Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2004, 07:44   #1
LN-SUB
Newcomer
 
LN-SUB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
Default FLYKAOSLEDERNE

Flykaoslederne
Av Dagens Næringsliv


Dere er usympatiske. Dere har makt til å stanse flytrafikken. Dere bruker den makten når dere synes det passer. Dere liker ikke administrerende direktør Randi Flesland i Avinor som er deres sjef. Dere misliker sterkt hennes planer om å nedlegge sentralen i Røyken og utvide på Sola.

Hele det norske folk har nå fått dette med seg. Det er ikke nødvendig med flere aksjoner som liksom ikke er aksjoner eller sykdommer som ikke er sykdommer eller konsentrasjonsproblemer fordi dere har fått to ting å tenke på samtidig. Vi har hørt dere. Vi har forstått dere. Vi vet hva dere mener.

Dere vant kampen om å få oppmerksomhet, det er sikkert, men samtidig tapte dere kampen om folkets sympati. Det er derfor ikke sikkert seieren er en seier til deres fordel på lang sikt. Reaksjonene blant reisende var ikke til å misforstå mandag og tirsdag. Dere ble fordømt og forbannet opp og ned og i alle retninger. Det skal etter dette god argumentasjon til for å overbevise folket om at dere har rett og Flesland tar feil. Bruk av makt kan føre til tap både av sympati og troverdighet. Å påføre oss flere plager er ikke svaret.

Vi skal la både debatten om lokalisering og hvorvidt aksjoner som dette er tillatt, ligge i denne omgang. Nå handler det om å ikke være tilstrekkelig verbal til å kommunisere sin mening overfor sine foresatte og ut til allmennheten. For det er bare de ikke-verbale som benytter seg av sine maktmidler på samme måte som flygelederne har valgt å gjøre denne gang. Det er som å bruke knyttnevene når hodet er tomt for argumenter. Det er rett og slett ganske pinlig.

Det er ikke noe nytt med gå-sakte-aksjoner, lim-på-fingrene-tilstander eller dårlig-humør-perioder. Mange arbeidstagere og arbeidsgivere har erfart både organiserte og såkalt «ikke-organiserte» problemtider. De fleste som gjennomfører slikt har imidlertid et øye for de industrielle, økonomiske og tredjemannseffektene av sine aksjoner. Noen trege produksjonsdager er noe ganske annet enn å stanse det meste av landets flytrafikk. Gårsdagens aviser er fulle av eksempler på hvilke plager norske flygeledere har påført sine medborgere – syke, unge og gamle, fotballspillere og forretningsfolk.

Noen – kanskje enkelte flygeledere – vil peke på at kaoset som ble skapt på Gardermoen ikke er verre enn det som oppstår på dager med tett tåke. Det kan være riktig, men er likevel en parallell som ikke holder. At det av og til regner, betyr ikke at man kan helle en bøtte vann i hodet på alle man ikke liker.

I kampen om publikums tillit og støtte er det Flesland snarere enn Heggelund som har vunnet denne omgangen. Flygelederne har klart å vise at de har makt og kan være villige til å bruke den. I neste omgang må de vise at de også har bedre argumenter enn Flesland for sin sak hvis det er mulig, og at de i tillegg forstår at det følger ansvar med makten.

--

__________________
Vår fineste by ser du her :
http://www.bt.no/grafikk/kamera/vaagen13.jpg
LN-SUB is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2004, 07:50   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
Default Replying to Topic 'FLYKAOSLEDERNE'

Takk for at du fikk den ut på forumet... ref mitt svar i "Hvem er sykest"...
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2004, 07:53   #3
LN-SUB
Newcomer
 
LN-SUB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
Default Replying to Topic 'FLYKAOSLEDERNE'

Kan jo gjøre andre syke da, snakket med personell i SK/BU og DY som har vært på jobb i 30timer i strekk UTEN HVILE...............
__________________
Vår fineste by ser du her :
http://www.bt.no/grafikk/kamera/vaagen13.jpg
LN-SUB is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2004, 08:17   #4
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'FLYKAOSLEDERNE'

Quote:
Originally posted by LN-SUB


Kan jo gjøre andre syke da, snakket med personell i SK/BU og DY som har vært på jobb i 30timer i strekk UTEN HVILE...............
Får være glad det ikke skjedde noe der da... i så fall hadde SAS hatt ett forklaringsproblem ved en eventuell hendelse.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2004, 08:23   #5
LN-SUB
Newcomer
 
LN-SUB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
Default Replying to Topic 'FLYKAOSLEDERNE'

Det var ikke flygende personell.....dog, allikevel
__________________
Vår fineste by ser du her :
http://www.bt.no/grafikk/kamera/vaagen13.jpg
LN-SUB is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2004, 08:26   #6
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'FLYKAOSLEDERNE'

Ikke bra om en lagleder i stueravdelingen laster all last i lasterom 2 hvis det ifølge loading instrucktion skal ligge i lasterom 3.. Kunne blitt en interessant takeoff
FBU is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2004, 08:56   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'FLYKAOSLEDERNE'

En meget bra artikkel og som setter fingeren på saken! Håper bare at flygelederne nå skjønner at folket ikke lenger har særlig tillit til dem.
DY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.