Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-05-2007, 16:28   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Jeg er enig med en reklameekspert!

http://www.kampanje.com/reklame/article55439.ece

Han stiller de rette spørsmålene. Har SAS virkelig holdt på med å ta bort service i mange år uten å ha sett at det er galt.

Og; hva består denne servicen i, og når kommer den?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2007, 16:47   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Helt enig med reklameekspert. For det første innrømmer SAS at de har tatt bort service og vært dårlig på dette. Og så innfører man noe som kanskje ikke folk merker noe til i det hele tatt, bortsett fra en liten oppjustering på maten for de som betaler dyrt og en enkel frokost innenriks. Men på skandinaviske ruter blir man jo sågar fratatt frokosten på Economy.. Og når man får gratis mat og drikke med LH uansett billettpris, så kan ikke SAS skryte av servicen. Og en Nescaffe innenriks er heller ikke strålende. Mener nå jeg.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 08:38   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Relanserere service = enkel frokost innenlands før klokka ni? Noe mer? Bedre beinplass, seating, nettverk, allianse etc har jo SAS bedre enn DY fra før, det er da ikke noe nytt der?

Personlig har ikke jeg noe mot å betale for mat på fly, trenger det uansett ofte ikke og det er jo ofte bare en munnfull, men da bør ikke SAS late som noe annet.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 08:45   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

nei, det er bedre å "under-promise and over-deliver" enn motsatt, som jeg føler at SAS gjør litt om dagen
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 10:16   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Ingen tvivl om at denne reklamemand har ret - det er typisk SAS gennem de senere år...

De snakker og snakker om inflightkoncepter, men i praksis sker der intet...

I DK fortæller de gerne om deres NYE Cloudshop, der i praksis er fuldstændig den samme som det tidligere koncept. Der er kommet nyt design på menukortet, nyt design på kopper og nogle småjusteringer, men i praksis intet nyt.

Faktum er at som pax på økonomi, så ender man alligevel med at blive skuffet når kvaliteten på Cloudshopen er så dårlig som den er. Det er stadig ikke muligt at købe sig til en anstændig morgenmad på Europa-flyvninger, stadig ingen mulighed for at købe et ordentligt måltid senere på dagen. Du kan vælge mellem Sandwich, rullet sandwich eller smør-selv-sandwich (sandwich, wrap, smørrebrød). Morgenmaden er direkte pinlig på økonomi. Hvorfor er det man som økonomiklasse pax ikke kan købe sig til det måltid SAS alligevel har ombord på Extra? Eller forudbestille et godt måltid. Det må alt andet lige være billigere for SAS at minimere antallat af items ombord om benytte det de alligevel får lavet til Extra.

Selv hos Spanair kan de finde ud af at lave et bedre buy-onboard-koncept på økonomi. Her er der mulighed for varm mad samt sandwich i god kvalitet med manchego ost eller lufttørret skinke.

Jeg fløj med AirBerlin for nyligt, hvor man kunne købe scrambled eggs til morgen, pasta med laks til aften samt meget mere. Derudover fik man en gratis sandwich samt softdrinks. Alt var i rigtig god kvalitet. Se det er et godt eksempel på at tage kunderne seriøse. Her kunne SAS lære meget af - medmindre deres ambition er at matche easyJet (der trods alt har bedre items til salg end SAS) og Ryanair.

At SAS opgraderer business en smule er da dejligt, men de fleste folk rejser nu engang økonomiklasse og er fuldstændig ligeglade med dette produkt. Havde man i det mindste muligheden for at upgrade sig til rimelige penge - i det mindste til Economy Extra (som på Spanair og BA, hvor man kan upgrade en ufleksibel billet til Biz) så kunne det måske have nogens interesse (selv ville jeg da overveje det).

Det er ærgerligt at SAS bruger så mange kræfter på information om nogle koncepter, der i virkeligheden ikke indeholder noget som helst. Det er Kejserens Nye Klæder...

Som økonomiklasse pax er faktum stadig at produktet ikke indeholder noget særligt mere end lavprisselskaber (og man kan ikke engang betale sig fra det). De får lidt EB-point, men i så begrænset omfang at det er ligegyldigt og ikke flytter kunder og den mad du tilbydes at købe ombord er under lavmålet.

Jeg er overbevist om at hvis SAS upgrader kvaliteten på maden på økonomi, så vil de også sælge meget mere af den. Desuden ville det være et plus at tilbyde kunderne f.eks. 1 softdrink pr. person og resten til salg.

På denne måde så ville SAS adskille sig fra lavprisselskaberne (med undtagelse af AirBerlin der stadig ville være bedre) og med rette kunne sige at man relancerer service.

Som produktet er nu på økonomi, så er det en gang tom snak - som vi desværre har set længe hos SAS.
-
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 10:35   #6
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Godt skrevet FlyHi,
En nøkter beskrivelse etter min mening dette her.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 10:49   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Meget godt skrevet, Flyhi. Jeg er så til de grader enig alt du sier!
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 10:57   #8
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

litt "storm i et vannglass". Reklameekspert som får litt gratis PR ved å rakke ned på SAS. Mange service-elementer som har blitt innført igjen, har flydd economy extra og business noen ganger mellom osl-cph og det fungerer bra (genialt med SMS-innsjekk), slipper for det meste kø i CPH (les sikkerhetskontrollen med fast track). Positivt at frokost er tilbake igjen i Norge. Alternativet for meg er jo selskaper med mindre service. Ingen problemer med reklamefilmene. Ser at nrk melder om biometri-innsjekk i Norge nå. Blir litt "sport" å rakke ned på SAS fordi det garantert gir oppslag.
morr is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 10:58   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Enig, SAS må begynne å skille seg mere fra lavprisselskapene!
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 13:20   #10
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Jeg mener Bendixe snubler litt i egne ben. Bortsett fra at han mener at SAS stadig lanserer nye konsepter som ikke innføres og samtidig har en meget uklar kommunikasjonsstrategi, så er våre valg som pax enten å velge SAS, eller et annet selskap med tildels et langt lavere servicekonsept.

Selv om prisene avviker noe, så er forskjellene i bunn og grunn svært små, særlig om man innregner alt man må betale for på LCC.

Det hele koker ned til preferanser, og mitt vedkommende kunne det f. eks. ikke falle meg inn å velge Ryanair dersom et annet alternativ foreligger. Det har jeg prøvd.

At SAS sliter med merkevaren har Bendixen rett i, det er resultatet av mange års kamp for å redde selskapet. I den sammenheng har streikene i selskapet vel så mye av skylden som "svakt servicekonsept".
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 13:31   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Quote:
Originally posted by JetBlue

..så er våre valg som pax enten å velge SAS, eller et annet selskap med tildels et langt lavere servicekonsept.
Vel, det finnes selskap som flyr ut av Norge som ikke er LCC'er. LH, BA, KL/AF osv. Det er jo mulig at SAS burde se den veien også og ikke bare mot LCC-konkurrentene sine.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 12:31   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Jeg er enig med en reklameekspert!

Og debatten fortsetter..

http://www.kampanje.com/reklame/article55489.ece
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian og pilotene enig om ny 3-årig avtale Someone Flyforum 2 02-11-2017 16:07


All times are GMT +2. The time now is 03:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.