Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-09-2013, 10:18   #1
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
OBB 19 787 Teknologi og Kvalitet

Boring 787 er et nytt fly med mye ny teknologi. Selv skryter de av kvaliteten.
Hva er erfaringene med kompositt skroget? Høyere kabintrykk og lynnedslag.
Feil på Elektriske systemer som: bremser, kompressorer og avising?
Nye fly med nye godt overvåkete systemer er en utfordring for uerfarne teknikere og piloter. http://www.boeing.com/commercial/aer...icle_04_1.html
Propell is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2013, 22:34   #2
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Et av de større "daglidagse" problemene er at om bakkestrømmen forsvinner, så kan det ta lang - meget lang - tid å starte opp alle systemer igjen.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2013, 22:57   #3
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

"dagligdagse" problem er at bakkestrømmen forsvinner?? kan du utdype hvorfor det er et 787 problem?
terje t is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2013, 23:33   #4
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Har de ikke brukt SSD?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 09:45   #5
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
OBB 19 Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Computeren tåler ikke å miste strøm og restartes uten at den genererer feilmeldinger. Disse kan ikke resettes uten å kjøre utallige tester først. Qatar airways flyr 787 på OSL og har hatt snag hver dag.
Propell is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 11:39   #6
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
OBB 19 Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Uløselige bremseproblem på EI-LNB. Ikke bare å ta ut pæra og Mel release denne.
http://e24.no/naeringsliv/dreamliner...egian/21526080
Propell is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 19:39   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

De fleste problem løses dog greit. QR har hatt 1 teknisk delay på OSL hittil.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 20:04   #8
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
De fleste problem løses dog greit. QR har hatt 1 teknisk delay på OSL hittil.
Med 787, eller siden de startet opp på OSL?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 21:03   #9
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Med 787 har det vært 1 delay. Ønsker jeg kunne si at vi har hatt kun 1 teknisk delay på nesten to år. :-)
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 12:03   #10
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Heisan Terje!

Quote:
Originally Posted by terje t View Post
"dagligdagse" problem er at bakkestrømmen forsvinner?? kan du utdype hvorfor det er et 787 problem?
Det stemmer det som Propell beskriver, men er blitt mye bedre etter Block Point 90 software var lastet opp. Flyet boer normalt ha 2 X 90KVA stinger koblet opp paa gate da det trenger mye stroem til de forskjellige systemene. Vi har sett at enkelte GPU'er ikke taaler den store in-rush current naar systemene kommer opp og detter av. Dette skaper problemer for enkelte computer funksjoner og du kan faa feilmeldinger naar de starter opp igjen, samme som skjer med PC'en din om du drar ut kontakten... Dette er som regel ikke noe stort problem som The Ticketor nevner, en trent mekaniker kan ofte klarere disse feilene med et system test.

Litt interessant, skal du starte motoren fra ground power maa du ha 3 X 90KVA stingers koblet opp. Du bruker 180KVA bare paa motor start og den tredje 90KVA stingeren som kobles opp rett bak vingen holder systeme i live til motoren starter.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 13:07   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,892
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Bare for å kunne sammenligne, siden jeg er økonom, og ikke ingeniør eller elektrikker: i forhold til 787 sitt strømbehov som Dag her viser til: hvordan er dette i forhold til f.eks 737, 767 og 777?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 14:15   #12
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Bare for å kunne sammenligne, siden jeg er økonom, og ikke ingeniør eller elektrikker: i forhold til 787 sitt strømbehov som Dag her viser til: hvordan er dette i forhold til f.eks 737, 767 og 777?
Sjuuukt høyt
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 14:49   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,892
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
Sjuuukt høyt
I tall....jeg er fortsatt økonom, ikke lege
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 14:59   #14
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Å, hehe!
Jeg har ikke sertifikat på 787, så skyt meg om jeg tar feil.

I 737NG sitter det en AC generator på hver motor, også kalt CSD(Constant speed drive), denne kan levere 45KvA. Man kan godt si at det er mye, men så kommer 787 med sin VFSG (Variable Speed Starter Generator) som leverer 250KvA! Men det skal jo tross alt en del effekt til når man erstatter en haug tidligere luftopererte systemer, over til elektrisk...

Last edited by Ttech; 06-09-2013 at 15:06.
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 15:47   #15
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
Å, hehe!
Jeg har ikke sertifikat på 787, så skyt meg om jeg tar feil.

I 737NG sitter det en AC generator på hver motor, også kalt CSD(Constant speed drive), denne kan levere 45KvA. Man kan godt si at det er mye, men så kommer 787 med sin VFSG (Variable Speed Starter Generator) som leverer 250KvA! Men det skal jo tross alt en del effekt til når man erstatter en haug tidligere luftopererte systemer, over til elektrisk...
Skal vi så pirke litt i en kollega...:

I 737NG er det en AC generator på hver motor, kalt IDG (Integrated Drive Generator) som kan levere 90kVA hver. APU generator kan også levere 90kVA opp til 32000 ft, redusert til 66kVA i 41000 ft.

Kilde: B737-600/700/800/900 Maintenance Manual Part 1...

Forøvrig er det classic som har CSD + generator, eventuelt erstattet av VSCF (Variable Speed Constant Frquency) som på SK's classics.

På 787 har også motorene (samt APU) to hver av de nevnte VFSG og ytelsen blir jo deretter. Litt info her: http://787updates.newairplane.com/78...trical-System#

Last edited by Stone; 06-09-2013 at 16:16.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 16:30   #16
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Skal vi så pirke litt i en kollega...:

I 737NG er det en AC generator på hver motor, kalt IDG (Integrated Drive Generator) som kan levere 90kVA hver. APU generator kan også levere 90kVA opp til 32000 ft, redusert til 66kVA i 41000 ft.

Kilde: B737-600/700/800/900 Maintenance Manual Part 1...

Forøvrig er det classic som har CSD + generator, eventuelt erstattet av VSCF (Variable Speed Constant Frquency) som på SK's classics.

På 787 har også motorene (samt APU) to hver av de nevnte VFSG og ytelsen blir jo deretter. Litt info her: http://787updates.newairplane.com/78...trical-System#
Ehhh, flaut ja.. Her surret jeg mye med teksten før posting. Begynte å skrive forskjeller mellom CL og NG, men det gikk visst litt i ball
IDG jepp, og du som gammel BU mann(?) kjenner vel godt til VSCF, "kjempefine" greier...

Men takk for korrigering. Vi driver da ikke vranglære på dette forumet...
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 16:32   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Det bør kanskje poengteres for økonomen, før kalkulatoren går varm, at strømmen genereres internt og ikke kjøpes fra lokale vassdrag .. ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 16:49   #18
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

Vi kan jo alle blingse litt..

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
..og du som gammel BU mann(?) kjenner vel godt til VSCF, "kjempefine" greier...
Jo takk. VSCF, ofte omtalt som "Variable Speed Constant Fault"..
Elektrogutta på Sola begynte å få dreis på dem etter hvert, men da skulle jo alt legges ned.... De hadde jo alt for de aller fleste europeiske operatører (BA, LH etc..) og var Sundstrands europeiske verksted for VSCF. Masse godt arbeid og gode inntekter.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 17:05   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,892
Default 787 Teknologi og Kvalitet

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det bør kanskje poengteres for økonomen, før kalkulatoren går varm, at strømmen genereres internt og ikke kjøpes fra lokale vassdrag .. ?
Nja, jeg tenkte litt i forhold til hva som er koblet til av stikkontakter når flyet står på bakken, som vel Dag snakker om?

Ellers er vel ikke jetturbiner den mest ideelle for ren strømproduksjon
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-09-2013, 17:15   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
Default Re: 787 Teknologi og Kvalitet

De kobles til bakkestrøm, enten via aggregat eller flyplassanlegg. Men jeg har aldri sett at noen har målt aktuelt strømforbruk. Kanskje på tide å begynne?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fremskritt innenfor batteri-teknologi Frequent Traveller Flyteknisk forum 11 02-12-2017 17:04
Svarte bokser - Teknologi Radiv Flyteknisk forum 2 06-06-2016 22:40
Ny digital teknologi hos KLM sirpjalle Flyforum 0 14-04-2008 23:10
Emirates ønsker A350-teknologi i A346 Trety Flyforum 0 05-05-2006 13:58


All times are GMT +2. The time now is 11:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.