Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2013, 09:22   #1
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Default Thomas Cook med nytt rekordoverskudd

Thomas Cook Nothern Europe la frem sist beste resultat noensinne nå, med et driftsresultat på 1.118 milioner svenske kroner for siste regnskapsår. I gruppen inngår bl.a. Thomas Cook Airlines Scandinavia og VING / SPIES.
Også for Thomas Cook Group i sin helhet går det greit, på Londonbørsen har aksjen steget 800 % !! i siste regnskapsår. Riktignok fra et veldig lavt beløp. Harriet Green er den nye ironlady i UK, som har snudd skuta kraftig der borte.
Man innfører nå en ny brand, med ny bemaling på flyene, og dette hjertet kommer til å frontes over alt. Nytt er også "one airline", noe som betyr at man får et tettere samarbeid mellom Tyskland, UK, Belgia og Skandinavia.
Det er ikke avklart om man skal over på felles AOC, da det er dyrt å fly rundt med fire AOC'er, litt forskjellige SOP'er osv. Dette avgjøres i nær fremtid.
Thomas Cook Airlines Scandinavia flyr med utelukkende skandinaviske crew, og det er ikke et tema å innføre Kjos-løsninger med utenlandske kontraktsansatte.
Det ligger inne en større bestilling på nye A321 i gruppen, og de første har kommet til Tyskland (Condor). To (+ mulig to til) kommer i 2014 til Skandinavia. Flyene leveres med sharklets, og sammen med andre løsninger er man oppe i 6-7 % fuelbesparelse i forhold til de tidligere A321. Og dette er akkurat hva man behøver på lange flygninger som f.eks Las Palmas - Nord-Norge.
Erstatning av A330 er foreløpig ikke i gang. Skandinavia alene har 5 A330, og det er i første omgang besluttet at kabinen skal ha en total upgrade på stoler og interiør, samt nytt IFE.

For aktuelle søkere til rad 0, er det verd å merke seg at man vurderer å innføre en felles pool i Tyskland, UK. Belgia og Skandinavia. Det er fortsatt ikke et krav til TR for de som slipper gjennom, og som fordeles på 6 baser i Norden.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2013, 14:04   #2
ToreD
Flydiot

Default Re: Thomas Cook med nytt rekordoverskudd

Leser med glede dette her!
TC er vel det charterselskapet jeg har fløyet desidert mest med og hatt utrolig mange flotte opplevelser helt siden DC10.

Gleder meg også stort at A330 skal oppgraderes om bord. Disse begynner å bli bra loslitte med nedsitti seter, elendig IFE, dårlig lyd osv.

Vet du noe om når de første 330 skal inn til "oppussing"?
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2013, 16:09   #3
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Snowman OSL View Post
Leser med glede dette her!
TC er vel det charterselskapet jeg har fløyet desidert mest med og hatt utrolig mange flotte opplevelser helt siden DC10.

Gleder meg også stort at A330 skal oppgraderes om bord. Disse begynner å bli bra loslitte med nedsitti seter, elendig IFE, dårlig lyd osv.

Vet du noe om når de første 330 skal inn til "oppussing"?
---
Disse flyene går nærmest dag og natt året igjennom, og har vist seg å være særdeles driftssikre. Men som Snowman poengterer, så er det "dags" med en utskifting av seter, IFE etc. Det er kommet en info om at denne oppgraderingen (med en helt ny type stoler) er på "g", men ikke eksakt når. Kommer det noe mer konkret om dette siste, vil jeg forsøke å komme tilbake med dette.

Tally-Ho
Old 02-12-2013, 16:43   #4
darkcho
ScanFlyer Gold

Hyggelig du informerer oss Tally-Ho, setter pris på postene din her på forumet
Old 02-12-2013, 16:43   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Good news
Old 02-12-2013, 17:11   #6
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Hyggelige nyheter fra Thomas Cook og charterindustrien som mange har spådd død opptil flere ganger. Disse spådommene blir nok engang gjort til skamme og folk velger charter som aldri før. Blir spennende å se oppgraderingene på flyene i flåten. Men du verden, DC10'erne til Premiair var herlige

Takker for info.
Old 02-12-2013, 18:37   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Veldig bra av Thomas!

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hyggelige nyheter fra Thomas Cook og charterindustrien som mange har spådd død opptil flere ganger. Disse spådommene blir nok engang gjort til skamme og folk velger charter som aldri før.
Disse "mange" inkluderer også deg selv antar jeg

"...med dagens effektive LCC selskaper i Europa tror jeg det er snakk om kun tid før såkalte "inhouse charter flyselskaper" som TUI og Thomas Cook er historie. De blir rett og slett for dyre for turoperatørene."

http://forum.flyprat.no/showpost.php...5&postcount=25
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2013, 20:32   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Disse "mange" inkluderer også deg selv antar jeg

"...med dagens effektive LCC selskaper i Europa tror jeg det er snakk om kun tid før såkalte "inhouse charter flyselskaper" som TUI og Thomas Cook er historie. De blir rett og slett for dyre for turoperatørene."

http://forum.flyprat.no/showpost.php...5&postcount=25
Hvor mange rene charterselskaper eksisterer fortsatt? Jeg vet ikke, men det forekommer meg at det ikke er spesielt mange igjen. Hvis det er færre nå enn før, hvem er det som overtar trafikken?

Flott at Thomas Cook leverer store overskudd!

Last edited by TOS; 02-12-2013 at 20:35.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2013, 20:53   #9
scarebus
ScanFlyer Blue

Hva mener du med at det ikke er spesielt mange igjen da mon tro? Det har jo som kjent vært mange mergers and acquisitions innenfor chartersegmentet, slik som i bransjen ellers, men det betyr ikke at trafikken har gått ned.. Tui og Thomas Cook er jo to eksempler på store konsern som er oppstått etter slike sammenslåinger.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2013, 21:08   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
Hva mener du med at det ikke er spesielt mange igjen da mon tro? Det har jo som kjent vært mange mergers and acquisitions innenfor chartersegmentet, slik som i bransjen ellers, men det betyr ikke at trafikken har gått ned.. Tui og Thomas Cook er jo to eksempler på store konsern som er oppstått etter slike sammenslåinger.
La meg korrigere dette da: Hvor stor andel av chartertrafikken er det tradisjonelle charterselskaper som står for i dag, og er denne andelen større eller mindre enn før? Alternativt, er det slik at en eventuell vekst i chartertrafikken har gått til andre selskaper enn de tradisjonelle charterselskapene.

Hva angår strukturendringer i charterbransjen så peker vel det i retning av at stordriftsfordeler er viktig for å drive lønnsomt.

Mitt inntrykk er vel at i f.eks. Storbritannia så er innslaget av in-house airlines for charterselskapene større enn i Skandinavia, men jeg har ikke sett noen tall på dette.

Last edited by TOS; 02-12-2013 at 21:23.
Old 02-12-2013, 21:16   #11
L-1011
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvor mange rene charterselskaper eksisterer fortsatt? Jeg vet ikke, men det forekommer meg at det ikke er spesielt mange igjen. Hvis det er færre nå enn før, hvem er det som overtar trafikken?

Här i Skandinavien har Novair, TUIFlyNordic & Thomas Cook dominerat chartern från OSL, ARN & CPH de senaste 15 åren.
Novair tillhör Apollo, TUIFlyNordic Startour/Fritidsresor & Thomas Cook Ving/Spies
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2013, 21:24   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Alternativt, er det slik at en eventuell vekst i chartertrafikken har gått til andre selskaper enn de tradisjonelle charterselskapene.
I Norden har det ikke vært store endringer i selve selskapene, men de underliggende eierforholdene er noe annerledes. Det er mange store rene charterselskaper, og de største er vel Thomas Cook Scandinavia, TuiFly Nordic, Novair, Jet Time, Primera. Her er det bare Jet Time som er uavhengig av turoperatørene.
Old 02-12-2013, 21:27   #13
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Här i Skandinavien har Novair, TUIFlyNordic & Thomas Cook dominerat chartern från OSL, ARN & CPH de senaste 15 åren.
Novair tillhör Apollo, TUIFlyNordic Startour/Fritidsresor & Thomas Cook Ving/Spies
Primera air og jettime flyver vel også en del charter i Skandinavien,

Edit. Kan slettes "superhai" var hurtigere

Last edited by Jan; 02-12-2013 at 21:30.
Jan is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2013, 21:30   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
I Norden har det ikke vært store endringer i selve selskapene, men de underliggende eierforholdene er noe annerledes. Det er mange store rene charterselskaper, og de største er vel Thomas Cook Scandinavia, TuiFly Nordic, Novair, Jet Time, Primera. Her er det bare Jet Time som er uavhengig av turoperatørene.
Det er grei. Jeg har bare sittet med et inntrykk av at de selskap som SAS og DY har tatt en del av chartertrafikken, men det kan naturligvis være basert på litt tilfeldige observasjoner.
Old 02-12-2013, 21:38   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:

Hva er et rent charterselskap ? Det burde ikke være helt uventet at de selskapene som for 15 år siden var "rene" charterselskaper også har fulgt med litt i timen og har tilpasset seg markedene, og selv om Kjos sier noe annet, så driver mange av dem nettopp nøyaktig med det Kjos er i ferd med bygge opp av "Long Haul".

Hverken Seatte eller Vancouver står ikke på Kjos sitt kart over byer som skal få oppleve Kjosrevolusjonen2014, men vi har faktisk et omtrent identisk tilbud som revolusjonen skal gi f.eks. Oakland (San Francisco) og Los Angeles i 2014. I September 2013 kunne jeg kjøpe enveis billett til Europa 2 dager før avreise for NOK 2415.00 inklusiv alle avgifter 1 Kolli Bagasje og 2 måltider (noe som var helt hva Kjos tilbød New York - Oslo) - om jeg kjøper 2-3 uker før finner man billetter til under NOK1500.00 envei inklusiv avgifter, 1 kolli og 2 måltider til Frankfurt.

Dette har stort sett vært tilgjengelig siden jeg flyttet til Seattle i 1996, dengang fløy for USD 123.00 med 2 kolli og 2 måltider envei fra Seattle til Amsterdam med Martinair. Uten Kjos briller er det vanskelig å se noen stor forskjell på hva vi har i Seattle i dag og hva Kjos skal revvoolllusjonere med, vel har Kjos nyere fly, men vi hadde nye MD-11 med Martinair i en periode, nå har vi 767-300 med Condor - til gjengjeld går de på rute

Så det er lenge siden det du etterlyser som "rene" charterselskaper, de startet tidlig med å tilpasse seg og tjener som vi ser gode penger - og fremdeles kan betale sine ansatte en anstendig lønn.
Old 02-12-2013, 21:44   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hva er et rent charterselskap ? Det burde ikke være helt uventet at de selskapene som for 15 år siden var "rene" charterselskaper også har fulgt med litt i timen og har tilpasset seg markedene, og selv om Kjos sier noe annet, så driver mange av dem nettopp nøyaktig med det Kjos er i ferd med bygge opp av "Long Haul".
----

Så det er lenge siden det du etterlyser som "rene" charterselskaper, de startet tidlig med å tilpasse seg og tjener som vi ser gode penger - og fremdeles kan betale sine ansatte en anstendig lønn.
Så det du sier er at det jeg oppfatter som charterselskaper, som f.eks. Thomas Cook & TUIFly, opererer i samme marked som de mer tradisjonelle selskapene (dvs. selskap som ikke er spesifikt knyttet opp mot turoperatører)? Jeg var ikke klar over at dette foregikk i stor grad. Condor er vel et selskap som driver litt i den bransjen, om jeg har forstått det rett.

Hvor tjener disse selskapene sine penger? Er det på long haul som ikke i hovedsak er chartertrafikk, eller er det fordi de stort sett flyr lengre sektorer enn ruteselskaper, at de fyller flyene i større grad (pga kombinasjonene fly + hotell, som ofte selges relativt lang tid i forveien, og dermed gir større forutsigbarhet og mindre behov for å drive med aktiv prisdiskriminering for å fylle opp flyene) og at de ofte (men ikke alltid) har flere seter ombord?
Old 02-12-2013, 22:14   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Så det du sier er at det jeg oppfatter som charterselskaper, som f.eks. Thomas Cook & TUIFly, opererer i samme marked som de mer tradisjonelle selskapene (dvs. selskap som ikke er spesifikt knyttet opp mot turoperatører)? Jeg var ikke klar over at dette foregikk i stor grad. Condor er vel et selskap som driver litt i den bransjen, om jeg har forstått det rett.

Hvor tjener disse selskapene sine penger? Er det på long haul som ikke i hovedsak er chartertrafikk, eller er det fordi de stort sett flyr lengre sektorer enn ruteselskaper, at de fyller flyene i større grad (pga kombinasjonene fly + hotell, som ofte selges relativt lang tid i forveien, og dermed gir større forutsigbarhet og mindre behov for å drive med aktiv prisdiskriminering for å fylle opp flyene) og at de ofte (men ikke alltid) har flere seter ombord?
Ja jeg tror det er lenge siden at disse som oppfatter som "rene" charterselskaper har drevet med en hybrid operasjon, solgt en % sats seter til turoperatører (her tror jeg det har vært et skift fra at man solgte 90-95% til turoperatører og 5-10% ofte direkte på flyplassen, med Martinair kjøpte vi alltid direkte på innsjekk et par timer før avgang. Ved hjelp av Internet har amn sett muligheter til å spre seg over større inntektsflater og dermed ikke bli med i dragsuget om en stor turoperatør feiler. Dette har vært en forretningsmodell i laaaang tid, BalAir i Sveits som ble BelAir, LTU i Tyskland som nå er endel av Air Berlin, samtlige av de Kanadiske har drevet slik så lenge jeg huske (faktisk fra den tiden jeg jobbet i SAS(i riktig gamle gamle dager). Så Canada3000, Wardair etc. Euro Atlantic i fra Nederland, Air Europa eller var det Air Europe.

Jeg er rimelig sikker på lang inne Kjos land - ligger det en nokså identisk Business Plan (det ble nettopp sluppet en "nyhet" om Norwegian Fritid som ligner på en tur operatør.

Om en selger 80% til fast pris - og de rene Charter Selskapene har alltid vært flinke til å prise sine operasjoner riktig - og selg resten på det åpne markedet.

De fleste av disse har tjent gode penger, de kjenner butikken sin, har kanskje ikke ansatt like mange sivil økonomer som SAS gjorde og har dermed holdt en lav kompleksitet

De charterselskapene som har gått under har stort sett feilet fordi en stor turoperatør feilet og dro dem med seg.
Old 02-12-2013, 23:17   #18
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Det er grei. Jeg har bare sittet med et inntrykk av at de selskap som SAS og DY har tatt en del av chartertrafikken, men det kan naturligvis være basert på litt tilfeldige observasjoner.
Brorparten av nord-europas turistreisende, søker det faste og trygge, men de siste årene så har det blitt mer populært med litt mer eksotiske eller andre destinasjoner. Normalt så er det ruteflyene som tar unna disse, men turoperatørene har fått en del destinasjoner som de ønsker å prøve ut. Siden de egne flyene som oftest allerede er opptatt, så leier man inn ekstra kapasitet som man ikke trenger å binde seg til å samme grad. Ruteflyselskapene har ofte ledig kapasitet i helgene, da de som betaler mest som regel reiser på ukedagene. Det er derfor god butikk å leie ut fly til turoperatørene som kan bruke den kapasiteten til å fylle ut siden deres eget flyselskap allerede er opptatt. Skulle man utnytte eget selskap mer, så må de flyene kunne brukes hele uka, og på ukedagene så er "smalere" destinasjoner vanskeligere å fylle og dermed øker risikoen.
Old 03-12-2013, 10:41   #19
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Jeg synes alle her har gode og reflekterte synspunkter, og alle har vel sine poenger i behold.
Charterkonseptet er litt annerledes, og kanskje ikke det mest sexy sett for mange her på flyforumet, som ofte selv reiser på arbeidsgivers regning, eller som selv legger mye penger i en spesiell reiseopplevelse.
Men faktum er at Thomas Cook, TUI etc fortsetter å fylle flyene med en kabinfaktor som ligger på godt over 95 %. Jeg har selv observert både statsministre og A-kjendiser inneklemt i sommerskjorte på rad 13 B, så dette konseptet er anvendelig for de fleste. Det funker simpelthen.

Mitt (subjektive) inntrykk er at konseptet drives med ærlighet og redelighet. Alle blir tatt vare på ved delays, sykdommer etc etc, og det er alltid norske/skandinaviske crew der, hvorav mange har erfaring langt tilbake i Scanair's tid. Og man driver ikke med kreativ ansettelsesløsninger av thaier og arbeidsledige spanjoler på kontrakt, noe som er kontroversielt. Servicekonseptet i kabinen scorer hvert år høyest i rankingen, og dette tax free salget er enormt (TC er verdens største på dette i luften).

Så når man fyller en A330 med 405 pax ned til f.eks PMI, og en stor andel av disse bor på de egne konsepthotellene til Thomas Cook (f.eks Sunwing, Sunprime), så blir det penger i kassen.

Men det finnes ulemper med alt; Kabinen slites på en annen måte enn i rutefly, og man sitter tett. IFE slites fort ned, og er et smertens barn i TC. Man har ikke den fleksibiliteten som man har ved å fly FR, DY etc...så dette kan bli noe man vil se på etter hvert.

Og litt politisk korrekthet; Sånn miljømessig sett er det vel ikke så dumt å fylle et fly fullt opp? Alt avfall på flyet blir resirkulert, og man har lenge flydd etter disse ISO-reglene.

Til slutt; det er satt av 90 millioner til å pusse opp kabinene, og det ligger inne en bestilling på 24 fabrikknye A321. Ved å få ut de gamle setene sparer man 600 kg, og ellers er det et veldig fokus på dette med vektbesparelser, paperless cockpit etc.

Tally-Ho
Old 03-12-2013, 12:42   #20
GFL
ScanFlyer Gold

De vil vel også tjene litt penger på matservering ombord?

"Vi ønsker i størst mulig utstrekning å ha kontroll med de matvarene som er med om bord på våre fly. Det skyldes bl.a. at vi opplever en økning i antallet passasjerer med matvareallergi - herunder luftbåren allergi, som kan fremprovoseres av f.eks. matlukt. Det er derfor ikke hensiktsmessig at man tar med seg sin egen mat om bord, verken i forhold til allergi eller annet, f.eks. lukt, som kan være sjenerende for de andre reisende"

Eneste selskapet jeg har flydd med som har en sånn policy. Tror ikke mange gidder å ta med sin egen mat, men fortsatt litt rart.

Last edited by GFL; 03-12-2013 at 12:45.
GFL is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules