![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei,
Jeg holder på med å lage dekaler til BAT sine 2 DC-4, og mangler litt historie om dette selskapet. Bilder har jeg nok av, men jeg liker å ha med litt historie i instruksjonene. Jeg har googlet, uten å bli noe klokere, så hvis noen her inne kan supplere med litt historie, setter jeg stor pris på det. Mvh Ruben |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har lett i "arkivet" mitt, men foreløpig ikke funnet noe om DC-4 perioden til BAT.
Fant imidlertid litt om senere utvikling av selskapet i FlyNytt nr 7 1979. Og interessant nok, så dukker Thor Tjøntveit opp her også. Sitat fra FlyNytt (utdrag)skrevet av Odd Arnesen: BAT SKYTAXI Bergen Air Transport A/S opererte, da Flynytt besøkte selskapet pi Sola sommeren 1974, utelukkende som charterselskap med to Douglas C-54 LN-MOB og MOJ. I løpet av sommeren 1977 ble imidlertid chartertrafikken med firemotors avviklet og de to flyene solgt. Ved juletider 1978 ble Bergen Air Transport A/S kjøpt av Norwegian Overseas Airways A/S, og Thor Tjøntveit forteller at BAT som har eksistert siden 1960 nå skal reorganiseres Thor Tjøntveit blir flygesjef, teknisk blir overlatt SARCO A/S, og han regner med at Stavanger Lufthavn blir en interessant base. Selskapet har overtatt kontorene fra den gamle BAT og halvparten av disse er leid ut til SARCO A/S. Det nye selskapet vil satse på cargo, og Tjøntveit forteller at NOA's Carvair ATL 98 LN-NAA skai taes hjem til Sola og settes inn i Firemotorsavdelingen, der Thor Tjøntveit selv skal være sjefsflyger. Dessuten vil det bli opprettet en Tomotorsavdeling. BAT Skytaxis sjøflyavdeling ble videreført og har antagelig sammenheng med Transit Air som ble nevnt i en annen tråd.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei,
Tusen takk ! Hilsen Ruben |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian overtar den gamle "Braathens-bygningen" på Fornebu fra SAS | Herlov | Flyforum | 20 | 24-02-2010 19:01 |