![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Det ble en virkelig flott åpningsdag for Emirates på OSL. Legger kun ut ett bilde, Emirates første takeoff fra 19L.
Dette er hva cockpitcrew skrev i ettertid: A6-ENT Tid 1508z 020914, avgangsvekt 291.4 tonn, flaps 15, derate 49C, V1 156 knop Vr 163 knop og V2 168 knop. Dette bildet er tatt på ett tidspunkt i takeoffen som viser klart den modifikasjonen som kom med 300ER versjonen av B777. De økte vekten betraktelig fra de eldre 300ene. En av utfordringene med så lange fly, er å få det i lufta, uten å slå halen i bakken. En av løsningene var å montere en hydraulisk aktuator forran på understellet (kan sees på bildet) som låser trippel bogeyen i den tilt vinkelen som en ser på dette bildet her. Det gjør at når man roterer flyet, så skjer det rundt en akse som går gjennom bakerste hjulpar, og ikke i leddet mellom understellsleggen og bogey bjelken. Som en kan se er dette punktet allerede ca 1 meter i lufta her, mens flyet fremdeles er på bakken. Hadde dette vert en vanlig 300, hade alle 12 hovedhjulene fremdeles hatt bakke kontakt på dette tidspunktet i takeoffen. Dette forplanter seg bakover og gir bedre klaring mellom halen og bakken. En fortsetter og rotere etter at en blir airborne, og den minste klaringen er litt etter liftoff. Som en kan se på ett bilde over her som er tatt akurat da, er det mindre klaring mellom hale, og bakke her. En annen liten kuriositet er at dette er en ganske ny flyvemaskin. Hadde 216 timer i luften da jeg tok av på OSL. Vanligvis vil du se en tail skid som er extenda under avgang og landing på en 300 eller en 300ER, for å beskytte mot tailstrike. På dette flyet finner du ingen sånn. Disse nye flyene kommer med ny flightcontroll software, som beskytter mot over rotering (det var det også før, men denne har blitt bedre), slik at det ikke lenger er nødvendig med en tailskid som veier mange kilo. ![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,661
|
![]()
Veldig bra bilde av en vakker maskin!
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2014
Location: Orkland Kommune fra 01.01.20.
Posts: 1,201
|
![]()
Å steike, nydelig bilde. Emirates sine B777 er helt enkelt nydelige å se på.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,474
|
![]()
Meget bra bilde.
Overrasket at den ikke har GE90 motorer ![]()
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,501
|
![]() Skjønte ikke den? Den har jo det |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
|
![]()
Nydelig bilde og takk for interessant info :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,474
|
![]()
Ser ikke like godt om morgenen før det er nok kaffi innabords. Hvertfall ikke på en iPad.
For mine amatør øyne ser det ikke ut som det er GE90 som henger der. Hvem av linkene som er korrekt skal ikke jeg avgjøre. http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b777-41366.htm http://www.planespotters.net/Product...T-Emirates.php
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere. ![]() Last edited by FQTV; 05-09-2014 at 01:28. Reason: Typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,605
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,501
|
![]() Quote:
777-300ER, 777-200LR og 777F leveres kun med GE90 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,813
|
![]()
WOW! For et fantastisk bilde! Moro å være ombord på OSL-DXB! (DXB-OSL, derimot.. høhø)
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Å?
![]() Flott bilde av en fantastisk Emirates-maskin! ![]()
__________________
B738 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,122
|
![]()
Flott bilde og interessant informasjon
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
|
![]()
Bildet var supert, og med faktainformasjonen fra crewet ble det enda bedre.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Takeoff fra taxebanen på OSL | EspenRR | Bilder & foto | 2 | 16-08-2019 15:28 |
Emirates med ny første klasse | Cecilie | Flyforum | 8 | 14-11-2017 14:26 |
Om Emirates fra OSL, rykter og småprat. | dc-8-63 | Småprat | 82 | 17-09-2013 01:10 |
Første serie i år fra osl og fra meg | sparco777 | Bilder & foto | 13 | 24-05-2010 01:06 |
Første norske flykaptein i Emirates | TG923 | Flyforum | 5 | 22-07-2006 15:41 |