![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Jeg har et par flymodeller som står på ei hylle her, men jeg har tenkt litt på om det er en annen måte å sette de fram på. Her en dag kom jeg plutselig på ideen om å lage en hylle formet som en winglet, og siden jeg liker 737 og har flydd det mye skal denne hylla etterlikne en 737-winglet. Jeg hadde planer om å lage den en del større, men siden dette er første gangen, og formen jo er ganske vanskelig å lage så ble den slik den er nå. Greit nok da samlingen fremdeles er liten. Selve hylla er ikke helt ferdig enda, men den nærmer seg. Jeg er ferdig med det meste av formtilpasning, så det som gjenstår er vel kun pussing og eventuelt litt sparkling før den males. Hadde forresten lyst til å ha den trehvit, men jeg fant ikke like materialer til "topp og bunn" og da blir det ikke så fint hvis den er trehvit. Siden det er første gangen har jeg også jukset litt med formtre/plastisk tre og det er jo heller ikke så fint uten maling. Om noen lurer så blir det Norwegian-farger har jeg tenkt. Blir en DY 788 som skal stå på den, så da burde det passe ganske bra.
Slik ser den altså ut nå. ![]() Her er det noen bilder fra byggingen. ![]() ![]() Er det noen andre som har flyrelaterte møbler, ting og andre duppeditter i huset? Legg gjerne ut bilder! ![]() Last edited by Thingboy; 22-07-2014 at 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hehe, den var jo kreaktiv og kul!
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Artig prosjekt! Du får finslipe teknikken og begynne med hylle-salg
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Takk folkens!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Her er det noen bilder til. Den mangler nå kun litt rød- og blåfarge. Bildene er før og etter grunning.
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Nå er hylla så og si ferdig.
![]() Ellers er jeg fornøyd. Jeg laget en liten kloss til å sette foten til flyet på, siden hylla er rund på toppen. Hva synes dere? ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Pent håndverk, men som du sier selv må malingen få en runde til
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hehe .. artig. Man ville selv kanskje prøvd å redesigne for å få winglet'en rett vei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Takker.
![]() Som LN-MOW sier så har jeg tenkt på dette i ettertid. Neste gang lager jeg kanskje selve hylla som en vinge, med wingleten som stikker opp i enden. Det tror jeg hadde blitt enda finere. Men greit å begynne i det små og jobbe seg oppover. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Her er det andre prosjektet jeg har hintet frampå om. Det er ei klokke som har både vanlig klokkefunksjon, alarm og stoppeklokke. Jeg har kjøpt noen sett fra eBay med kretskort og delene som trengs til selve klokka. "Flykroppen" har jeg tegnet i SolidWorks og printet i en 3D-printer.
![]() Her ser dere baksiden av klokka med kretskortet. Jeg må lage et lite rom til batteriet, men det blir nok en del av baklokket. Dere ser også framsida av et annet likt kretskort, men her sitter tallene til klokka nede på selve kretskortet. På det andre har jeg lagt ledninger mellom modulen med tallene og kretskortet slik at jeg kunne flytte dem i forhold til kortet så de passet i vinduene. ![]() Her er modellen fra SolidWorks. Er ikke sikkert fargen blir slik, men jeg bare la det på for å bedre se hvordan sluttresultatet skulle bli. Noen som har forslag til noe jeg kan "skjule" hullene til knappene med. Det kommer jo noen tapper nedi der, så man får betjent knappene, men tenker på om det er noe på flykroppen som kan brukes til å kamuflere dem. Om det er ei luke, eller knapper og liknende. Forslag mottas gjerne. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Har du vurdert å ta av volumet nederst på foten til flyet og montere "armen" rett i wingleten? Ville ryddet opp i formene og skapt mye dynamikk. Du kunne jo se hvilke vinkler som fungerer best.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Takk for ideene både Discus og Falcon. Angående det Discus skriver så høres det jo greit ut, men det blir litt vanskeligere å stoppe alarmen hvis den brukes til det. Tror jeg foreløpig beholder den slik den er. Jeg har gjort om noen ting på klokka. Den har blant annet fått en bakvegg, og jeg har laget hull til å sette i en kontakt. Den går på 9V strøm, så jeg har bestilt en omformer og kontakt fra eBay og skal sette inn dette. Da blir jeg også kvitt boksen bakpå som jeg må ha nå siden batteriet ligger der.
Når det gjelder det som Falcon skriver er jo det en god ide. Synes selv at det er veldig "klumpete" slik det er nå. Har ikke lyst til å ødelegge foten til flyet, men jeg kan jo lage en ny som jeg kan feste i wingleten. Det ville nok sett mye mer ryddig og aerodynamisk ut. Selve wingleten ser jo ganske aerodyanmisk ut og det er jo litt dumt at foten til flyet ødelegger. Som sagt, takk for tips og ideer! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Jeg er nå i gang med ei ny hylle. Den blir så og si lik den andre, så hvis noen har lyst på ei slik hylle er det bare å si ifra da jeg tenker å selge denne nye hylla. Den kan fåes i den fargen kjøper vil ha.
![]() Jeg venter også på noen ting til klokka. Det vil si strømtilførsel siden den trekker litt for mye strøm for et vanlig 9V-batteri. Det ble visst litt fortere tomt enn jeg trodde. Har også laget et baklokk til den så jeg ikke trenger å teipe fast kretskortet som på bildene over her. Kan legge ut flere bilder når baklokk og strøm er på plass. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Her er den andre hylla jeg har laget. Ble mer fornøyd med denne siden formen ble bedre, og malingen ble mange hakk bedre. Den er også litt flatere oppå, så det er enklere å plassere ting der.
![]() Jeg har litt lyst til å lage ei hylle til, men denne gangen litt større, og litt annerledes. Da tenker jeg litt som LN-MOW sier, å lage selve hylla som flyvingen, og ha wingleten stikkende opp i enden. Jobber med skisse for den hylla, så kan jo legge opp denne skissa senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|