sk931 Flyforum 6 15-03-2011 21:50
Jazz 2010 Wiggo Hovde Bilder & foto 9 27-07-2010 02:57
Norwegian's mishap på SVG msil Flyforum 14 26-04-2006 20:47


All times are GMT +2. The time now is 21:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.