Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-10-2014, 22:57   #1
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Spørsmål Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?

Enkelt og greit spørsmål...Vil et lyntog i Norge, for eksempel mellom Trondheim og Oslo føre til at for eksempel Værnes får flere direkteruter til utland (innlandet), siden TRD-OSL vil få hard konkurranse og transfer-markedet ut fra OSL vil bli svekka iform av dårligere conections og alle de som bare skal til Oslo og omegn. tar toget, slik at det blir mindre på flyet --> lite lønnsomt med så mange avganger, som igjen fører til at små (fly)ruter vil bli etablert ut ifra eksempelvis TRD, BGO, SVG osv., eller tar jeg feil?

SETT at det BLIR en bane, uansett pris osv...Altså, dette hvis den blir/er en lyntogbane

Eksempel på lyntog, Trondheim-Oslo...
http://www.nrk.no/trondelag/norsk-ba...omt-1.11941216
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2014, 23:41   #2
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Default Re: Vil lyntog i Norge føre til flere direkteruter regionalt?

Så vidt jeg kan skjønne blir det ikke noe lyntog i Norge i vår tid. Det er for dyrt å bygge og det er for dårlig passasjergrunnlag, så spørsmålet er ikke relevant '
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 06:36   #3
ErlA
ScanFlyer Gold

Hadde en kammerat som var med å gjøre noen av de kostnadsberegningene, og som han sa, japan sliter med å regne det hjem og de har billigere traseer og langt flere mennesker som skal bruke toget.

Det beste vi kan håpe på er at dagens togtraseer utvikles videre.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 06:58   #4
chrisljo
ScanFlyer Gold

Et lyntog fra nord ville stoppet på Gardermoen og sånn sett kanskje utvidet grunnlaget fra OSL?

Sikkert verd å se på hva som skjedde med BCN-MAD, BRU-LHR og MXP/LIN-FCO i sin tid.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 07:28   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
Hadde en kammerat som var med å gjøre noen av de kostnadsberegningene, og som han sa, japan sliter med å regne det hjem og de har billigere traseer og langt flere mennesker som skal bruke toget.

Det beste vi kan håpe på er at dagens togtraseer utvikles videre.
Hadde samme gjeng regnet på bergensbanen på 1870-tallet hadde nevnte trase aldri blitt noe av. Med dagens handlingslammelse blant politikere kommer en markant endring i togbyggingen aldri til å skje i våre barnebarns levetid. Må isåfall være andre faktorer som påvirker innenrikstrafikken.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 07:40   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Hadde samme gjeng regnet på bergensbanen på 1870-tallet hadde nevnte trase aldri blitt noe av. Med dagens handlingslammelse blant politikere kommer en markant endring i togbyggingen aldri til å skje i våre barnebarns levetid. Må isåfall være andre faktorer som påvirker innenrikstrafikken.
Men hvorfor skal vi ha lyntogtrafikk mellom øst og vest i et fjelland som Norge? Jeg er veldig for tog når det gjelder intercity-trafikk mellom de sentrale byene på Østlandet, men utover det mener jeg toget har begrenset verdi. Ved utbygging av lyntog ville det ta århundrer å gjenopprette de miljømessige kostnadene en slik utbygging ville innebære med naturinngrep av en avsindig skala på helt enestående fjellområder.

Bergensbanen ble bygd i en annen tid og kostet fryktelig mye penger. Gitt datidens økonomiske situasjon, synes jeg ikke det er en urimelig tanke å spørre om dte var riktig bruk av penger på den tiden. Uansett; å starte en slik utbygging nå som vil ta generasjoner med et historisk høyt kostnadsnivå grunnet oljevirksomhet som dessverre, og av ulike grunner er på vei nedover, vil bety økonomisk ruin for Norge.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 08:20   #7
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Ikke enig. Bergensbanen kostet ca et statsbudsjett og på den tiden hadde man ikke fly. Lyntog vil koste langt mer enn et statsbudsjett og man har raskere og kanskje bedre/billigere alternativ i fly.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 09:44   #8
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Ikke enig. Bergensbanen kostet ca et statsbudsjett og på den tiden hadde man ikke fly. Lyntog vil koste langt mer enn et statsbudsjett og man har raskere og kanskje bedre/billigere alternativ i fly.
Helt enig, det foerste flyet tyngre enn luft hadde ikke tatt av da Bergensbanen ble vedtatt bygget, og det var ingen flytrafikk aa snakke om da banen aapnet i 1909. Jeg er ogsaa heller for aa bygge ut bedre togtrafikk rundt landets stoerste byer for aa forenkle pendling enn aa bygge lyntog i vaart tynt befolkede og naturmessig kompliserte land. Flyene kan ta seg av de lange strekningene og toget de litt kortere. Bedre kollektivtransport til flyplassene vil bidra til dette.

Naar det er sagt, haaper jeg fjerntogene forblir de flotte turene de er. Bergensbanen og Raumabanen er noen av de vakreste togstrekningene som finnes. Jeg vil gjerne proeve Nordlansbanen ogsaa.
Old 21-10-2014, 11:58   #9
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Hvis du skal starte et prosjekt der du forutsetter en samfunnsøkonomisk gevinst eller hva nå det måtte være, ville bergensbanen aldri blitt bygget i dag. Utregninger om fremtiden baserer seg på fortiden, som i beste fall er kvalifisert synsing. Derimot vil man aldri kunne bli enig i tallfesting av et slikt prosjekt, og jeg tviler på at de rapportene som foreligger klarer å beregne alt av mulige fremtidige økonomiske gevinster/tap. For eksempel er jeg sikker på at man på 1870-tallet ikke så for seg det store godsvolumet som fraktes over fjellet på bergensbanen.

Hvis det er slik at man på sikt kan få en miljøeffekt og vridning av konsum fra fly til tog synes jeg at lyntog er en riktig vei å gå. Derimot tviler jeg på at det hverken er politisk vilje eller ønske å gjennomføre så store omfattende endringer over et relativt kort tidsrom..
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 17:12   #10
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

HALLO!!! - minner om det jeg skrev i første post...''SETT at det BLIR en bane, uansett pris osv...Altså, dette hvis den blir/er en lyntogbane'' - Så jeg ønsker jo ikke å høre det at det ikke kommer til å skje osv.. Jeg vet jo at er lenge til, men hvis det hadde stått en lyntogbane klar imorgen...skjønner?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 17:57   #11
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
HALLO!!! - minner om det jeg skrev i første post...''SETT at det BLIR en bane, uansett pris osv...Altså, dette hvis den blir/er en lyntogbane'' - Så jeg ønsker jo ikke å høre det at det ikke kommer til å skje osv.. Jeg vet jo at er lenge til, men hvis det hadde stått en lyntogbane klar imorgen...skjønner?

Da er det vel bare å se til Frankrike, Spania og andre land, det er vel ingen grunn til annen utvikling her
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2014, 20:53   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty

Raskere forbindelse med tog mellom feks Trondheim og Oslo vil helt sikkert påvirke pendlerflytafikken på strekningen negativt, om man ser på en nedgang som negativt da. At OSL skulle tape på det iform av nedgang i trafikk er derimot langtfra opplagt. Kanskje blir det lettere for folk å reise via OSL enn det er idag, uten at man taper noe tid. Tolltullet vil man jo feks slippe.
Old 26-10-2014, 16:42   #13
Are G
EBD

Skal ikke se bort i fra at en del mennesker vil fortsette å fly selv om alternativet med tog ville vært like billig.
Er nok mange som reiser litt med fly på jobb men ikke nok til å få seg gullkort, slik at pendlerturene er viktige for lounge og fast-track
Hvor mange reiser ikke til ARN/HEL/CPH 1-2ggr/mnd ?

Muligens ville noen flydd noe mindre, men ikke kuttet ut helt.
Et interessant spørsmål er hvordan dette ville påvirket frekvensen av fly mellom f.eks. TRD - OSL.

Jeg tror egentlig ikke det ville ført til større utenriksfrekvens, ser ikke hvilken mekanisme som ville ført til det.
Tror heller det ville blitt bedre tilgang på feeder-flights fra TRD om flere tok toget.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2014, 23:49   #14
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

http://www.nrk.no/mr/36-milliarder-k...ntog-1.7499872

Vil uten tvil gå kraftig ut over passasjergrunnlaget til AES. Flyplassen har i dag mange internasjonale ruter og feeder OSL mindre enn hva den gjorde før KLM, Air Baltic, Wizz osv etablerte seg. Innenriks er det allerede en liten nedgang. Den nedgangen blir enorm om en slik bane kommer på plass.

Hovedtyngden av befolkningen som AES dekker ligger i motsatt ende av Ålesund. Reisetid til AES, innsjekkingstid, flyreise, hente bagasje på OSL og tog/buss til Oslo sentrum tar i dag over 3,5 timer for de aller fleste av passasjerene. For mange opp til to timer mer. Valget blir da enkelt om du kommer deg til Oslo sentrum på 2,5 til 3 timer fra dørstokken hjemme.

Flere utenriks ruter som følge av lyntoget tviler jeg på. Det markedet er langt på veg mettet.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2014, 08:26   #15
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

For mange vil nok en slik linje føre til at det blir enklere å komme seg til OSL, sett at den går igjennom Gudbrandsdalen og at det er et par stopp nord for Lillehammer, før Dovre.
Da ville det nærmest vært unaturlig å sette seg på toget opp til TRD, fremfor å dra til OSL, det tilbudet uansett vil være større.

Så det ville vel ikke gavne TRD nevneverdig, tror jeg, som Wiggo sier, så er vel markedet for internasjonale ruter godt dekket, både på AES og TRD, selv om alle her inne har lyst på nye ruter!

For min del hadde det vært gullfint med et slikt togalternativ, da jeg finner tog langt mer behagelig enn fly. Men per i dag tar togturen Oslo S - Trondheim S ca 6:45, noe som etter min mening er ca 3 og en halv time for mye. Hadde man fått reisetiden ned mot 3 timer, hadde dette vært en nobrainer.. Kostnaden for dette kalaset er derimot noe helt annet.
Old 27-10-2014, 22:25   #16
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
http://www.nrk.no/mr/36-milliarder-k...ntog-1.7499872

Vil uten tvil gå kraftig ut over passasjergrunnlaget til AES. Flyplassen har i dag mange internasjonale ruter og feeder OSL mindre enn hva den gjorde før KLM, Air Baltic, Wizz osv etablerte seg. Innenriks er det allerede en liten nedgang. Den nedgangen blir enorm om en slik bane kommer på plass.
Lyntog kan kanskje være en aktuell løsning på noen strekninger i Sør-Norge, men jeg er veldig usikker på hvilke av de diskuterte strekningene du mener vil berøre passasjergrunnlaget for Ålesund.
Old 28-10-2014, 10:19   #17
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Men hvorfor skal vi ha lyntogtrafikk mellom øst og vest i et fjelland som Norge? Jeg er veldig for tog når det gjelder intercity-trafikk mellom de sentrale byene på Østlandet, men utover det mener jeg toget har begrenset verdi. Ved utbygging av lyntog ville det ta århundrer å gjenopprette de miljømessige kostnadene en slik utbygging ville innebære med naturinngrep av en avsindig skala på helt enestående fjellområder.

Bergensbanen ble bygd i en annen tid og kostet fryktelig mye penger. Gitt datidens økonomiske situasjon, synes jeg ikke det er en urimelig tanke å spørre om dte var riktig bruk av penger på den tiden. Uansett; å starte en slik utbygging nå som vil ta generasjoner med et historisk høyt kostnadsnivå grunnet oljevirksomhet som dessverre, og av ulike grunner er på vei nedover, vil bety økonomisk ruin for Norge.
Det man fort glemmer når det gjelder bygningen av Bergensbanen for over 100 år siden, var at dette hadde svært viktige sammfunnsmessige konsekvenser. Ikke bare for transport mellom norges to største byer men og muligheten for å frakte folk og varer fra distriktene og til de store byene. Dette i en tid hvor tog var eneste skikkelige transportmiddel for all trafikk som ikke beveget seg i seilbare leder. Biler var forbeholdt noen få rike mennesker. Fly var ennå mere skjeldent og hest og kjerre tok meget lang tid. Så for alle som ikke bodde slik at de kunne bruke båt var bygging av jernbanen svært viktig den gang.

Et lyntog vil ikke ha samme betydning, da man ikke er så avhengi av tog til persontransport lenger. Og en slik lyntogbane vil i liten grad kunne betjene områdene i mellom. Skal det være konkuransedyktig på transport av folk mellom de store byene kan de ikke ha mange stopp underveis.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2014, 23:01   #18
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Lyntog kan kanskje være en aktuell løsning på noen strekninger i Sør-Norge, men jeg er veldig usikker på hvilke av de diskuterte strekningene du mener vil berøre passasjergrunnlaget for Ålesund.
Litt usikker på hva du mener gustavf. Men, det jeg skriver er at et lyntog mellom Ålesund og Oslo vil påvirke passasjergrunnlaget mellom AES og OSL. Det vil bli en betydelig nedgang i antall pax siden veldig mange vil velge tog fremfor fly. Rett og slett fordi det er store tidsbesparelser å hente.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2014, 23:13   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Litt usikker på hva du mener gustavf. Men, det jeg skriver er at et lyntog mellom Ålesund og Oslo vil påvirke passasjergrunnlaget mellom AES og OSL. Det vil bli en betydelig nedgang i antall pax siden veldig mange vil velge tog fremfor fly. Rett og slett fordi det er store tidsbesparelser å hente.
Hvilken lyntogstrekning mener du vil skape store besparelser for Ålesunds beboere som skal til Oslo? Bergen, Stavanger eller Trondheim? Alle andre destinasjoner ren utopi.
Old 28-10-2014, 23:44   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hvilken lyntogstrekning mener du vil skape store besparelser for Ålesunds beboere som skal til Oslo? Bergen, Stavanger eller Trondheim? Alle andre destinasjoner ren utopi.
Nå er jo dette en diskusjon rundt konsekvensene av en hypotetisk høyhastighetsutbygging, så jeg forstår ikke hvorfor man føler behov for å nedsable innspill med at de baserer seg på urealistiske scenarier på denne måten. Det er vel nesten like usikkert om det er realistisk med bane mellom de aller største byene. Forøvrig vil en bane til Ålesund kunne få lavere investeringskostnad enn de andre ettersom den kan bygges som ei grein ut fra Trondheim-Oslo dersom den banen legges gjennom Gudbrandsdalen.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules