Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-01-2014, 16:01   #1
AirlineLover
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: Askim
Posts: 91
Norwegian Fly-utgifter.

Hvor mye er gjennomsnittsprisen for å holde et fly oppe i lufta?
Tenk på Norwegians Oslo-Dubai da.
AirlineLover is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 16:47   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Default Re: Fly-utgifter.

For å holde et fly oppe i luften, trenger du løft.

Løft får du ved at flyet beveger seg gjennom luften, og luften strømmer over og under vingen. Forholdsvis billig. Luft er generelt sett gratis.

Du trenger også motorkraft, og det er jo litt dyrere å få til. For at motorene skal produsere skyvekraft trenger de bensin, og det er jo ganske dyrt.

Det som motvirker løft og skyvekraft er vekt og luftmotstand. Vekt er jo avhengig av passasjerer, bagasje og bensin. Passasjerer og bagasje betaler for å være ombord, mens bensinen tar seg betalt for å være ombord. Luftmotstand er gratis, men dyrt.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 17:26   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Fly-utgifter.

Chuck is that you?

;-)

Det er vel lett å se at dette er svaret fra en pilot og ikke en kontorarbeider.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is online now   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 17:27   #4
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Fly-utgifter.

Hei FlyBoyKarsten(?). Det er vanskelig å beregne uten tilgang til Norwegian sine regnskap. Men vist du skal bruke offentlige tall så kan du bruke følgende. I 2012 hadde Norwegian en CASK på 0.45NOK. Norwegian har 186 seter, og distansen OSL-DXB er 5140 KM iflg GCM. Så 0.45*186*5140=430 218 NOK.

Men å bruke CASK slik jeg har brukt over gir langt i fra et nøyaktig svar, da CASK synker jo lengre flydistansen er. For alt jeg vet kan sikkert CASK ligge på det halve på en såpass lang tur til DXB. Dessuten så driver Norwegian å blokkerer X antall seter på ruten til DXB som trekker CASK opp.... Så svaret midt er mildt sagt unøyaktig....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 17:41   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
Default Re: Fly-utgifter.

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Chuck is that you?

;-)
Noen som leser østerrikske tegneserier her skjønner jeg
CFM is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2014, 10:56   #6
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Fly-utgifter.

En kostnad er f.eks fuel. Det er ikke utenkelig at OSL-DXB medfører et fuel forbruk på rundt 17 tonn. Når vi vet at prisen pr 1000 liter JET A1 er ca 8100 kr (iflg Statoil) på Oslo Airport og densiteten er ca 0.8 kg / liter vet vi at 17 tonn utgjør 21.250 liter. 172.125 kr i drivstoff. I tillegg maintance kostnader, crew og landingsavgifter etc. Det blir interessant å regne frem og tilbake, og regnestykkets svar vil variere i takt med hvor mye du ønsker å dra inn i regnestykket. Dersom slitasje og forsikring også skal medregnes får du et høyere beløp. Men bare i fuel koster det 172.125 kr, kanskje var det svaret du var ute etter. I tillegg er det et crew på 5 eller 6 som skal ha lønn og et apparat rundt. Dersom dette dras med inn i regnestykket (la oss si OSL DXB flighten legger beslag på 0,5% av de administrative resurssene den dagen, at de hadde 200 like flighter) så får man kanskje en administrativ kostnad på 50.000 kr for flighten i tillegg (si at man har 365 millioner årlig, 1 million pr dag og 50.000 kr pr flight).

Kanskje vil man også fordele de administrative kostnader på en annen måte. Kanskje i forhold til antall flytimer i løpet av en dag istedet for antall flighter. Det ville nå vært en forholdsvis ok måte å fordele kostander på, sett fra mitt ståsted, men nå har jeg ikke drevet flyselskap før, kanskje det dukker opp noen her inne, som har en langt bedre ide, det ville egentlig ikke overasket meg særlig heller
__________________
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly Peterfsx Register- og ATC-Forum 3 21-11-2014 04:36
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom Dash Småprat 8 04-12-2012 11:41
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! Wig-wag Småprat 3 27-08-2012 12:48
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? GFL Bilder & foto 1 12-04-2010 19:48
SAS: Ekstra utgifter ifm pensjonssmell ENGM RAMP Flyforum 1 25-11-2008 15:04


All times are GMT +2. The time now is 19:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.