![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Boring 787 er et nytt fly med mye ny teknologi. Selv skryter de av kvaliteten.
Hva er erfaringene med kompositt skroget? Høyere kabintrykk og lynnedslag. Feil på Elektriske systemer som: bremser, kompressorer og avising? Nye fly med nye godt overvåkete systemer er en utfordring for uerfarne teknikere og piloter. http://www.boeing.com/commercial/aer...icle_04_1.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Et av de større "daglidagse" problemene er at om bakkestrømmen forsvinner, så kan det ta lang - meget lang - tid å starte opp alle systemer igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
"dagligdagse" problem er at bakkestrømmen forsvinner?? kan du utdype hvorfor det er et 787 problem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Har de ikke brukt SSD?
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Computeren tåler ikke å miste strøm og restartes uten at den genererer feilmeldinger. Disse kan ikke resettes uten å kjøre utallige tester først. Qatar airways flyr 787 på OSL og har hatt snag hver dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Uløselige bremseproblem på EI-LNB. Ikke bare å ta ut pæra og Mel release denne.
http://e24.no/naeringsliv/dreamliner...egian/21526080 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
De fleste problem løses dog greit. QR har hatt 1 teknisk delay på OSL hittil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Med 787 har det vært 1 delay. Ønsker jeg kunne si at vi har hatt kun 1 teknisk delay på nesten to år. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Terje!
Quote:
![]() Litt interessant, skal du starte motoren fra ground power maa du ha 3 X 90KVA stingers koblet opp. Du bruker 180KVA bare paa motor start og den tredje 90KVA stingeren som kobles opp rett bak vingen holder systeme i live til motoren starter. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,892
|
![]()
Bare for å kunne sammenligne, siden jeg er økonom, og ikke ingeniør eller elektrikker: i forhold til 787 sitt strømbehov som Dag her viser til: hvordan er dette i forhold til f.eks 737, 767 og 777?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,892
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Å, hehe!
Jeg har ikke sertifikat på 787, så skyt meg om jeg tar feil. I 737NG sitter det en AC generator på hver motor, også kalt CSD(Constant speed drive), denne kan levere 45KvA. Man kan godt si at det er mye, men så kommer 787 med sin VFSG (Variable Speed Starter Generator) som leverer 250KvA! Men det skal jo tross alt en del effekt til når man erstatter en haug tidligere luftopererte systemer, over til elektrisk... Last edited by Ttech; 06-09-2013 at 15:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
![]() I 737NG er det en AC generator på hver motor, kalt IDG (Integrated Drive Generator) som kan levere 90kVA hver. APU generator kan også levere 90kVA opp til 32000 ft, redusert til 66kVA i 41000 ft. Kilde: B737-600/700/800/900 Maintenance Manual Part 1... Forøvrig er det classic som har CSD + generator, eventuelt erstattet av VSCF (Variable Speed Constant Frquency) som på SK's classics. På 787 har også motorene (samt APU) to hver av de nevnte VFSG og ytelsen blir jo deretter. Litt info her: http://787updates.newairplane.com/78...trical-System# Last edited by Stone; 06-09-2013 at 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]() Quote:
![]() IDG jepp, og du som gammel BU mann(?) kjenner vel godt til VSCF, "kjempefine" greier... Men takk for korrigering. Vi driver da ikke vranglære på dette forumet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
Det bør kanskje poengteres for økonomen, før kalkulatoren går varm, at strømmen genereres internt og ikke kjøpes fra lokale vassdrag .. ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Vi kan jo alle blingse litt..
![]() Quote:
![]() Elektrogutta på Sola begynte å få dreis på dem etter hvert, men da skulle jo alt legges ned.... De hadde jo alt for de aller fleste europeiske operatører (BA, LH etc..) og var Sundstrands europeiske verksted for VSCF. Masse godt arbeid og gode inntekter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,892
|
![]() Quote:
Ellers er vel ikke jetturbiner den mest ideelle for ren strømproduksjon ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
De kobles til bakkestrøm, enten via aggregat eller flyplassanlegg. Men jeg har aldri sett at noen har målt aktuelt strømforbruk. Kanskje på tide å begynne?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fremskritt innenfor batteri-teknologi | Frequent Traveller | Flyteknisk forum | 11 | 02-12-2017 17:04 |
Svarte bokser - Teknologi | Radiv | Flyteknisk forum | 2 | 06-06-2016 22:40 |
Ny digital teknologi hos KLM | sirpjalle | Flyforum | 0 | 14-04-2008 23:10 |
Emirates ønsker A350-teknologi i A346 | Trety | Flyforum | 0 | 05-05-2006 13:58 |