![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
http://www.kampanje.com/reklame/article55439.ece
Han stiller de rette spørsmålene. Har SAS virkelig holdt på med å ta bort service i mange år uten å ha sett at det er galt. Og; hva består denne servicen i, og når kommer den?
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Helt enig med reklameekspert. For det første innrømmer SAS at de har tatt bort service og vært dårlig på dette. Og så innfører man noe som kanskje ikke folk merker noe til i det hele tatt, bortsett fra en liten oppjustering på maten for de som betaler dyrt og en enkel frokost innenriks. Men på skandinaviske ruter blir man jo sågar fratatt frokosten på Economy.. Og når man får gratis mat og drikke med LH uansett billettpris, så kan ikke SAS skryte av servicen. Og en Nescaffe innenriks er heller ikke strålende. Mener nå jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Relanserere service = enkel frokost innenlands før klokka ni? Noe mer? Bedre beinplass, seating, nettverk, allianse etc har jo SAS bedre enn DY fra før, det er da ikke noe nytt der?
Personlig har ikke jeg noe mot å betale for mat på fly, trenger det uansett ofte ikke og det er jo ofte bare en munnfull, men da bør ikke SAS late som noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
nei, det er bedre å "under-promise and over-deliver" enn motsatt, som jeg føler at SAS gjør litt om dagen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ingen tvivl om at denne reklamemand har ret - det er typisk SAS gennem de senere år...
De snakker og snakker om inflightkoncepter, men i praksis sker der intet... I DK fortæller de gerne om deres NYE Cloudshop, der i praksis er fuldstændig den samme som det tidligere koncept. Der er kommet nyt design på menukortet, nyt design på kopper og nogle småjusteringer, men i praksis intet nyt. Faktum er at som pax på økonomi, så ender man alligevel med at blive skuffet når kvaliteten på Cloudshopen er så dårlig som den er. Det er stadig ikke muligt at købe sig til en anstændig morgenmad på Europa-flyvninger, stadig ingen mulighed for at købe et ordentligt måltid senere på dagen. Du kan vælge mellem Sandwich, rullet sandwich eller smør-selv-sandwich (sandwich, wrap, smørrebrød). Morgenmaden er direkte pinlig på økonomi. Hvorfor er det man som økonomiklasse pax ikke kan købe sig til det måltid SAS alligevel har ombord på Extra? Eller forudbestille et godt måltid. Det må alt andet lige være billigere for SAS at minimere antallat af items ombord om benytte det de alligevel får lavet til Extra. Selv hos Spanair kan de finde ud af at lave et bedre buy-onboard-koncept på økonomi. Her er der mulighed for varm mad samt sandwich i god kvalitet med manchego ost eller lufttørret skinke. Jeg fløj med AirBerlin for nyligt, hvor man kunne købe scrambled eggs til morgen, pasta med laks til aften samt meget mere. Derudover fik man en gratis sandwich samt softdrinks. Alt var i rigtig god kvalitet. Se det er et godt eksempel på at tage kunderne seriøse. Her kunne SAS lære meget af - medmindre deres ambition er at matche easyJet (der trods alt har bedre items til salg end SAS) og Ryanair. At SAS opgraderer business en smule er da dejligt, men de fleste folk rejser nu engang økonomiklasse og er fuldstændig ligeglade med dette produkt. Havde man i det mindste muligheden for at upgrade sig til rimelige penge - i det mindste til Economy Extra (som på Spanair og BA, hvor man kan upgrade en ufleksibel billet til Biz) så kunne det måske have nogens interesse (selv ville jeg da overveje det). Det er ærgerligt at SAS bruger så mange kræfter på information om nogle koncepter, der i virkeligheden ikke indeholder noget som helst. Det er Kejserens Nye Klæder... Som økonomiklasse pax er faktum stadig at produktet ikke indeholder noget særligt mere end lavprisselskaber (og man kan ikke engang betale sig fra det). De får lidt EB-point, men i så begrænset omfang at det er ligegyldigt og ikke flytter kunder og den mad du tilbydes at købe ombord er under lavmålet. Jeg er overbevist om at hvis SAS upgrader kvaliteten på maden på økonomi, så vil de også sælge meget mere af den. Desuden ville det være et plus at tilbyde kunderne f.eks. 1 softdrink pr. person og resten til salg. På denne måde så ville SAS adskille sig fra lavprisselskaberne (med undtagelse af AirBerlin der stadig ville være bedre) og med rette kunne sige at man relancerer service. Som produktet er nu på økonomi, så er det en gang tom snak - som vi desværre har set længe hos SAS. -
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Godt skrevet FlyHi,
En nøkter beskrivelse etter min mening dette her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Meget godt skrevet, Flyhi. Jeg er så til de grader enig alt du sier!
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
litt "storm i et vannglass". Reklameekspert som får litt gratis PR ved å rakke ned på SAS. Mange service-elementer som har blitt innført igjen, har flydd economy extra og business noen ganger mellom osl-cph og det fungerer bra (genialt med SMS-innsjekk), slipper for det meste kø i CPH (les sikkerhetskontrollen med fast track). Positivt at frokost er tilbake igjen i Norge. Alternativet for meg er jo selskaper med mindre service. Ingen problemer med reklamefilmene. Ser at nrk melder om biometri-innsjekk i Norge nå. Blir litt "sport" å rakke ned på SAS fordi det garantert gir oppslag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Enig, SAS må begynne å skille seg mere fra lavprisselskapene!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg mener Bendixe snubler litt i egne ben. Bortsett fra at han mener at SAS stadig lanserer nye konsepter som ikke innføres og samtidig har en meget uklar kommunikasjonsstrategi, så er våre valg som pax enten å velge SAS, eller et annet selskap med tildels et langt lavere servicekonsept.
Selv om prisene avviker noe, så er forskjellene i bunn og grunn svært små, særlig om man innregner alt man må betale for på LCC. Det hele koker ned til preferanser, og mitt vedkommende kunne det f. eks. ikke falle meg inn å velge Ryanair dersom et annet alternativ foreligger. Det har jeg prøvd. At SAS sliter med merkevaren har Bendixen rett i, det er resultatet av mange års kamp for å redde selskapet. I den sammenheng har streikene i selskapet vel så mye av skylden som "svakt servicekonsept". |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og debatten fortsetter..
http://www.kampanje.com/reklame/article55489.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian og pilotene enig om ny 3-årig avtale | Someone | Flyforum | 2 | 02-11-2017 16:07 |