![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() https://www.youtube.com/watch?v=AINUPFbFpqg
Endelig! Ut på tur igjen. 2014 skulle bli et delvis selvpålagt rolig reiseår, av diverse årsaker (boliglån, f.eks.), men noen turer må en vel uansett kunne unne seg. Etter et par småturer tidligere i år med MR til Berlin, og en liten Drømmetur til Spania, Tyskland og Danmark, blir det nå en tur til… Ja, det venter vi litt med å avsløre ![]() Dette blir ikke den helt vanlige «farte-rundt-fra-flyplass-til-flyplass»-turen som jeg har for vane å dra på. Nå skal jeg faktisk bare reise et sted, være der litt, og reise hjem, men det betyr allikevel ikke at jeg reiser på samme måte begge veger ![]() Destinasjonen er… noe overraskende. Jeg ante ikke at jeg noen gang skulle ha lyst til å reise akkurat dit. Normalt har jeg pleid å reise enten sørover i Europa, eller vestover til USA. Denne gangen skal jeg ingen av delene. Det var etter å ha lest om en attraksjon i et inflightmagasin (tror det var BA sitt, men ikke arrester meg om det ikke var det) at jeg plutselig fant ut at jeg måtte dit en tur. Så satt jeg plutselig med tre uker godkjent ferie i september, og en kveld begynte å bookingfingeren å leve sitt eget liv. Innenfor tre uker måtte det da være mulig å finne noe? Sånn bortsett fra at et par av dagene innenfor de tre ukene allerede var booket, så var det jo et haaaaav av tid og ta av. Bortsett fra at hotellprisene var bedre i helgene. Og den siste helgen ikke var så veldig aktuell, da det å komme hjem en søndag kveld, og skulle måtte på jobb dagen etter, ikke er noe gøy. Og den midterste helgen «touchet borti» de to andre fullbookede dagene, så var det egentlig en helg som var aktuell. Et hotell ble booket (til en pris som kunne avbestilles), så var man litt mer «låst». Det ble så undersøkt hvordan man kunne komme seg til og fra på de dagene, for minst mulig penger. Det ble brukt en kombinasjon av bonuspoeng og penger, hos minst to forskjellige transportselskaper, og et av de overasket meg noe (men, hey, jeg trodde jo ikke jeg skulle dra akkurat dit heller). Jeg er altså som sagt mest kjent for å enten reise vestover over Altanterhavet, eller sørover i Europa. Denne gangen skal jeg altså ingen av delene. Tittelen (som jeg må innrømme at jeg måtte google for å finne ut at det faktisk var en sang om het det), avslører at det er gitarer med i bildet. OLCI er foretatt, og jeg er klar for morgendagens flighter, to i tallet. Last edited by Martin; 11-09-2014 at 22:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
Ser frem til fortsettelsen
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
|
![]()
Ser fram til årets tur
![]()
__________________
Upcoming flights: None |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
|
![]()
Aiaiai. Dette blir bra! Gleder meg til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
|
![]()
Spennede...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() ![]() Denne nytes mellom flightene. Avgang videre om ca. en time. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Et sted med er passende navn
![]() ![]() TR'en blir oppdatert så fort jeg er mett ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Plectrum Umeå?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,571
|
![]()
Hmm... Nå ble jeg nysgjerrig, posten åpner med en video av min favorittartist Steve Earle
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
|
![]()
Definitivt logoen til Plectrum Umeå, ja ... Umeå Blues 'n' Roots Festival ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Jeg kaller vel ikke en TR for Guitar Town bare fordi jeg skal spise på et sted kalt Plectrum vel?
![]() Jeg er imponert. Jeg tror alltid jeg finner steder som "ingen" har hørt om, og så har noen hørt om det allikevel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() ![]() 12. September 2014 Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) – Stockholm Arlanda (ARN) Scandinavian Airlines 496 Boeing 737-800 LN-RGI Sete 8F SAS Pluss Første etappe skulle altså gå til Stockholm. For en sum bonuspoeng fikk jeg meg et sete i SAS Plus. Det viste seg faktisk å være veldig mye tilgjengelighet i SAS Plus, og ikke fullt så mye i Go dit jeg hadde tenkt meg, så jeg valgte først og fremst de avgangene som passet meg best tidsmessig, og brukte heller noen poeng ekstra på å få sitte lenger fram. Dagen begynte med at jeg fikk våknet ekstremt tidlig i forhold til hva jeg hadde gjort tidligere denne uka. Pakket hadde jeg sort sett gjort ferdig kvelden før, og denne gangen i en ryggsekk istedenfor koffert, siden jeg planla å ikke sjekke inn bagasje, samt en liten pc-veske. Siden jeg kjøpte meg større laptop, måtte jeg kjøpe større pc-veske, med mye mindre plass i (siden jeg kjøpte veldig usett på mpx.no). Nuvel. Pakking var overstått, og jeg fant vegen ned til bussen der den store blå saken fra Nettbuss som opererer rute 838 (i motsetning til omtrent alle andre busser som er grønne) kom trillende., og jeg fikk sitte på til det store kjøpesenteret på Jessheim ![]() Altså, bare for å oppklare en stor misforståelse: Alle dere som referer til OSL som "det store kjøpesenteret på Jesheim". Dette er det store kjøpesenteret på Jessheim. OSL ligger på Gardermoen, som er et helt annet postnummer. Jeg hadde forsåvidt ikke gått av bussen på feil sted. Jeg hadde bare en avtale med ei jente med saks, en fornøyelse som kostet mer enn en flybillett til Bergen. Da det var gjort, hadde bussbilletten gått ut, så da ble det 30 nye kroner for å komme seg videre til OSL (Både der jeg bor, Jessheim og OSL ligger i samme sone, og det koster 30 kroner innen en sone. Jeg var bare for lenge på Jessheim). Det er ikke mindre enn tre bussruter fra Jessheim til OSL, en som går en gang i timen (den jeg kom dit med), og to andre som stort sett går hver halvtime. Det kjempepraktiske er at alle går samtidig ![]() Jeg boardet en stor grønn sak som det stod 855 på, sånn av nostalgiske grunner, siden det er den som går til hjembygda. Jeg gikk midlertid av på OSL. Fant først en automat og fikk oppdatert bonuskortet. Siden billetten var booket på poeng, kunne jeg jo like gjerne legge inn Miles & Smiles-kortet med gullfarge på. Fikk også printet ut et papirboardingkort, sånn just in case. Security gikk også kjapt og greit. Ingen nevneverdig kø i fasttrack, og damen som voktet var til og med hyggelig. Videre til loungen, hvor det ble tilbrakt litt tid med litt cola og litt å bite i. Hele to dråper av tomatsuppen som stod der, samt noe laks og kylling. Fikk også lekt litt stollek med SAS som drev og flyttet gardiner (les: skilt) på begge fightene mine. Observerte også to stykker som gikk gjennom dørapå bildet under, samt noen som tydeligivs ikke hadde sett det andre skiltet som synes på bildet. ![]() Etterhvert ble det kjedelig å sitte og vente, så jeg fant vegen retning gate - litt for tidlig, fant jeg ut da det hverken var fly eller sitteplasser ved gaten. LN-RGI kom dog taxende litt etterhvert. Hun er relativt ung, og ble levert SAS i februar i år, og etter det jeg kunne finne ut, er hun SAS sitt nest nyeste fly (Følg med. Det er en grunn til at jeg nevner det). ![]() Boarding skjedde, og jeg fant 8F. Rad 8 hadde åpnet seg på et tidspunkt etter at jeg hadde sjekket inn, og det fikk konsekenser. Jeg smatt uansett bak på 8F da jeg så den var åpen, og håpet på ingen på 8E. Det skjedde ikke, da flyet visstnok var helt fullt. Det var sågar også to stykker som hadde 8D - en før, og en annen etter gardinflyttingen, men han som hadde hatt det først (som hadde printet BP hjemme) hadde tydeligivs ikke fått ny kvittering i gaten ved boarding. Men nå var det nå sånn at han MÅTTE sitte langt fram, fordi han hadde connection med TG videre fra ARN. Han ble bedt om å gå bakre galley mens de boardet ferdig, så skulle de finne noe til han. Jeg så han ikke noe mer. Jeg ser midlertid at Thai dro fra Stockholm ca. halvtimen før vi i det hele tatt pushet, så jeg aner egentlig ikke hva han drev med. Uansett, så pushet vi, og kom oss avgårde østover. Likestilling i cockpit med en av hvert kjønn, der jeg mener det var hun som fløy fra høyresetet. Jeg fikk en sånn og en sånn, og koste meg med det: ![]() Vi landet sånn omtrent på rute, skulle jeg mene å huske, og taxet inn til en gate, og alle kom seg av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() ![]() 12. September 2014 Stockholm Arlanda (ARN) – Umeå Lufthavn (UME) Scandinavian Airlines 2030 Boeing 737-600 LN-RRO Sete 7F SAS Pluss Umeå, altså. Umeå var et sted jeg hørte om for mange år siden, da faren til en kamerat jobbet der, og kjørte bil med svenske skilter. Det var visstnok veeeeeldig langt unna (men egentlig ikke så veldig langt nord for Trondheim). Jeg så aldri for meg at jeg skulle få plutselig lyst til å reise hit noen gang. Ikke at jeg mener at det ikke er verdt en tur dit, men heller ikke at jeg skulle få den «dit MÅ jeg dra»-ånden over meg. Det gjorde jeg altså. Nå kan dere få gjette hvorfor ![]() Etter å ha kommet meg av Turid Viking, fant jeg vegen landside, og gjennom Sky City til Terminal 4, der SAS opererer alle sine svenske innenriksflighter. Der hadde SAS sånn helt tilfedig åpnet en fast track ganske nylig. Den kom litt "brått på", og jeg stod "plutselig" midt oppi den, og måtte bare begynne å pakke ut tingene mine. Den forferderlige praktiske pc-veska, for eksempel, der en må ta ut omtrent alt for å få ut selve pc'en. Så var det å stable ting oppi bokser, og så var jeg klar.. Nei vent, beltet. Vi prøver med... *piiiiiiiiip* Ok. Tar av meg beltet, og prøver på nytt: *piiiiiiiiiip*. Det ble så litt kroppsbeføling av en svensk frøken, og jeg kunne ta på meg beltet igjen, og samle sammen tingene. Noe mangler ![]() Security-duden lurer: "Saknar du nånting?" Jeg svarer: "En laptop....." Security-duden går bort til stabelen med plastbokser i andre enden av båndet, plukker opp laptopen, og sender den gjennom. Jeg puster lettet ut. Kikker meg så litt rundt i terminal 4, og finner en dør som leder til en trapp, som igjen leder til en lounge. Den hadde inngang av selvbetjeningstypen, der man scannet BP, og så slapp man kanskje inn. To forsøk med iPhone'n, så stod det navnet mitt på skjermen, og at jeg var velkommen inn ![]() Fikk i meg litt cola og potetgull, samt lekte mer stollek på SAS-app'en. Jeg hadde opprinnelig 7F. Så på et tidspunkt krympet SAS Plus-kabinen med en rad, og jeg fikk 3A, riktignok uten noen i 3B, så jeg klagde ikke. Så like etter flyttet de skillet en rad bakover igjen, men jeg ble i 3A. Så havnet noen i 3B, og jeg gjenerobret 7F. Nok en gang gikk jeg litt for tidlig, og denne gangen aaaalt for tidlig, men det var jeg ikke klar over riktig ennå. Avgang var 17:45, ankomst UME ca. en time etterpå, og da var det 20 minutter til det gikk en flybuss, og så var det et par timer til neste igjen. Jeg ville derfor veldig gjerne rekke den flybussen. Så kom jeg til gaten: "New departure time 18:05" ![]() Det var altså de 20 minuttene ![]() ![]() LN-RRO kom etterhvert taxende, og det som var litt morsomt, var at dette flyet ble levert SAS 18/9/1998. Research avslørte at SAS fikk sin første 737-600 en 15/9/1998. og så denne tre dager etterpå. Så etter å ha flydd i SAS sitt nest nyeste fly, skulle jeg nå fly med SAS sitt nest eldste fly (Hvis vi teller med kun de flyene SAS operer selv, og ikke teller med LN-TUA som de fikk fra Braathens). Moro ![]() Bernt Viking kom fra Gøteborg passe etter skjema og etterhvert som de andre kom seg av, fikk vi boarde. Jeg hadde BN3, så jeg gikk som nummer 3 ![]() Eller var det nok en likestilt cockpit, men denne gangen satt damen i venstresetet og var sjef. Det skjedde ellers ikke så voldsomt mye, annet enn at jeg tok dette bildet: ![]() Og vips: ![]() Last edited by Martin; 18-09-2014 at 01:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Etter ankomst var det bare å konstatere at Flygbussen hadde gått, og man måtte ordne seg alternativ transport. Det stod en drøss med taxier der, og en dame lurte på om jeg trengte en. Siden jeg gjorde det, fikk jeg beskjed om å gå til "de der borte", som var for de som ikke hadde forhåndsbestilt. Kom meg fort inn i en, og fikk forklart hvor jeg skulle, og fikk bekreftet en fastpris på 200 SEK. Helt greit. Kom fort fram hit:
![]() Hadde altså booket Comfort Hotel Winn, da det var en grei pris. Ca. 1300 SEK for begge nettene. Ble kjapt sjekket inn av en hyggelig frøken. ![]() Ganske stilige romnumre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så som så utsikt: ![]() ![]() En hyggelig velkomsthilsen, til tross for manglende status ![]() Jeg var også sulten. Jeg fant ut - etter å ha booket - at restauranten på hotellet het Plectrum. Det er da engelsk for plekter, som man bruker når man spiller gitar. De ser sånn ut ![]() ![]() *host* Fant altså restauranten, og fikk etterhvert tildelt et bord. Observerte forøvrig at crewet fra flighten kom og sjekket inn mens jeg stod der. What took them so long? ![]() Det ble burger: ![]() Det ble Crème brûlée. Har nok smakt bedre varianter. ![]() Etterpå ble det en liten tur ut for å finne noe cola/vann/sjokkis, før man trakk seg tilbake på rommet. I morgen skal målet for turen besøkes ![]() Last edited by Martin; 14-09-2014 at 22:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
Artig rapport. Har bodd på samme hotell for noen år siden ifm et bryllup.
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,220
|
![]() Quote:
Vann på flaske i Sverige? Umeå har nok nydelig springvann antar jeg som de fleste andre plasser i Sverige. Som man sier "it will do nothing, but drain your wallet" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,220
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() ![]() www.guitarsthemuseum.com Jeg skulle altså til Umeå for å gå på museum ![]() Guitars the museum er faktisk en privat samling gitarer, som eies av to tvillingbrødre fra Umeå, som tidligere i år åpnet museet. Det dreier seg om gitarer helt tilbake fra 50-tallet, og det er mange hundre av dem. Et lite utvalg: ![]() En Fender Esquire. Det ble produsert under 50 av disse tilbake i 1950. Her er en av de. ![]() Fender døpte gitaren om til Broadcaster, som de rakk å lage noen av før Gretsch ble sure, da de hadde et tromesett kalt Broadkaster. Fender kappet da av den ene delen av dekalet som ble festet på headstocken til gitaren, så det bare stod Fender. Disse ble igjen kjent som "Nocaster". Like etterpå kom navnet Telecaster, som den heter i dag. ![]() Fender Stratocaster. Den nederste er fra 1954. Det første året de kom. ![]() Fender Jazzmaster, Fender Stratocaster, og Fender Jaguar. Etterpå var det å traske litt rundt i Umeå, som egentlig var en trivelig liten by. Det ble også en lunsj før turen etterhvert gikk tilbake til hotellet. ![]() Ut å fange middag litt etterhvert. Har sett meg ut en biff borti gata her som jeg tror jeg skal prøve meg på. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Årets høydepunkt? MD-Town og Busy-Town ++ | flyBG | Bilder & foto | 17 | 31-07-2013 00:18 |
Reisetips for høstferie i Europa ? | Hermann SF | Reiseforum | 6 | 19-03-2011 23:43 |
Høstferie Sainte Maxime. | SudCaravelle | TripReports | 14 | 27-10-2010 00:00 |