![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Norwegian er hengt ut over 3.5 sider i Aftenposten (papir) i dag for å ha "kastet av" samtlige pax i Stockholm når det hadde fuelt-stopp ifbm. DY5003 DXB-OSL i november.
Underveis fra Dubai til Oslo fikk passasjerne vite at de måtte refuele på Arlanda, men også at det er en teknisk feil som gjør at alle må av og blir booket om til senere flighter. (Passasjeren i historien landet i Oslo ved 10-tiden.) Ut fra historien virker det også som passasjerene måtte hente ut bagasjen og sjekke inn på nytt. En av passasjerene synes det var noe rart, og sendte inn klage både til DY, men også en henvendelse til Luftfartstilsynet. Det viste seg at det var et annet fly som hadde fåt Tech på Arlanda, så de valgte da å bruke maskinen som kom fra Dubai, og hive av paxen i Stockholm, 133 passasjere. Disse har da krav på EUR600 pr. stk. Norwegian innrømmer at "..de ikke er særlig stolte av dette" og at OPSen gjorde en feil. De sier også at den aktuelle maskinen som kom fra Dubai fortsatte til Oslo senere samme dag. Det som er litt spesielt er at iflg. libhomeradar gikk DY4103 ARN-OSL samme dag, dvs. første flight ARN-OSL og var dermed i Oslo før passasjerene som kom fra Dubai. (Med forbehold om at jeg har tolket datoer m.v. riktig i artikkelen)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Da var den på nett også:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Utrolig klønete håndtert også, da ... hvorfor hiver de ikke bare bagasjen på første fly og lar passasjerene følge på første tilgjengelige? Dette er jo en 'unplanned event' så det er ingen security issues med dette heller ... Det står jo 'OSL' på alle ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Hvis du leser artikkelen ser du det var det de forsøkte seg på, men en av passasjerene luktet ugler i mosen. De fikk tilbud om erstatning etter en klage (kr 3000) og DY har i ettertid innrømmet at folk har krav på inntil ca kr. 5000.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 27-02-2014 at 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Rimelig sleipt av Norwegian dette. Snakk om å bli tatt med buksene nede..
Quote:
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Han har jo rett da. Dette er første gang de er blitt tatt for dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
|
![]()
Har de lov til å feilinformere passasjerene slik? Er vel ikke alt over pa som er 100% korrekt...
Hvor vanlig er det å informere pax om teknisk utfordring/problem i starten av flygingen for så å ikke returnere til hvor man kom fra eller alternativ flyplass? Hva er forskjellen på en teknisk utfordring og et teknisk problem? ser at DY har brukt dette flere ganger. Same shit different name? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Akkurat det er det samme, men det er en psykologisk effekt som gjør at det høres mindre farligere ut, og er myntet mest mot de med flyskrekk. Det er ihvertfall teorien bak.
__________________
I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Fikk lest denne artikkelen i dag tidlig, da det var noen minutters stillhet i heimen, før det var avreise til jobb og barnehage.
Uansett, det hadde jo vært mye enklere å sagt det som det var, at det var blitt "flybytte" på ARN, på grunn av operasjonelle årsaker. Hadde så bakkemannskapet stått klar med matbonger er jeg sikker på at 99% av passasjerene hadde slått seg til ro med det. Dagens samfunn blir mer og mer gjennomsiktig når det gjelder slike ting og man kan banne på at det er minst 50 personer som sitter klare med mobilkameraer for å legge ting på nett før brannen er slukket. Eller at et klokt hode går en etter i sømmene. Kan ikke tro at DY er den første som har fallt for fristelsen å kalle slike hendelser "teknisk", for å slippe unna, men det bør man nok tenke seg om minst to ganger heretter. Moralen er vel at slike små hvite løgner kan man skremmende raskt bli fengslet på og da er kalaset igang..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Det hadde uansett ikke vært greit å omdisponere flyet, synes jeg. Dubai-Oslo-flighten hadde ikke nådd sin destinasjon. Det blir som om flyet fra Tromsø til Oslo skulle mellomlande i Trondheim for å benyttes til noe annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Supernova
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
|
![]()
Tja...på DXB-OSL fighter er det ofte mellomlanding for å fylle tanken, så hadde de spilt med åpne kort hadde det, om enn litt på kanten, nok blitt akseptert av paxen. Et lite plaster på såret så hadde alle vært happy. Nå er det bare flaut og dyrt for Norwegian
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
At den "ofte" mellomlander anser jeg ikke å ha noen betydning. Maskinen burde ikke være mer disponibel av den grunn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Nja, de sa vel bare det var et teknisk problem, men spesifiserte ikke at det var med flyet de satt på. Dette var det bare passasjerene som antok.
![]()
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
At man kommer for sent hjem er jo kjedelig, men om noen hadde gitt meg 100 euro og en matbong hadde jeg holdt kjeft. Nå kommer det til å koste betraktelig mer og det er rett og slett fortjent!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Alle flyselskaper må av og til omdisponere fly pga. tekniske problemer eller problemer med arbeidstid på crew. Spiller man med åpne kort pleier det ikke være et problem. DY hadde 6-7 timer på seg fra de forlot DXB til de landet på ARN til å finne en smidig løsning. Det valgte de ikke å benytte seg av, og da er det bare bra det får slike konsekvenser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Men det fantastiske her, er jo som nevnt, at det ser ut som samme maskin gikk videre til Oslo som rutefly ikke lenge etter fueling. Hadde de vært kreative hadde de sendt pax gjennom transfer mens de fuelet og slått sammen flighten med ARN-OSL-flighten.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Hadde blitt noen morsomme diskusjoner mellom de som hadde betalt for samme sete på den flighten.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
Join Date: Feb 2014
Posts: 2
|
![]()
Er interessant spørsmål jeg stiller meg som ansvarlig for saken er i hvilken grad det var økonomiske incentiver inne i bildet for Norwegian. De ville uansett spare mer på denne manøveren enn samlet kompensasjon til noen få klagende passasjerer.
Det var svensk crew på maskinen fra DXB som unngikk ARN-OSL-ARN. De regulære som passasjerene ble sjekket inn på avgangene ARN-OSL denne morgenen var ca halvfulle (min vurdering). Hva sparer N i fuel, lønn etc ? Videre, hvis maskinen samtidig erstattet annet fly ARN-OSL og dermed begrenset misnøye/kompensasjon pga på annet fly med tekniske problemer, hva sparte de på dette? Min hypotese er fremdeles at operasjonssentralen foretok en gjennomtenkt, kynisk kostnadsoptimalisering som gikk på bekostning av 133 trøtte passasjerer. Et kontrollspørsmål jeg gjerne skulle ha hatt svar på: Hvis de regulære avgangene ARN-OSL hadde vært fulle denne morgenen (ikke halvfulle), slik at passasjerene ble strandet lenge på ARN, ville operasjonsentralen da ha tatt den samme beslutningen? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
'Norwegian-pilot vant sak mot selskapet' | LN-MOW | Småprat | 2 | 29-04-2015 22:32 |
Charter til Phuket - fuelstopp? | Bizflyer | Flyforum | 4 | 10-12-2008 22:34 |
Aj.. Denne var flau.. | Concorde | Flyforum | 5 | 08-05-2007 13:44 |
Da vart je flau, da ..... | LN-MOW | Flyforum | 13 | 17-12-2006 13:31 |
Skammelig sak med Norwegian | Utflyttet | Flyforum | 29 | 05-07-2006 10:42 |