![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
|
![]()
Nok et stilig bilde fra A.net. Dette er rett og slett et lite blinkskudd
![]() http://www.airliners.net/open.file?id=0962093 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
60 meter med katta-pult kraft..
ironien er at den er dampdrevet. På ett hangardskip som er drevet av atomkraft.. Helt utrolig :P
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,394
|
![]() Quote:
![]() Dessuten bruker damp i de fleste atomreaktorer! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 62
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
|
![]()
Hvor lang tid tar det å oppnå kritisk hastighet for å oppnå løft etter at flyet er skutt utenfor kanten? Det må da synke noen meter iløpet av denne tiden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Utrolig bilde...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
Steamtrykket i de to parallelle steam-stemplene blir satt i forhold til flyets aktuelle vekt. For lavt trykk slynger flyet i havet, for høyt trykk kan i verste fall rive av hjulleggen. Riktig trykk i catapult-stemplene og full power i flyet gir riktig takeoff-hastighet i enden av catapulten. (Eksempelvis kan et fly med en vekt på 20 tonn komme opp i en hastighet av 266 km/h i løpet av et par sekunder) . I tillegg til alt dette seiler jo hangarskipet også direkte inn i vinden med stor fart når det er take-off/recovery-ops på gang..., med den motvinden over dekk det måtte medføre. Catapult-stemplene beveger seg i baner på lengde med en fotballbane, og deres hastighet blir stoppet temmelig tvert i to "basseng" med vann, tilpasset stemplenes størrelse. En ørliten drop i høyde kan noen ganger sees etter at et fly har forlatt kanten på skipsbaugen, men det er vel heller normalt vil jeg tro...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Og av og til går det slik som med denne S-2en her.
![]() http://www.alexisparkinn.com/photoga...nto_a_wave.WMV |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Jeg har hatt gleden av å være ombord på hangarskip en gang, og ble invitert til opsrommet til VF-14 "Tophatters" hvor vi så på "hjemmevideoer" av at gutta tok av og landet. Himmel og hav (bokstavelig talt). Etterpå gikk jeg litt frem og tilbake på flydekket, og katapultsporet virker ikke lenger enn min aller første sykkeltur... Jeg antar Navy-flygerne har grunn til å være så kjepphøye som de er.
![]() Mishaps: I forhold til hvor mange take-offs og landinger som gjøres på hangarskip hver dag er ulykker i fredstid svært sjeldne. Det virker som at Marines har en mye dårligere havaristatistikk med helikoptere på sine hangarfartøy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,053
|
![]() Quote:
![]() Ellers flott at vi fikk litt info om hvordan katapulten virker på hangerskip.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
For mye motvind, så vi tar ikke med bagasje | Discus | Småprat | 2 | 05-01-2016 18:53 |
Ikke mye historie lenger | Concorde | Flyhistorisk forum | 1 | 05-03-2008 16:11 |
ikke så veldig mye spennende på Flesland i dag, Men.... | erlingjo | Flyforum | 17 | 02-08-2006 08:18 |
Er ikke det her vel mye flaps for TO? | Fry | Flyforum | 3 | 08-06-2006 18:04 |
Oppdatering fra Rygge - ikke mye nytt | Herlov | Flyforum | 3 | 17-08-2005 15:51 |