![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor mye er gjennomsnittsprisen for å holde et fly oppe i lufta?
Tenk på Norwegians Oslo-Dubai da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
For å holde et fly oppe i luften, trenger du løft.
Løft får du ved at flyet beveger seg gjennom luften, og luften strømmer over og under vingen. Forholdsvis billig. Luft er generelt sett gratis. Du trenger også motorkraft, og det er jo litt dyrere å få til. For at motorene skal produsere skyvekraft trenger de bensin, og det er jo ganske dyrt. Det som motvirker løft og skyvekraft er vekt og luftmotstand. Vekt er jo avhengig av passasjerer, bagasje og bensin. Passasjerer og bagasje betaler for å være ombord, mens bensinen tar seg betalt for å være ombord. Luftmotstand er gratis, men dyrt. ![]()
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Chuck is that you?
;-) Det er vel lett å se at dette er svaret fra en pilot og ikke en kontorarbeider.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hei FlyBoyKarsten(?). Det er vanskelig å beregne uten tilgang til Norwegian sine regnskap. Men vist du skal bruke offentlige tall så kan du bruke følgende. I 2012 hadde Norwegian en CASK på 0.45NOK. Norwegian har 186 seter, og distansen OSL-DXB er 5140 KM iflg GCM. Så 0.45*186*5140=430 218 NOK.
Men å bruke CASK slik jeg har brukt over gir langt i fra et nøyaktig svar, da CASK synker jo lengre flydistansen er. For alt jeg vet kan sikkert CASK ligge på det halve på en såpass lang tur til DXB. Dessuten så driver Norwegian å blokkerer X antall seter på ruten til DXB som trekker CASK opp.... Så svaret midt er mildt sagt unøyaktig.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Data warehouse consultant
|
![]()
En kostnad er f.eks fuel. Det er ikke utenkelig at OSL-DXB medfører et fuel forbruk på rundt 17 tonn. Når vi vet at prisen pr 1000 liter JET A1 er ca 8100 kr (iflg Statoil) på Oslo Airport og densiteten er ca 0.8 kg / liter vet vi at 17 tonn utgjør 21.250 liter. 172.125 kr i drivstoff. I tillegg maintance kostnader, crew og landingsavgifter etc. Det blir interessant å regne frem og tilbake, og regnestykkets svar vil variere i takt med hvor mye du ønsker å dra inn i regnestykket. Dersom slitasje og forsikring også skal medregnes får du et høyere beløp. Men bare i fuel koster det 172.125 kr, kanskje var det svaret du var ute etter. I tillegg er det et crew på 5 eller 6 som skal ha lønn og et apparat rundt. Dersom dette dras med inn i regnestykket (la oss si OSL DXB flighten legger beslag på 0,5% av de administrative resurssene den dagen, at de hadde 200 like flighter) så får man kanskje en administrativ kostnad på 50.000 kr for flighten i tillegg (si at man har 365 millioner årlig, 1 million pr dag og 50.000 kr pr flight).
Kanskje vil man også fordele de administrative kostnader på en annen måte. Kanskje i forhold til antall flytimer i løpet av en dag istedet for antall flighter. Det ville nå vært en forholdsvis ok måte å fordele kostander på, sett fra mitt ståsted, men nå har jeg ikke drevet flyselskap før, kanskje det dukker opp noen her inne, som har en langt bedre ide, det ville egentlig ikke overasket meg særlig heller ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
SAS: Ekstra utgifter ifm pensjonssmell | ENGM RAMP | Flyforum | 1 | 25-11-2008 15:04 |