![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Er tiden for "super jumboene" i ferd med å nerme seg slutten?
Sviktende salg av både Airbus A380 og Boeing 747-8 er et faktum. Super jumboene har fortsatt lang levetid og alle er på langt nær levert til kunder enda, men framtidige ordrer ser ut til å stangnere noe. Airbus A350-900 og 1000 samt B787-8 og 9 samt 777x selges som aldrig før. Er dette en trend som bare vil øke? Hvordan vil det se ut om 10 - 15 år?
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Green
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
|
![]()
Mulig det blir to-motors som dominerer markedet når den tid kommer, hvem vet? Det ser ut til å være en økende trend ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
A380 kommer nok til å bli bygget og fløyet i lang tid fremover. Sikkert 30 år til. Airbus kommer nok til å prøve å effektivisere A380 før eller siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
"effektivisere A380" - hva innebærer det?
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]()
Da A380-prosjektet ble lansert argumenterte Boeing med at fremtiden lå i "mindre" fly som fløy utenom de store hub'ene. Den tykke ordreboken til Dreamliner viser at de traff godt med analysen sin.
Levetiden til A380 avhenger mye av interessen til Emirates. Quote:
Last edited by Desk pilot; 24-02-2014 at 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,050
|
![]()
Nye motorer
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er vel ingen som tror at denne typen maskiner i volum skal konkurrerer ut maskiner a la Dreamliner og A330/350. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]()
Det skjedde i de dager da dinosaurene herjet over jorden .. Da fryktet man overfylte rullebaner, luftleder og evige slotrestriksjoner. Løsningen var SUPERFLYET - etasjevis med mennesker som kunne flyttes samtidig.
Spol frem til 2014. Kundene vil ha frekvenser og direkteruter til alle mulige småsteder, rullebanene er godt utnyttet, men oftest med ledig kapasitet.. Terminalene er imidlertid fyllt til, og over, bristepunktet. Hva gjør man? Mindre fly, hyppigere frekvenser, spedning av trafikken. Bedre inntjening ettersom økt tilbud skaper flere passasjerer. Flere passasjerer gir lavere priser. Lavere priser gir igjen flere passasjerer. OK - litt forenklet kanskje, men det er terminaler og flyplasstruktur som mange steder gir begrensninger og dermed bremser flyselskapenes lyst på de største flyene, selv om setekostnaden i mange tilfeller fjør det fristende. De velger heller 777 og A350 som gir dem mer fleksibilitet og bedre totaløkonomi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,050
|
![]()
Nå er det mest sannsynlig behov for begge deler, hvis ikke hadde neppe F.eks Boeing både satset på 787 og 777-9X på en gang. I kapasitet er det "jumbojetstørrelse" på sistnevnte
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Store fly er i utgangspunktet mer effektive enn mindre. Problemet idag
er at det ikke finnes store(sterke) nok motorer til de største flyene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Ikke for de som reiser.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,571
|
![]()
Superjumbo'enes tid er nok slettes ikke over. Ser man tilbake på produksjonshistorien til 747 så ser man en høyst varierende ordre og produksjonshistorie som gjenspeiler både markedsituasjonen og tilgjengelige varianter av 747 opp igjennom årene.
De store fabrikantene kjenner historien og har avanserte analyser av fremtidige markedsmuligheter med tilhørende risker. De setter ikke igang et prosjekt som A380 uten å kjenne til de muligheter og trusler som danner grunnlaget for et såpass stort prosjekt med lang horisont. Airbus selv har jo uttalt at A380 prosjektet vil være i produksjon til rundt 2030 Fremover vil Airbus gjøre som Boeing alltid har gjort med 747(og andre flytyper) , det er å justere produksjonen ned og opp i takt med hva markedet har behov for samt forbedringer av flytypen. Med den økning av antall reisende som ligger foran oss i overskuelig fremtid vil det være plass til både fly som A350 og 777 som kan ta mere direkte ruter og Superjumbo'ene. Disse må ta unna den store trafikken mellom hub'ene i en situasjon der slot og andre trafikkale hensyn setter begrensninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Joda. Flyselskapene sparer penger på høyvolumdistanser og kan dermed konkurere på pris og du og jeg får en billigere reise. Spesielt du
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]()
og da har man begynt å prate om nye motorer til A380 (og A330neo):
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Sa Roger Béteille (stifteren av Airbus) : "enhver suksessfull flytype stretches og blir derved en ENDA MER suksessfull flytype" ... A388 er förstefödt av det som kommer til ä bli en hel familie av varianter - ett hakk fremover av gangen, när tiden blir moden ... när först noteboken er kommet pä trykk, lar musikerene fri inspirasjon for jazz-variasjoner ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Syns MOW sin kommentar var passende bra jeg
![]() Har nettopp vært på Phuket og der vises dette i praksis. HKT har ikke all verden til flyplass/terminal, men Thai har mange ankomster med B747, B777, A330 etc med solhungrige passasjerer direkte til HKT spredt utover dagen. Disse går så opp til BKK (overraskende fullbooket), hvor man må bytte til f.eks A380 som tar enda flere passasjerer hjem til Europa. E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slutten på innsjekking ... | LN-MOW | Småprat | 11 | 16-10-2017 15:46 |
Slutten for .no ? | svgspotter | Flyforum | 5 | 09-11-2010 11:54 |
Framnes nærmer seg definitivt slutten | IL-2 | Flyforum | 15 | 01-10-2010 18:15 |
Kjevik fra slutten av juli til slutten av august | LN-GBM | Bilder & foto | 18 | 28-08-2010 00:54 |
Icelandair nærmer seg! | OMW | Flyforum | 3 | 10-03-2005 09:14 |