![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kjører en generell liten sak her om hvilke land man gjerne drikker vann fra springen og hvilke land man ikke gjør det. Varierer jo også litt innad fra land til land hvor det er god vannkvalitet i en del og dårlig i en annen del av landet.
Land jeg drikker vann fra springen: Norge - dette er en nobrainer for det aller meste, om vannet mistenkes for å være utrygt så får man høre om det igjennom store medieoppslag. I fjellet brukes bekker og man får faktisk høre om det er utrygt også. Sverige - nesten likt som Norge i bakteriekultur og det aller meste. Her drikkes det vann fra springen Danmark - her er det trygt å drikke vann fra springen, men vannet i København er så klora at det smaker piss. Kan med fordel kjøpe flaskevann her for smakens skyld. Storbritannia - Ja, men ikke London. Der er det klora som f. I Skottland etc smaker vannet fantastisk bra. Men så kommer man utafor den komfortable drikkevannsonen. Hva gjør man i Tyskland? Vannet er nok trygt, men likevel har jeg alltid flaskevann. Smaken tenker jeg - ihvertfall i storbyene. Øst Europa etc går det alltid i flaskevann, Polen sliter veldig med sin vannkvalitet. Så er spørsmålet om man drikker mer flaskevann enn nødig? Det virker som det automatisk går i flaskevann i Sør Europa feks. Selv i Nice hvor vannet faktisk kommer fra alpene. I USA er jeg litt på og av, vannkvaliteten er feks fantastisk god i Boston området, drakk fra springen stødd og stadig og ble sikkert servert det på restaurant, ikke noe problem... Vestkysten alltid flaskevann. Asia - alltid flaskevann, alltid. Kina - ikke finn på å drikke springvann, de lokale unngår det ihvertfall før det er kokt og filtrert. Flaskevann er heldigvis greit tilgjengelig for 2-3 kroner for halvliteren. Om det er et land i Asia man kan drikke springvann fra så er det Japan. Jeg har ikke prøvd det, men Japan er et sterilt samfunn som verdsetter renhet fremfor noe. Singapore er også trygt har jeg lest. Så hva er deres konklusjon? Drikker vi for mye flaskevann når det strengt tatt er unødvendig? Nordmenn er kanskje litt feige av seg. Eller er det bare vi som er velsignet med verdens beste springvann? Humrer fortsatt over utlendinger som betaler 30 kroner for en flaske Imsdal på Narvesen. De burde egentlig drite i det. Det er jo egentlig litt refleksjoner rundt dette - produksjon av flaskevann er jo veldig mye waste of resources og bortkasta penger når det er unødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Her i Nederland er vannet bedre enn i Norge. Synes det smaker kjemikalier hver gang jeg er tilbake i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
New York City er stolt av sitt vann fra springen. Med god grunn.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Når det kommer til hygenen, så kan jeg fint drikke vann fra springen i stort sett alle "vestlige" land. Kravene til rensing er såpass høye at jeg ikke er redd for å bli dårlig
Smaken derimot er noe annet, og i svært mange land smaker det svømmebaseng, så i praksis blir det til at jeg kjøper meg stort sett vann utenfor Norge og Sverige, med noen lokale variasjoner |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Blir vel litt generelt da drikkevann nødvendigvis må variere i sammensetning og behandling fra hvor det hentes fra og tilstanden fra vannet i kilden.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg liker å holde på illusjonen om at når springvannet kommer fra fjellnære kilder, så er det ikke kloakkvann. Det utelukker f. eks. springvann i London, mens vann fra springen i Sør-Tyskland er problemfritt. Logisk? Nei.
![]() Samtidig spiser fanden fluer når nøden er som størst; drakk springvann i Beijing for noen år siden. Bare noen ytterst få slurker, fordi jeg rett og slett var for tørst - uten tilgang på flaskevann. Ble magesjau de neste par dagene. Om det var p.g.a. vannet, vites ikke, men jeg drakk aldri springvann i Beijing igjen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Jeg drakk springvann i Tokyo i forrige uke. Ble ikke syk, og vannet smakte veldig godt. Så Japan er på min JA-liste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vannet i Istanbul, Wien, Krakow og Praha skal i teorien være drikkbart, men smaken er heller kjedelig i de byene. Litt lenger ut på bygda i Østerrike og Tsjekkia er vannet helt OK, men vannet på bygda i Tyrkia ville jeg nok ikke drukket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hadde i alle fall ikke prøvd meg på vannet i Nice. Det er en del år siden, men jeg fikk en mindre behagelig opplevelse etter å ha prøvd meg på det. Kan heller ikke anbefale vannet i Barcelona.
Vannet i Nederland, Belgia og Tyskland kan trygt drikkes, ellers blir det kjøpt flaskevann. Og når man først er vant til norsk fjellvann må man nesten kjøpe vann i utlandet for å få en middelmådig kjemikalesmak ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
EU har jo regler når det kommer til trygt drikkevann, og føler at det derfor er et ganske bra rammeverk som gjør vannet trygt i EU (selv om jeg ikke helt stoler på Bulgaria og Romania)
http://ec.europa.eu/environment/wate.../index_en.html Og som de selv sier: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Har leilighet i Nice, og der har vi alltid drukket av krana. I tillegg har jeg fylt i diverse vannfontener rundt om kring på sykkelturer, og aldri opplevd noe ubehag.
Barcelona har jeg bodd i, og der er vannet rent nok til å drikke, men er så mye klor at det smaker forferdelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg mener å ha hørt at det er sånn at i EU så skal hoteller sette opp advarsler ved vannkraner på rommene hvis det er skadelig å drikke det. Har bare hørt dette så vet ikke hvor sikkert det er, men jeg husker fra ett hotell jeg var på at det stod slike klistremerker på speilet på badet tillsvarende det som er på mange båter og på togtoaletter. Om det var fordi de var pålagt, eller bare ville unngå syke gjester vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
De stedene jeg har vært i Sør-Afrika har trygt vann i springen, det funker å drikke om man er tørst, smaker ikke så godt at det gjør noe og flaskevann koster ikke my så det går omtrent bare i det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Drikker fint vannet i London ikke noe problem. Smaker ikke fantastisk, men er helt ok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Milage RunE
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mine erfaringer:
Liker vannet i New York, smaker utrolig friskt og godt. Synd det måtte gå 4 besøk dit før jeg smakte på det. På vestkysten er jeg enig i flaskevann. I Asia kjører jeg nesten alltid på flaskevann, selv i byer som Hong Kong der det i teorien skal være bra vann. Spesielt i Kina er jeg nøye med flaskevann. Drakk vannet i Guangzhou og det smakte så forferdelig at det ikke frister til gjentagelse. I Dubai drakk jeg vannet fra springen på hotellet i mangel på alternativer, gikk fint men smaken er ikke helt på topp. Var i Irland sist år, der smakte vannet også fantastisk på de stedene jeg var (Dublin, Sligo). |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Når jeg bodde i Florida var vannet spesielt dårlig om sommeren. Jeg brukte flaskevann når jeg kokte pasta eller lagde kaffe, og ble småkvalm av å dusje. Om vinteren var det heldigvis noe bedre.
Drakk aldri vannet fra springen, det gikk til nød an å pusse tenner med springvann hvis man var gjerrig på vannet og raus på tannkremen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis hotellet setter frem flaskevann uten å ta ekstra betalt for det ser jeg på det som en anbefaling om å ikke drikke det som kommer fra kranen. Hvis vannet lukter/smaker svømmebaseng pleier det jo stort sett å bety at det er trygt å drikke, men smaken gjør jo at en gjerne unngår det.
I Bangkok vil en ikke nødvendigvis få magetrøbbel av å drikke vannet, men det er ikke anbefalt på grunn av mengden tungmetaller. I Kina går det angivelig greit å koke kaffe på vannet i springen, men er skeptisk. I India er det ikke mange dråper med vann fra springen som skal til før Dehli-magen melder seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Generelt i Vest-Europa drikker jeg alltid vannet fra springen og har aldri hat noen problemer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
For å bekrefte vedr. Asia: Singapore og Japan, 110% trygt. Også godt, noe som såklart er en subjektiv vurdering
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F") | Peppep | Reiseforum | 40 | 08-06-2013 14:34 |
Hvor i flyet er det tryggest å sitte? | Robin882 | Reiseforum | 5 | 12-09-2010 20:35 |
Ut på tur 2... | Thomas | TripReports | 24 | 22-10-2006 23:05 |
Ut på tur... | EB | TripReports | 16 | 17-10-2006 08:04 |
Ut på tur..... | LN-FHU | Flyforum | 0 | 01-04-2005 18:20 |