Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2006, 16:16   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
Default Ikke mye take-off roll her (bilde)

Nok et stilig bilde fra A.net. Dette er rett og slett et lite blinkskudd

http://www.airliners.net/open.file?id=0962093
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 16:24   #2
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

60 meter med katta-pult kraft..

ironien er at den er dampdrevet. På ett hangardskip som er drevet av atomkraft.. Helt utrolig :P


__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 18:57   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,394
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by Scanor


60 meter med katta-pult kraft..

ironien er at den er dampdrevet. På ett hangardskip som er drevet av atomkraft.. Helt utrolig :P

Og hvilken kraft brukes for og produsere dampen?

Dessuten bruker damp i de fleste atomreaktorer!
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 22:41   #4
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by Scanor
ironien er at den er dampdrevet. På ett hangardskip som er drevet av atomkraft.. Helt utrolig :P
Nyproduserte (amerikanske) hangarskip, og lurer på om enkelte eksisterende vil bli modifisert óg, får eletriske katapulter om jeg ikke husker feil
brendas is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 23:45   #5
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by Scanor


60 meter med katta-pult kraft..

ironien er at den er dampdrevet. På ett hangardskip som er drevet av atomkraft.. Helt utrolig :P

Damp er faktisk drivkraften i en rekke skip, både atomdrevne og kjeledrevne. Atomkraften lager damp og denne driver turbiner. På kjeledrevne skip så varmes ikke opp av kull lenger, men olje Også her driver dampen turbiner. SS Norway hadde f.eks den siste varianten....
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2006, 11:27   #6
turist
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 62
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by Scanor


På ett hangardskip som er drevet av atomkraft.. Helt utrolig :P

Hvordan har du ellers tenkt å overføre atomenergien til drivakselen? De fleste atomdrevne hangarskip er dampdrevne, men noen land bruker damp til å produsere strøm og har elektriske motorer for å drive skipet.
turist is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2006, 11:35   #7
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Hvor lang tid tar det å oppnå kritisk hastighet for å oppnå løft etter at flyet er skutt utenfor kanten? Det må da synke noen meter iløpet av denne tiden?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2006, 18:40   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Utrolig bilde...
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2006, 18:46   #9
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by Desk pilot


Hvor lang tid tar det å oppnå kritisk hastighet for å oppnå løft etter at flyet er skutt utenfor kanten? Det må da synke noen meter iløpet av denne tiden?
Flyene har vel den hastigheten de skal ha når de forlater kanten....
Steamtrykket i de to parallelle steam-stemplene blir satt i forhold til flyets aktuelle vekt.
For lavt trykk slynger flyet i havet, for høyt trykk kan i verste fall rive av hjulleggen.
Riktig trykk i catapult-stemplene og full power i flyet gir riktig takeoff-hastighet i enden av catapulten. (Eksempelvis kan et fly med en vekt på 20 tonn komme opp i en hastighet av 266 km/h i løpet av et par sekunder) .
I tillegg til alt dette seiler jo hangarskipet også direkte inn i vinden med stor fart når det er take-off/recovery-ops på gang..., med den motvinden over dekk det måtte medføre.

Catapult-stemplene beveger seg i baner på lengde med en fotballbane, og deres hastighet blir stoppet temmelig tvert i to "basseng" med vann, tilpasset stemplenes størrelse.

En ørliten drop i høyde kan noen ganger sees etter at et fly har forlatt kanten på skipsbaugen, men det er vel heller normalt vil jeg tro...

__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2006, 20:31   #10
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Og av og til går det slik som med denne S-2en her.
http://www.alexisparkinn.com/photoga...nto_a_wave.WMV
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2006, 21:23   #11
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by Scandinavian


Og av og til går det slik som med denne S-2en her.
http://www.alexisparkinn.com/photoga...nto_a_wave.WMV
At den der kom i lufta satte man kanskje på flaks-kontoen den dagen....?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2006, 09:32   #12
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Jeg har hatt gleden av å være ombord på hangarskip en gang, og ble invitert til opsrommet til VF-14 "Tophatters" hvor vi så på "hjemmevideoer" av at gutta tok av og landet. Himmel og hav (bokstavelig talt). Etterpå gikk jeg litt frem og tilbake på flydekket, og katapultsporet virker ikke lenger enn min aller første sykkeltur... Jeg antar Navy-flygerne har grunn til å være så kjepphøye som de er.

Mishaps: I forhold til hvor mange take-offs og landinger som gjøres på hangarskip hver dag er ulykker i fredstid svært sjeldne. Det virker som at Marines har en mye dårligere havaristatistikk med helikoptere på sine hangarfartøy.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2006, 13:21   #13
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Jeg antar Navy-flygerne har grunn til å være så kjepphøye som de er.
Helt sikkert. Men i så måte er det ikke take-off som imponerer. Når jeg har en dårlig dag og vet hvor sabla vanskelig det er å treffe "merket" i min spinkle enkle lille Archer i sneglefart, imponeres jeg mere av Navy-flygernes recovery-ops i stupende nattemørke midt i en eller annen stor dam....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2006, 15:03   #14
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,053
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by LN-SSL



Eksempelvis kan et fly med en vekt på 20 tonn komme opp i en hastighet av 266 km/h i løpet av et par sekunder
En akselerasjon på linje med gamle Ascona'en min med andre ord.

Ellers flott at vi fikk litt info om hvordan katapulten virker på hangerskip.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
For mye motvind, så vi tar ikke med bagasje Discus Småprat 2 05-01-2016 18:53
Ikke mye historie lenger Concorde Flyhistorisk forum 1 05-03-2008 16:11
ikke så veldig mye spennende på Flesland i dag, Men.... erlingjo Flyforum 17 02-08-2006 08:18
Er ikke det her vel mye flaps for TO? Fry Flyforum 3 08-06-2006 18:04
Oppdatering fra Rygge - ikke mye nytt Herlov Flyforum 3 17-08-2005 15:51


All times are GMT +2. The time now is 08:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.